Restafval wordt nog te vaak over de weg vervoerd

Economie 23/03/2016 15:22:49

Heel wat afvalstromen worden hoofdzakelijk via de weg vervoerd, terwijl ook de binnenvaart potentieel biedt. Het VIL onderzocht de mogelijkheid om dit transport over te hevelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Antwerpse haven gaat nauwer samenwerken met India

Eerste spadesteek voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gezet

VIL start project over circulaire logistiek voor kledingindustrie

Bouw eerste bedrijf op Tech Lane Ghent van start gegaan

Van Hool gaat 14 trambussen leveren voor Brusselse Noordrand

Consortium met Sweco ontwerpt ITS-actieplan 2030

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Risicomanagement als onderdeel van ISO 9001

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

dinsdag 21 november 2017

Circular Economy Day Belgium

BluePoint Brussel

dinsdag 21 november 2017

Opleiding laseroptisch uitlijnen voor gevorderden

Crowne Plaza Antwerpen

van 22/11/2017 tot 23/11/2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(15/11) Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

(13/11) VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

(8/11) Tiger Power gaat Noord-India voorzien van groene energie

(7/11) Duurzaamheid hoofdpunt in vijfjarenplan NMBS

(2/11) Plasma gebruiken om CO2 om te zetten in waardevolle stoffen

(31/10) Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Binnen een pilootproject onderzocht het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) of het praktisch en financieel haalbaar is om een afvalstroom tussen IOK en Stora Enso over te hevelen van de weg naar het water.

Het transport over de weg is goedkoper, maar het verschil is niet groot. Met kleine optimalisaties kan het verschil misschien weggewerkt worden. Hierin ligt misschien een taak voor de overheid.

Afval, en in het bijzonder restafval, leent zich op het eerste zicht perfect om op een andere manier dan over de weg vervoerd te worden. Het heeft geen tijdkritisch karakter en ook korte doorlooptijden zijn geen vereiste.

De volumes restafval die door Vlaanderen getransporteerd worden voor verwerking zijn bovendien meer dan groot genoeg om te kunnen profiteren van de schaalvoordelen die alternatieve modi als spoor en binnenvaart te bieden hebben.

Toch is afval in binnenvaart niet sterk vertegenwoordigd. Slechts 7% van de jaarlijkse tonnages van binnenvaart zijn afvalgerelateerd.

In het kader van zijn project ‘ILSE’ selecteerde het VIL een stroom die als voorbeeld voor andere stromen kan dienen om de praktische en financiële haalbaarheid van een overheveling naar de binnenvaart te onderzoeken.

Zowel de verlader van het afval (de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK)) als de ontvanger (Stora Enso) zijn gelegen langs een waterweg.

Op de site van IOK wordt het restafval van de ruime regio aangeleverd. In 2014 was dit ongeveer 100.000 ton. Van dit huisvuil wordt RDF (Refuse Derived Fuel) gemaakt, een materiaal dat op de grens zit tussen afval en brandstof.

Met jaarlijks 35.000 ton is de papierfabriek van Stora Enso uit Langerbrugge (Gent) de grootste afnemer. Dit stemt overeen met 1.350 vrachtwagens die pendelen tussen Laakdal en Gent - of zes vrachtwagens die per werkdag twee maal over de Antwerpse Ring rijden, een traject van 105 km enkel.

Nochtans heeft het terrein van IOK een kaai van circa 200 meter lang langs het Albertkanaal en is ook de site van Stora Enso gelegen aan het water, het paalt zowel aan het Kanaal Gent-Terneuzen als aan de Ringvaart.

Toch zorgen enkele obstakels dat binnenvaart in deze case neerkomt op een beperkte meerkost van ongeveer 1 eurocent extra per afvalzak. Doordat de twee sites niet ingericht zijn op transport via de binnenvaart, is er voor- en natransport van en naar het water nodig die de kostprijs de hoogte in jagen.

