Nieuwe technologie omarmt snelle B2B-nachtleveringen - artikel

Plant & Factory 7/01/2016 14:00:39

Nachtdistributie bestaat al jaren maar blijft tegen allerlei hinderpalen aanbotsen. Technologie kan oplossingen voor een aantal problemen aanreiken.

Lees hieronder verder   
Verwant

Haven van Antwerpen zet zich in voor verduurzaming havens in Afrika

BCTN neemt nieuwe terminal in België in gebruik

Proefvaarten onbemand vaartuig op de IJzer van start gegaan

Werkplek organiseren met vloermarkering voor alle verkeersniveaus - techniek

VIL start nieuw project rond slimme stadslogistiek

Wereldprimeur: introductie eerste slimme pallets voor volgen goederen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(15/11) Infrabel test drone in strijd tegen kabeldiefstallen

(14/11) Angelique Van Ombergen wint Vlaamse PhD Cup 2018

(12/11) Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

(12/11) Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

(7/11) Europees project voor ombouw van kolencentrale naar biomassa

(7/11) Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - TNT Innight, een onderdeel van de gekende groep TNT Express, innoveert in samenwerking met onder meer het Nederlandse Ubiqu om voertuigen van klanten vanop afstand sleutelloos te openen en met het Vlaamse Evolar/smartpick dat een slimme bril-app voor orderpicking ontwikkelde.

“Wij leveren en halen alleen ‘s nachts op», zegt Stef Vanbinst, Operationeel Directeur van de Innight Group BeLux dat sinds eind de 90-erjaren een vrij zelfstandige groep is binnen TNT Express.

De nachtleverancier brengt een grote verscheidenheid van producten, klein en groot, ter bestemming. Van een brilglas of contactlens tot motoronderdelen of een ploeg. «In België schoven we naar de servicelogistiek waarbij we ‘s nachts rechtstreeks leveren in de bestelwagens van de techniekers die ‘s morgens uitrukken naar klanten».

Dat gebeuren vergt veel informatie. Aan welke deur of wagen moet geleverd worden? Welk merk, type, kleur, kenteken? Locatiebeheer maar ook sleutelmanagement. «We hebben steeds een sleutel nodig», zegt Vanbinst. TNT Innight moet overweg met zo’n 7.000 autosleutels van klanten aan wie het bijna dagelijks bestelt. Voor de veiligheid wil je niet dat het adres aan de sleutel hangt. Alles wordt dus gecodeerd.

De nachtchauffeurs rijden vrij vaste routes die voortdurend geoptimaliseerd worden. Een route telt gemiddeld 50 à 60 stops maar dat kan tot 100 stops gaan. Dat alles maakt nachtleveringen vrij complex. Wanneer de klant de bestelwagen niet steevast op dezelfde plek zet, kan het fout gaan. Dan is het voertuig in de praktijk nauwelijks te vinden. «We willen van de eerste keer succesvol leveren.



Kunnen we dat niet, dan zijn er ‘faalkosten’. Dan gaat onze koerier telefoneren en tijd verliezen, moet er nageleverd worden, enz... Tussen 1 en 2% van de zendingen kan daarom niet geleverd worden. Met ‘Find the car’ is dat met 70% verminderd».

Find The Car
TNT Innight ontwikkelde in overleg met klanten een oplossing die bouwt op gps-coördinaten. «Rond 00:30 vragen we de gps-positie op van al de voertuigen die we te beleveren hebben.

Die zetten we in Google Maps en op zijn routescanner ziet onze chauffeur dan waar de bus staat», legt Vanbinst uit. De oplossing gebruikt een standaard blackbox die klanten reeds inbouwen in hun bestelwagens. Dat systeem van de klant geeft TNT Innight toestemming om via een web call de positie op te halen.

Op het scherm van de scanner, die de koerier reeds gebruikt om pakjes in te scannen tijdens het laden, verschijnt ook zijn ritlijst met prioriteiten, welke pakketten af te leveren en op te halen,... Maar voortaan ook een Google Maps-kaartje waarop hij in- en uit kan zoomen. «Tot op huisnummerkwaliteit. Dat is tot 5 à 10 meter nauwkeurig».

Track & Trace systemen werken via een standaard xml-koppeling om de positie op te vragen. «Elke nacht vragen we de positie twee keer op», zegt Nico Bossenbroek, Director ICS & Strategy en eindverantwoordelijke voor IT in Nederland en België. «Zo zien we of de auto stilstaat of beweegt. Als hij beweegt kunnen we niet leveren».

