Onderhoud in ontwikkelingsland gelijkaardig als in België - column

Columns & Blogs 4/01/2016 13:22:46

Uit de regelmatige samenwerking met universiteiten in Kenia is me al snel duidelijk geworden dat de onderhoudsprobematiek in een ontwikkelingsland niet zo verschillend is van de onze.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Sinds een aantal jaar heb ik regelmatig projecten samen met universiteiten in Kenia. Onder andere op het gebied van onderhoudsoptimalisatie voor power plants, elektriciteitscentrales dus.

Pannes zijn er ook pijnlijk en onderhoudskosten baren ook daar zorgen. Wat wel een verschil is, is de mate waarin de problematiek zich stelt. Alle problemen die we hier hebben, zijn ook daar, maar dan veel scherper aanwezig.

Waar we ons hier nog nauwelijks kunnen voorstellen een paar uur zonder elektriciteit te zitten, is dat in ontwikkelingslanden helemaal geen uitzondering.

Een belangrijke oorzaak van die problemen is onderhoud, namelijk het ontbreken of het niet goed organiseren ervan. Installaties zijn aangekocht of werden gedoneerd in het kader van ontwikkelingssamenwerking.

Training werd beperkt voorzien, maar voor een voorraad wisselstukken was er vaak geen budget. De logistieke infrastructuur om snel stukken van plaats A naar B te brengen is er niet altijd.

Het vinden van goed opgeleide techniekers is daar nog net een graad moeilijker dan bij ons, en ingenieurs met bijkomende training in onderhoudsmanagement studeren pas recent af.

Wat wel opvalt is dat de professionalisering van het onderhoudsgebeuren - dat is toch mijn ervaring - er erg snel gaat. Wat ons hier decennia gekost heeft, doen zij in enkele jaren.

Wat ik bij masterstudenten in Kenia en Keniaans doctoraatsstudenten hier aan de KU Leuven gezien heb, is een vastberaden en ernstige interesse in onderhoudsoptimalisatie. Ik hoor u al denken «fijn, dat wij van hieruit een ontwikkelingsland kunnen helpen». Dat is zo. Maar wij kunnen ook van hen leren.

Als ik hier in Europa zo rondkijk, dan zie ik een grote interesse voor onderhoud. Steeds meer universiteiten en onderzoeksinstellingen zijn met onderhoud bezig en dat gaat dan niet over een enkeling(e) maar over één of meerdere onderzoeksgroepen die werken rond een aspect van het onderhoudsgebeuren

Onderhoud staat ondertussen ook op de board room agenda, onderhoud (of met een meer fancy titel: asset management) is in de industrie een volwassen bedrijfsfunctie geworden.

Wat kunnen wij van hen leren?
Ik maak me zorgen over een te grote focus op deel-aspecten en een verlies aan managementoverzicht. Wat hier in Europa opvalt, is een grote specialisatie.

Zo zijn er instellingen die zich volop toeleggen op het ontwikkelen van sensoren en dergelijke, andere proberen dan weer voorspellingsmodellen voor onderhoudsbehoeftes te ontwikkelen, nog anderen werken aan gesofistikeerde voorraadmodellen voor wisselstukken.

Een absolute noodzaak voor het onderhoudsmanagement van de toekomst dat wil passen binnen concepten als Industrie 4.0 en IoT (internet of things).

Will Geraerds van TU Eindhoven waarschuwde in de jaren 80 al voor een te enge focus van onderzoek. Het onderzoek toen had vooral te maken met onderhoudsoptimalisatiemodellen, waarbij de mathematische schoonheid vaak primeerde op de praktische bruikbaarheid.

Ik zie een bepaalde analogie, in Europa zijn we zo gefocust op deel-aspecten dat we het geheel uit het oog verliezen. Het is net dat 'big picture'-denken dat ik in Kenia wel zie.

Er wordt doordacht en stap-voor-stap gewerkt. Onderhoudsoptimalisatie gebeurt met een RCM-achtige aanpak, maar in het formuleren van een optimale onderhoudsstrategie wordt ineens ook de wisselstukkenbevoorrading en de menselijke operator meegenomen, met zijn mogelijkheden en beperkingen.

Onderhoudshistoriek staat nog voor een flink stuk op papier, maar de gegevens worden zorgvuldig gedigitaliseerd en geanalyseerd. Root cause analysis gebeurt met cascaderende Pareto’s, maar er wordt even goed geëxperimenteerd met beslissingsondersteunende data mining. Kostenmodellen krijgen veel aandacht en worden geïncorporeerd in een levenscyclusbenadering.

Eerlijk gezegd, maar hopelijk ben ik fout, heb ik soms de indruk dat die big picture in onze industrie soms vergeten wordt. Iedereen is vol van technologische vooruitgang en mogelijkheden tot optimalisatie van spares management, prognostisch onderhoud enzovoort, terecht.

De globale optimalisatie van het onderhoudsgebeuren lijkt daarbij door alle haast op het achterplan te raken en dat is onterecht. Daarom dat ik denk dat we ook kunnen leren van de bedachtzame, globale aanpak die ik in bovenstaande projecten heb ervaren. Een soort back to the basics ... <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Vlaamse bedrijven kampen met openstaande vacatures in IT. Het PALIM-project leidt 60 Marokkaanse IT'ers in Marokko op, waarvan er 30 in aanmerking komen voor vacatures in België.

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Het management van Bonach wordt jonger en vrouwelijker nu Robine Martin en Femke Lintelo er voor kozen om medezaakvoerder en aandeelhouder te worden, naast oprichter Dirk Verbeeck.

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

elobau levert oplossingen voor agrarische sector - praktijkcase

Steketee, producent van schoffel- en grond­bewerkings­machines, was op zoek naar betrouwbare hoeksensoren die geschikt zijn voor de landbouw en mobiele automatisering, en niet te duur zijn.

Forse daling CO2-uitstoot van bedrijfswagens

Bedrijfswagens stoten momenteel 17% minder CO2 uit dan zeven jaar geleden, aldus hr-dienstverlener Acerta op basis van haar data voor meer dan 40.000 werkgevers.

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

Rychard Bouwens van de Leidse Sterrewacht is de eerste Nederlandse wetenschapper die een ‘Large Program’ mag uitvoeren met de geavanceerde ALMA-telescoop, die in Chili opgesteld staat.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners