Nieuwe technologie omarmt snelle B2B-nachtleveringen - artikel

Plant & Factory 7/01/2016 14:00:39

Nachtdistributie bestaat al jaren maar blijft tegen allerlei hinderpalen aanbotsen. Technologie kan oplossingen voor een aantal problemen aanreiken.

Lees hieronder verder   
Verwant

H.Essers plant extra investeringen in Genk

Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

Communicatie tussen bedrijven en overheid moet efficiënter en digitaal

TU Delft gaat experimenteren met autonoom varen

Neem deel aan de Havenconferentie Antwerpen - uitnodiging

ArcelorMittal Gent investeert in nieuwe havenkranen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

(12/3) Primeur: langste composiet-bruggen komen in Brugge

(12/3) Uniek nanomateriaal heeft brede waaier aan duurzame toepassingen

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - TNT Innight, een onderdeel van de gekende groep TNT Express, innoveert in samenwerking met onder meer het Nederlandse Ubiqu om voertuigen van klanten vanop afstand sleutelloos te openen en met het Vlaamse Evolar/smartpick dat een slimme bril-app voor orderpicking ontwikkelde.

“Wij leveren en halen alleen ‘s nachts op», zegt Stef Vanbinst, Operationeel Directeur van de Innight Group BeLux dat sinds eind de 90-erjaren een vrij zelfstandige groep is binnen TNT Express.

De nachtleverancier brengt een grote verscheidenheid van producten, klein en groot, ter bestemming. Van een brilglas of contactlens tot motoronderdelen of een ploeg. «In België schoven we naar de servicelogistiek waarbij we ‘s nachts rechtstreeks leveren in de bestelwagens van de techniekers die ‘s morgens uitrukken naar klanten».

Dat gebeuren vergt veel informatie. Aan welke deur of wagen moet geleverd worden? Welk merk, type, kleur, kenteken? Locatiebeheer maar ook sleutelmanagement. «We hebben steeds een sleutel nodig», zegt Vanbinst. TNT Innight moet overweg met zo’n 7.000 autosleutels van klanten aan wie het bijna dagelijks bestelt. Voor de veiligheid wil je niet dat het adres aan de sleutel hangt. Alles wordt dus gecodeerd.

De nachtchauffeurs rijden vrij vaste routes die voortdurend geoptimaliseerd worden. Een route telt gemiddeld 50 à 60 stops maar dat kan tot 100 stops gaan. Dat alles maakt nachtleveringen vrij complex. Wanneer de klant de bestelwagen niet steevast op dezelfde plek zet, kan het fout gaan. Dan is het voertuig in de praktijk nauwelijks te vinden. «We willen van de eerste keer succesvol leveren.



Kunnen we dat niet, dan zijn er ‘faalkosten’. Dan gaat onze koerier telefoneren en tijd verliezen, moet er nageleverd worden, enz... Tussen 1 en 2% van de zendingen kan daarom niet geleverd worden. Met ‘Find the car’ is dat met 70% verminderd».

Find The Car
TNT Innight ontwikkelde in overleg met klanten een oplossing die bouwt op gps-coördinaten. «Rond 00:30 vragen we de gps-positie op van al de voertuigen die we te beleveren hebben.

Die zetten we in Google Maps en op zijn routescanner ziet onze chauffeur dan waar de bus staat», legt Vanbinst uit. De oplossing gebruikt een standaard blackbox die klanten reeds inbouwen in hun bestelwagens. Dat systeem van de klant geeft TNT Innight toestemming om via een web call de positie op te halen.

Op het scherm van de scanner, die de koerier reeds gebruikt om pakjes in te scannen tijdens het laden, verschijnt ook zijn ritlijst met prioriteiten, welke pakketten af te leveren en op te halen,... Maar voortaan ook een Google Maps-kaartje waarop hij in- en uit kan zoomen. «Tot op huisnummerkwaliteit. Dat is tot 5 à 10 meter nauwkeurig».