De peiling wordt vandaag niet geactualiseerd onderweg. Actualiseren van de gps-data maakt wel deel uit van een verdere doorontwikkeling. «Om toch te leveren op een alternatieve locatie. De regels overleggen we met de klant. Wij moeten zorgen voor die flexibiliteit. Maar dat is een ‘next step’».

Pilot bij grote Rotterdamse klant
«We draaiden een pilot in 2014 bij een grote klant in de regio Rotterdam en konden hiermee tot 70% meer bestelwagens terugvinden», vertelt Bossenbroek. De resterende 30% niet teruggevonden bestelpunten is te wijten aan allerlei uitzonderingen - de monteur rijdt met een niet-aangemelde vervangwagen, de monteur heeft nachtdienst,...

«Find the Car is ook in Brussel getest en is sinds mei 2015 bij meerdere klanten actief. Onze chauffeurs zijn er superblij mee. Wij konden hier 55% meer leveren. Ook de klant is tevreden». Find the Car kost alvast minder dan de besparing die op de faalkost gerealiseerd kan worden.

Samenwerking met Ubiqu
Eenmaal je de auto gevonden hebt, moet je ook de juiste sleutel opvissen. «We zochten een alternatief om de wagen te openen zonder fysieke sleutel», legt Vanbinst uit. Die vond hij bij Ubiqu uit Delft waarmee een exclusieve samenwerking is opgestart. «In de wagen wordt een kastje gebouwd dat ingrijpt op de centrale deurvergrendeling.

Met een mobiel toestel kunnen we dan de auto ontgrendelen en weer sluiten». Begin dit jaar startte bij Jungheinrich een testpilot met een mobiele telefoon. «Vandaag integreren we de aansturing in onze scanner», zegt Bossenbroek. Het systeem is ook geïntroduceerd bij andere klanten, waaronder Proximus.



De scanner vraagt via de Bluetooth-koppeling tussen de mobiele telefoon / scanner met het ingebouwde stuurkastje in de bestelwagen de autorisatie om het slot te openen. Als de data overeenstemmen - op die datum en binnen dat bepaalde tijdsframe, want elke avond heeft elke wagen een andere autorisatiecode - verstrekt de Ubiqu-server in de cloud autorisatie.

«Er is encryptie. Je kan dit niet naspelen op een andere device. Er is wel een failsafe voor het geval de scanner stuk zou zijn. Dan kunnen we een ander mobiel apparaat authenticeren en autoriseren in real-time». Het kastje van Ubiqu is indirect via een buscontroller of via een relais met het slot van de wagen verbonden.

100% veilig protocol
«Ik heb een protocol dat 100% veilig is», claimt Bossenbroek. «Het werkt. Als er één schaap over de dam is... dan willen anderen het ook zien en willen ze het ook. Je hoeft geen extra sleutel meer aan te maken. De oplossing - het Ubiqu sturingskastje met abonnement, de centrale server in de cloud... - moet dan ook minder kosten dan die extra sleutel».

Het systeem biedt de klanten extra opvolging. Het registreert waar en wanneer de deur van een bus geopend werd. «Deze oplossing vergroot de leverbetrouwbaarheid en biedt een programmeerbare ‘flexibiliteit’».

Het maakt de nachtdistributeur productiever. «Hiermee kunnen we zelfs bij late toeleveringen ‘s nachts nog speciale ritten rijden omdat we over de ‘toegang’ beschikken», zegt Bossenbroek. «Hoe meer klanten eraan meedoen, des te groter schaalvoordeel».

Slimme brillen
Eind 2014 begon TNT Innight proeven met ‘slimme brillen’ in de optiek- en hoorapparatenafdeling. Daar zijn er dagelijks zo’n 5.000 kleine pakketten te sorteren op nauwelijks twee uren tijd. Het sorteerproces gebeurde in drie stappen: op basis van postcodes, routes en stop. «Dat is ingewikkeld en bouwt op de kennis van de medewerkers.

Het was vrij snel duidelijk dat we hier iets konden doen», aldus Vanbinst. Eind oktober werden er drie werkplekken met slimme brillen uitgerust. «Het systeem, dat op Android loopt, schakelt de sortering op postcode uit. Tegelijk verhogen we de traceerbaarheid van het hele gebeuren met 100%».

Hiervoor deed TNT Innight een beroep op Dirk Matheussen, eigenaar van Evolar/smartpick. Die combineerde een slimme bril met een ringscanner (laser) en bluetooth. De operator scant de barcode op het pakje met de ringscanner aan zijn vinger en de ‘smart pick’ applicatie geeft hem via een projectie op het brilglas aan in welke bin het pakje moet. De juiste bin/route wordt aangeduid met een nummer of met pijltjes - hoger, lager, opzij. Alles op minder dan drie seconden.

Terwijl de scanner de barcode registreert, neemt de bril ook informatie op  - de bins zijn van een QR-code voorzien - en koppelt die terug naar de back-end. De routebepaling staat lokaal op de bril. Daardoor reageert de bril ook zo snel. Om de paar minuten wordt de data in de bril geactualiseerd via de draadloze radioverbinding (wifi). Zelfs als de radiolink momentaan zou wegvallen, hoeft dat het scanproces niet te vertragen.

«Deze registratie is zeer belangrijk voor ons», zegt Vanbinst. Het oude proces kende helemaal geen scanning noch traceerbaarheid. «De klant kleeft op elk pakje een TNT Innight barcode en geeft ons een voormelding van de levering. Die linkt de barcode aan het pakket met gewicht, bestemming, aantal colli’s per zending, afzender».

Achteraf, vooraleer de zending in het busje van de koerier gaat, volgt er een consolidatiescan. De uitleverende chauffeur verzamelt en scant alle pakketten die hij op eenzelfde stop moet afleveren. Als er iets niet klopt waarschuwt het systeem en kan de fout alsnog rechtgezet worden».

«Aanvankelijk dachten we dat de slimme bril het proces zou vertragen, maar dat was totaal niet het geval», aldus Vanbinst. Het gaat niet trager, ook niet sneller, maar alles wordt wel geregistreerd. Het vergt wat gewenning «maar een operator is er op een half uur tijd mee weg. Het bezorgt ons veel meer flexibiliteit.

Via programmeren kan alles aangepast worden». Spraaktechnologie werd even overwogen maar «dat zou bij ons niet werken. Er is teveel afleiding, geluid,...». << (foto's: TNT Innight, LDS)
door Luc De Smet, Engineeringnet

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Solar@Sea start eerste praktijktest voor offshore solar system

In de haven van Den Helder is een drijvend dunne-film solarsysteem te water gelaten, waarop de invloed van algengroei, vervuiling, zoutafzetting en weersinvloeden zal worden geanalyseerd.

TCS en ENGIE Laborelec beschermen nutsbedrijven tegen cyberaanvallen

Tata Consultancy Services (TCS), een internationale aanbieder van IT-diensten, consultancy en IT-oplossingen voor bedrijven, gaat samenwerken met onderzoekscentrum ENGIE Laborelec.

Vlaams Actieplan Asbestafbouw pakt 2,3 miljoen ton asbest aan

De Vlaamse regering heeft 27,2 miljoen euro vrijgemaakt voor 2018 en 2019 ten behoeve van asbestverwijdering in scholen, woningen en andere gebouwen, en asbestinzameling op recyclageparken.

CEBIT 2019: d!talk bespreekt de toekomst van digitale transformatie - uitnodiging

Topconferenties concentreren zich op de sleuteltechnologieën en gebruikersindustrieën. Een initiële groep sprekers heeft al bevestigd. De universiteit Hannover ontwikkelt het d!talk-design.

Onderzoek naar elektronen in 1,58 dimensies

Het is bekend dat elektronen zich heel anders gedragen in drie dimensies (kubus), twee dimensies (vlak) of één dimensie (draad), maar wat gebeurt er als elektronen in 1,58 dimensies leven?

Startup Hyperlane breekt internationaal door

De Hasseltse startup heeft een partnership gesloten met het Amerikaanse Pixel & Tonic (Craft CMS). Het bedrijf koos voor Hyperlane als een van hun drie geprefereerde hosting partners.

Uniflex UWT 2.2 buisoprolsysteem nu met regelbare snelheid - techniek

Uniflex, de fabrikant van felsmachines uit het Duitse Karben, heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het al goed bekende gemotoriseerde buisoprolsysteem UWT 2.

1 op de 5 bedrijven vorig jaar slachtoffer van fraude

Uit een studie van het adviesbureau BDO België blijkt dat 20% van onze bedrijven vorig jaar te maken kreeg met fraudeurs. De schade bedroeg gemiddeld 150.000 euro per incident.

Kontron introduceert nieuwe ZINC CUBE SKD

De nieuwe ZINC CUBE SKD Embedded Server van Kontron is bij uitstek geschikt als compacte server voor industriële toepassingen dankzij zijn hoge prestaties, zijn grote geheugen en zijn robuuste ontwerp, dat een hoge weerstand biedt tegen schokken en trillingen. Hij is verkrijgbaar met krachtige Intel Xeon D-2100-processors. >>

Partners