Wie bepaalt wat prioriteit heeft? Zet uw alarmen op dieet!

Een van de voornaamste taken van een procesoperator is adequaat reageren op meldingen. Makkelijk gezegd, maar lastig uitvoerbaar. Procesoperators worden vaak overspoeld door alarmen.

Trefwoorden: #alarm, #Cimpro, #column, #Marcel Laes, #procesoperator, #processen, #rapportage

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE - Uit onderzoek van de Internationale Organisatie voor Automatisering ISA blijkt dat een operator per uur maximaal twaalf meldingen kan afhandelen. Zodra het er meer zijn, wordt het moeilijk.

Een alarm dat herhaaldelijk blijft afgaan, een melding die blijft hangen, een alarm waar je nooit iets mee hoeft te doen. Sommige controlekamers zijn in het ergste geval vergelijkbaar met een gokhal vol lawaaierige en flikkerende fruit-machines.

Een dergelijke omgeving is zelfs voor de meest bekwame operator gekmakend. Hij kan niet meer doen dan zoveel mogelijk meldingen tegelijkertijd af te handelen.

Beperk aantal meldingen
Voor een optimaal proces is het cruciaal om het aantal meldingen te beperken. Een serieus probleem moet immers de aandacht krijgen die het verdient. Voor een operator op de werkvloer is het onmogelijk om elke melding te prioriteren.

Dat is een taak waarbij slimme software een belangrijke rol kan spelen. Als alle meldingen centraal worden gerapporteerd, kan de software een selectie maken en urgente meldingen per sms aan de operator van dienst versturen.

Dat betekent dat een operator via zijn telefoon alleen relevante, urgente meldingen ontvangt. Veel bedrijven verwarren events met een alarm. Als een machine stopt omdat een procedure is afgelopen, is dat geen alarm maar een event.

Het melden van events is doorgaans niet urgent. Als een machine het proces onderbreekt, krijgt die melding wellicht een hogere prioriteit. Een centraal alarmsysteem kan minder urgente meldingen bewaren voor een dagdienst. Iemand met piket wordt dan ’s nachts alleen gewekt voor werkzaamheden die geen uitstel dulden.

De grootste economische schade
Veel bedrijven vragen zich af hoe zo’n centraal alarm in de praktijk werkt. Wie bepaalt wat de hoogste prioriteit heeft? Uiteraard is dat een taak van het bedrijf zelf.

Bij de meeste bedrijven wordt een alarm bepaald door hetgeen de meeste economische schade kan veroorzaken. Kan er schade aan de machines ontstaan of kan een energierekening fors oplopen?

Of stel dat bij een belangrijke afnemer een order een kritisch tijdspad heeft, dan kan zelfs een hapering in het proces als alarm worden beschouwd. Een centraal alarmsysteem kan door het bedrijf zelf op elk moment worden geactualiseerd en geoptimaliseerd.

Centraal systeem: betrouwbaarheid
Een ander voordeel van een centraal alarmsysteem is de betrouwbaarheid. Een operator ontvangt een alarm per sms en moet die melding binnen een kwartier accepteren.

Als dat niet gebeurt, wordt de sms automatisch doorgestuurd naar een collega. Als de storing is verholpen, moet de operator dat via sms terugkoppelen. Pas dan wordt het alarm opgeheven.

Doordat er automatisch een logboek wordt aangemaakt van de afhandeling van alle meldingen kan er achteraf geen discussie ontstaan over de ontvangst van een alarm. Met behulp van het logboek is het altijd mogelijk om na te gaan wie een melding heeft ontvangen en of die storing goed is afgehandeld.

Ten tenslotte: de rapportage
Ten slotte wordt door het alarmsysteem van elke melding een analyse gemaakt. Deze analyses worden beschikbaar gesteld in rapporten die gebaseerd zijn op statistische gegevens.

De rapportages bieden het management de mogelijkheid om de meest kwetsbare procesonderdelen te identificeren en te verbeteren. Het uiteindelijk doel is natuurlijk om het aantal alarmen structureel te verminderen. Als u uw alarm op dieet zet, ontstaat er op termijn vanzelf een gezonder proces.


Marcel Laes is general manager van de leverancier van open besturingssystemen Cimpro.