Vanuit maatschappelijk standpunt stelt zich de vraag of dergelijke afvaltrafieken wel over de weg getransporteerd moeten worden indien er een alternatief voorhanden is. Bedrijven die zich langs de waterweg vestigen zouden bij de inrichting van hun terrein meer rekening moeten houden met het (toekomstige)gebruik van de binnenvaart.

Onnodige handelingen en voor- en natransport op de eigen site kunnen het verschil maken in de financiële business case. De vraag rijst of er ook geen rol voor de overheid is weggelegd om laagwaardige volumineuze afvalstromen van de weg te halen. << (Guy Leysen) (bron en foto: VIL)

18 bedrijven, zowel afvalgerelateerde bedrijven als vertegenwoordigers uit de logistieke sector en de verwerkende industrie, namen deel aan het project:
Brussels Airport Company, Coeck Betonfabriek, Contraload, nv De Scheepvaart, Desso, Imperbel-Derbigum, Infrabel, Komosie, POM Oost-Vlaanderen, Procter & Gamble, Saint-Gobain (Gyproc-Isover), Shipit, Siemens, Suez Recycling & Recovery Belgium, Unilever, Vanheede Environmental Logistics, Van Moer Group en Waterwegen en Zeekanaal. <<

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Belfius investeert 10 miljoen euro in accelerator The Birdhouse

Start-up en scale-up accelerator The Birdhouse sloot een uitgebreide overeenkomst met Belfius Bank & Verzekeringen, dat vanaf 2018 jaarlijks fors zal investeren in hun startersprogramma.

ACE helpt politie bij beveiliging van ongevalsimulator - techniek

Om het aantal verkeersongevallen terug te dringen, heeft de politie een mobiele testslede voor autogordels ontwikkeld. Hierin spelen industriële stootdempers van ACE een belangrijke rol.

Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

Teamleader staat aan de top van Deloitte’s 2017 Technology Fast 50, de rangschikking van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven in België. Spott werd dan weer verkozen tot Rising Star.

Gent breidt stadsverwarmingsnetwerk aanzienlijk uit

In Gent heeft burgemeester Daniël Termont de uitbreiding van het stadsverwarmingsnet naar de Tondelier-site officieel in werking gesteld. Hierdoor wordt dit het grootste van het land.

Lasergestuurd previewsysteem: zelfrijdende auto weer dichterbij - artikel

Het gevoel van het ‘vliegend tapijt’ komt een stuk dichterbij met XenoTrack, een op lasertechnologie gebaseerd systeem voor ‘actieve ophanging met preview’ voor voertuigen.

KU Leuven wetenschappers vinden manier om celdeling te stoppen

Menselijke cellen gebruiken een timer om te delen. Wetenschappers van de KU Leuven hebben ontrafeld hoe die timer aan- en uitgeschakeld wordt. Dit biedt nieuwe behandelings-perspectieven.

Sirris integreert additive manufacturing in demonstrator van productielijn

Additive manufacturing (AM) is klaar voor de productievloer. Toch blijken de industrialisering en opschaling ervan nog op verschillende uitdagingen te stoten. Sirris lanceert een oplossing.

Belgische voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Het 3de online duurzaamheidsverslag van de voedingsindustrie toont hoe de sector verder wil groeien en antwoorden biedt op uitdagingen rond welvaart, personen, milieu en maatschappij.

HART-functionaliteit in TwinCAT en I/O

De procesindustrie vraagt om innovatieve en kostenbesparende automatiseringsoplossingen. De PC-gebaseerde besturing van Beckhoff voldoet hieraan dankzij de integratie van specifieke protocollen en interfaces en door het uitgebreide productassortiment. Klik hier voor meer info. <<

Miniatuur Neptune
servobesturing

De Neptune servobesturing behoort tot het standaard pakket van Ingenia, maar is met een afmeting van 40 x 40 mm alles behalve standaard te noemen. Met dit zeer compacte formaat behoort deze besturing tot de kleinste van de wereld. Lees snel meer over deze besturingen!

Partners

Partners