Track & Trace systemen werken via een standaard xml-koppeling om de positie op te vragen. «Elke nacht vragen we de positie twee keer op», zegt Nico Bossenbroek, Director ICS & Strategy en eindverantwoordelijke voor IT in Nederland en België. «Zo zien we of de auto stilstaat of beweegt. Als hij beweegt kunnen we niet leveren».

De peiling wordt vandaag niet geactualiseerd onderweg. Actualiseren van de gps-data maakt wel deel uit van een verdere doorontwikkeling. «Om toch te leveren op een alternatieve locatie. De regels overleggen we met de klant. Wij moeten zorgen voor die flexibiliteit. Maar dat is een ‘next step’».

Pilot bij grote Rotterdamse klant
«We draaiden een pilot in 2014 bij een grote klant in de regio Rotterdam en konden hiermee tot 70% meer bestelwagens terugvinden», vertelt Bossenbroek. De resterende 30% niet teruggevonden bestelpunten is te wijten aan allerlei uitzonderingen - de monteur rijdt met een niet-aangemelde vervangwagen, de monteur heeft nachtdienst,...

«Find the Car is ook in Brussel getest en is sinds mei 2015 bij meerdere klanten actief. Onze chauffeurs zijn er superblij mee. Wij konden hier 55% meer leveren. Ook de klant is tevreden». Find the Car kost alvast minder dan de besparing die op de faalkost gerealiseerd kan worden.

Samenwerking met Ubiqu
Eenmaal je de auto gevonden hebt, moet je ook de juiste sleutel opvissen. «We zochten een alternatief om de wagen te openen zonder fysieke sleutel», legt Vanbinst uit. Die vond hij bij Ubiqu uit Delft waarmee een exclusieve samenwerking is opgestart. «In de wagen wordt een kastje gebouwd dat ingrijpt op de centrale deurvergrendeling.

Met een mobiel toestel kunnen we dan de auto ontgrendelen en weer sluiten». Begin dit jaar startte bij Jungheinrich een testpilot met een mobiele telefoon. «Vandaag integreren we de aansturing in onze scanner», zegt Bossenbroek. Het systeem is ook geïntroduceerd bij andere klanten, waaronder Proximus.



De scanner vraagt via de Bluetooth-koppeling tussen de mobiele telefoon / scanner met het ingebouwde stuurkastje in de bestelwagen de autorisatie om het slot te openen. Als de data overeenstemmen - op die datum en binnen dat bepaalde tijdsframe, want elke avond heeft elke wagen een andere autorisatiecode - verstrekt de Ubiqu-server in de cloud autorisatie.

«Er is encryptie. Je kan dit niet naspelen op een andere device. Er is wel een failsafe voor het geval de scanner stuk zou zijn. Dan kunnen we een ander mobiel apparaat authenticeren en autoriseren in real-time». Het kastje van Ubiqu is indirect via een buscontroller of via een relais met het slot van de wagen verbonden.

100% veilig protocol
«Ik heb een protocol dat 100% veilig is», claimt Bossenbroek. «Het werkt. Als er één schaap over de dam is... dan willen anderen het ook zien en willen ze het ook. Je hoeft geen extra sleutel meer aan te maken. De oplossing - het Ubiqu sturingskastje met abonnement, de centrale server in de cloud... - moet dan ook minder kosten dan die extra sleutel».

Het systeem biedt de klanten extra opvolging. Het registreert waar en wanneer de deur van een bus geopend werd. «Deze oplossing vergroot de leverbetrouwbaarheid en biedt een programmeerbare ‘flexibiliteit’».

Het maakt de nachtdistributeur productiever. «Hiermee kunnen we zelfs bij late toeleveringen ‘s nachts nog speciale ritten rijden omdat we over de ‘toegang’ beschikken», zegt Bossenbroek. «Hoe meer klanten eraan meedoen, des te groter schaalvoordeel».

Slimme brillen
Eind 2014 begon TNT Innight proeven met ‘slimme brillen’ in de optiek- en hoorapparatenafdeling. Daar zijn er dagelijks zo’n 5.000 kleine pakketten te sorteren op nauwelijks twee uren tijd. Het sorteerproces gebeurde in drie stappen: op basis van postcodes, routes en stop. «Dat is ingewikkeld en bouwt op de kennis van de medewerkers.

Het was vrij snel duidelijk dat we hier iets konden doen», aldus Vanbinst. Eind oktober werden er drie werkplekken met slimme brillen uitgerust. «Het systeem, dat op Android loopt, schakelt de sortering op postcode uit. Tegelijk verhogen we de traceerbaarheid van het hele gebeuren met 100%».

Hiervoor deed TNT Innight een beroep op Dirk Matheussen, eigenaar van Evolar/smartpick. Die combineerde een slimme bril met een ringscanner (laser) en bluetooth. De operator scant de barcode op het pakje met de ringscanner aan zijn vinger en de ‘smart pick’ applicatie geeft hem via een projectie op het brilglas aan in welke bin het pakje moet. De juiste bin/route wordt aangeduid met een nummer of met pijltjes - hoger, lager, opzij. Alles op minder dan drie seconden.

Terwijl de scanner de barcode registreert, neemt de bril ook informatie op  - de bins zijn van een QR-code voorzien - en koppelt die terug naar de back-end. De routebepaling staat lokaal op de bril. Daardoor reageert de bril ook zo snel. Om de paar minuten wordt de data in de bril geactualiseerd via de draadloze radioverbinding (wifi). Zelfs als de radiolink momentaan zou wegvallen, hoeft dat het scanproces niet te vertragen.

«Deze registratie is zeer belangrijk voor ons», zegt Vanbinst. Het oude proces kende helemaal geen scanning noch traceerbaarheid. «De klant kleeft op elk pakje een TNT Innight barcode en geeft ons een voormelding van de levering. Die linkt de barcode aan het pakket met gewicht, bestemming, aantal colli’s per zending, afzender».

Achteraf, vooraleer de zending in het busje van de koerier gaat, volgt er een consolidatiescan. De uitleverende chauffeur verzamelt en scant alle pakketten die hij op eenzelfde stop moet afleveren. Als er iets niet klopt waarschuwt het systeem en kan de fout alsnog rechtgezet worden».

«Aanvankelijk dachten we dat de slimme bril het proces zou vertragen, maar dat was totaal niet het geval», aldus Vanbinst. Het gaat niet trager, ook niet sneller, maar alles wordt wel geregistreerd. Het vergt wat gewenning «maar een operator is er op een half uur tijd mee weg. Het bezorgt ons veel meer flexibiliteit.

Via programmeren kan alles aangepast worden». Spraaktechnologie werd even overwogen maar «dat zou bij ons niet werken. Er is teveel afleiding, geluid,...». << (foto's: TNT Innight, LDS)
door Luc De Smet, Engineeringnet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Foreign Investment Trophy 2019 bekroont buitenlandse topinvesteerders

Borealis, Daikin en AGP vielen in de prijzen op de Foreign Investment Trophy 2019. FIT onderstreept hiermee voor de zevende keer het belang van buitenlandse investeringen voor onze economie.

Jonge ingenieurs kiezen steeds vaker voor energiesector

Naar aanleiding van de Dag van de ingenieur heeft rekruteringsexpert Hays opgemerkt dat er steeds meer studenten ingenieur interesse tonen in een een job in de energiesector.

Oprichting multidisciplinair AI-onderzoekscentrum

VUB en Pieter De Leenheer, medeoprichter van de enige Belgische unicorn, Collibra, kondigen hun plannen voor de oprichting van een gezamenlijk AI-onderzoekscentrum aan.

Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

Technische medewerkers van Volvo Car Gent krijgen sinds kort een nieuwe opleiding waarbij ze een hoogtechnologische installatie in de Gentse fabriek “virtueel” kunnen testen.

Blijf op de hoogte inzake WKK en warmtenetten - uitnodiging

COGEN Vlaanderen en Warmtenetwerk Vlaanderen organiseren op 2 april in Gent een studiedag rond warmte-krachtkoppeling (WKK) en warmtenetten waar een actuele visie hier rond wordt gegeven.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners