Getest: gerecycleerd betonpuin leidt niet tot kwaliteitsverlies

Onderzoek & Wetenschap 23/03/2016 9:59:27

De Hogeschool PXL en de Confederatie Bouw Limburg willen beton voor wegenbouw milieuvriendelijker en duurzamer maken door mer gebruik te maken van gerecycleerd betonpuin.

Lees hieronder verder   
Verwant

Besix scoort grootschalig Pools waterbouwproject

Doorbraak in miniaturisering: CO2 sensor past in 1 cm³ - techniek

Trends: Hoe zal LED verlichting zich ontwikkelen?

Nieuwe tools voor circulair ontwerpen en slopen van gebouwen

UGent neemt met circulair bouwproject deel aan Solar Decathlon

Onderzoekers zuiveren lucht met fotokatalyse

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.Be - De hoofdconclusie van een driejarig onderzoek uitgevoerd door de bouwopleiding van Hogeschool PXL, in samenwerking met Confederatie Bouw Limburg en VlaWeBo (Vlaamse Wegenbouwers) Limburg is dat gerecycleerd betonpuin in wegenbeton niet tot kwaliteitsverlies leidt..

Vanaf midden 2011 werd in de Vlaamse wegenbouw een nieuwe versie van het standaardbestek 250 van kracht, waardoor tot 20% van de grove steenfractie in beton voor wegenwerken uit gerecycleerd bouw- en sloopafval mag bestaan.

Toch leidde die nieuwe richtlijn de afgelopen jaren niet meteen tot drastische veranderingen in de wegenbouwsector.

Henri De Krem, bouwcoach en onderzoeker aan Hogeschool PXL: “De regel was er wel al, maar veel bedrijven bleven een beetje wantrouwig aan de zijlijn kijken, omdat de technologie nog niet op punt stond en vooral omdat er tot nog toe weinig of geen testen op hoogwaardig bouwpuin uitgevoerd waren.”

Via de recyclagebedrijven en VlaWeBo werden 9 grote stalen van diverse soorten betonpuin aan een hele batterij testen onderworpen. Er werden meer dan 600 laboproeven in totaal uitgevoerd en de resultaten zijn zeer bemoedigend.

De Krem: “Wanneer je 20% van de grove steenfractie vervangt door hoogwaardig gerecycleerd betonpuin, dan brengt geen enkele van de onderzochte stalen een nadelige invloed teweeg op de kwaliteit en eigenschappen van het wegenbeton. Het is even vorstbestendig, even duurzaam ook. In heel wat gevallen kon dat percentage gerecycleerd betonpuin bovendien probleemloos opgetrokken worden.”

Om na ta gaan of betonpuin hoogwaardig is of niet, werd een relatief eenvoudige test geselecteerd, namelijk de verbrijzelingscoëfficiënt Los Angeles. Die test is op een tweetal uur tijd uit te voeren, ongelooflijk snel als je weet dat bijvoorbeeld een vorst/dooiproef tot 3 maanden in beslag neemt.

Behoort 100% vervanging door gerecycleerd betonpuin ook tot de mogelijkheden? Hiervoor moeten nog veel meer stalen onderzocht worden. Hogeschool PXL heeft met de hulp van de wegenbouwsector de goedkeuring gekregen voor een nieuw TETRA-onderzoeksproject van 2 jaar om dit verder te onderzoeken.

Chris Slaets, directeur van Confederatie Bouw Limburg: “Betonpuinrecyclage is echt de technologie van de toekomst. Een groenere toekomst waartoe de wegenbouwsector zich ook moet verbinden, vind ik, want de massale ontgrinding kan niet eindeloos blijven doorgaan.” << (Guy Leysen) (foto: www.publicdomainpictures.net)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Jan De Nul start baggerwerken aan Mauritaanse haven

Jan De Nul Group is van start gegaan met de baggerwerken voor de verdieping en verbreding van, Nouadhibou, de grote Mauritaanse exporthaven van ijzererts.

3D-scannen: Wat doe je met de puntenwolk? - artikel

3D-scanners maakten een enorme evolutie door qua technologie, nauwkeurigheid én prijs. Ze worden ingezet voor reverse engineering tot kwaliteitscontrole. Software is daarbij steeds crux.

Covestro kiest volop voor circulaire economie

Covestro heeft een strategisch programma gelanceerd, waarmee het bedrijf wil focussen op de kringloopeconomie en een creatieve motor wil zijn voor de volledige kunststofindustrie.

Pulsify Medical haalt 2,6 miljoen euro op in eerste financieringsronde

Pulsify Medical is een medisch-technologisch bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van draagbare ultrasone pleisters, die via de huid fysiologische parameters in het lichaam opvolgen.

3D-reproducties en juridische valkuilen (deel 1) - column

Steeds vaker zullen bedrijven 3D-scannen én 3D-printen. Zie in dit nummer ook het artikel: “Wat doe je met de puntenwolk?” Reverse Engineering wordt ongetwijfeld een groeimarkt.

Vlaamse regering legt 23 extra opleidingen duaal leren vast

Vlaams ministers Crevits en Weyts hebben de inhoud van 23 extra opleidingen ‘duaal leren’ vastgelegd. Daarmee wordt het huidige aanbod van 80 opleidingen verder uitgebreid.

Beveiligingsmodule voor afvalwatertoepassingen - techniek

Sinds midden 2019 biedt de KSB Groep met Amacontrol III een module aan met nieuwe beveiligings- en bewakingsfuncties voor uw dompelpompen en -mengers in de meest diverse toepassingen.

Continue afkoeling en verhitting van reusachtige sterren

Een internationaal team van astronomen legde in detail vast hoe de temperatuur van vier gele hyperreuzen in enkele tientallen jaren stijgt van 4000 graden naar 8000 graden en weer terug.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners