DEME laat nieuw ’dual fuel’ multipurpose-schip bouwen

Om de koppositie in de sector van offshore hernieuwbare energie & transport voort te verstevigen, is DEME gestart met de bouw van een nieuw multipurpose-schip, ‘Living Stone’.

Trefwoorden: #baggeren, #Clean Design, #CO2-uitstoot, #DEME, #dual fuel, #energiezuinig, #Green Passport, #LNG, #multipurpose schip, #sleephopper

Lees verder

Techniek

( Foto: DEME )

ENGINEERINGNET.BE - Het schip wordt geconstrueerd op de werf van de Spaanse scheepsbouwer LaNaval in Bilbao en zal in 2017 opgeleverd worden.

Dit nieuwe multipurpose-schip wordt ontworpen als groen vaartuig met ‘dual fuel’-hoofdmotoren, met LNG als hoofdbrandstof.

Om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken en tegelijk de uitstoot van CO2, NOx en SOx tot een strikt minimum te beperken, zal gebruik worden gemaakt van LNG en biologisch afbreekbare vetten en oliën, in combinatie met warmterecuperatie.

De ‘Living Stone’ krijgt bovendien een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’ notering, toegekend aan eigenaars en aannemers die er bewust voor kiezen om hun schepen op een milieuvriendelijke manier te bouwen en in te zetten.

Het schip kan uitpakken met DP3 (Dynamic Positioning 3) aansturing en een indrukwekkend laadvermogen van 12.500 ton. Het krijgt twee grote haspels van 5.000 ton voor kabels en umbilicals onderdeks, zodat bovendeks een vrije ruimte ontstaat van zowat 3500 m².

Hier worden de modulaire manipulatiesystemen, ROV’s (remotely operated vehicles), de CBT 1100 onderzeese sleufmachine en het valpijpsysteem ondergebracht. Dit uitrustingenpakket wordt aangevuld met een centrale ‘moonpool’ van 7,7 m op 7,7 m en een kraan van 600 ton voor installatie- en ruimwerken onder water.

Het nieuwe schip moet plaats bieden aan 100 mensen en zal worden ingezet voor transport- en installatieprojecten en voor de offshore installatie van elektriciteitskabels en umbilicals, onder meer de onderzeese transportkabels voor het geplande Europese supergrid.