Hoe is het mogelijk? Slecht uitgevoerd onderhoud ! - column

Columns & Blogs 26/11/2015 11:39:53

Een kennis bracht onlangs zijn wagen naar een professionele merkonafhankelijke garagehouder voor het uitvoeren van een klein onderhoud. U kent het wel, het klassieke olie verversen, ...

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Inspectie en diagnose van isolatoren in onderstations - techniek

Riwal neemt Zweedse Lipac over

Desotec investeert 17,6 miljoen euro in vierde reactivatie oven

TenneT kiest Jan De Nul voor offshore kabelreparaties

Revolutionaire hijsmethode voor berging Noors fregat

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Avondlezing Françoise Chombar (CEO Melexis)

VIA Don Bosco - Brussel

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Toen hij de volgende dag op weg was naar enkele afspraken, stak er een - eerst heel zacht maar geleidelijk aan steeds luider wordend geluid - de kop op.

Bezorgd om dit abnormale fenomeen belde hij naar de garagehouder. Deze vroeg om met de wagen langs te komen om het fenomeen te onderzoeken. Dit kon natuurlijk niet onmiddellijk, want er stonden nog afspraken op de agenda. 'Production must go on', klinkt u ongetwijfeld bekend in de oren…

Niet gek zo veel kilometers later ging ook het schakelen steeds moeizamer. Kortom, de terugrit van de afspraken werd er één linea recta naar de garage. De dag erop werd de wagen de garage binnengerold, en even later viel de diagnose.

U had het al geraden: een probleem met de versnellingsbak. Welk probleem? Geen versnellingsbakolie meer aanwezig. Oorzaak: bij het onderhoud werd in plaats van de motorolie de versnellingsbakolie afgelaten...

Stof tot nadenken
Deze anekdote lijkt misschien triviaal, maar biedt voor ons als onderhoudsprofessionals toch wel wat stof tot nadenken. Ten eerste de technische kant van de zaak. Een versnellingsbak bevat bewegende mechanische onderdelen (tandwielen, lagers,...) waarvoor een juiste smering cruciaal is.

Verkeerd (in dit geval niet) smeren zorgt dus zeer snel voor een defect. De PF-curve is hier dus steil. Bovendien situeert een abnormaal geluid zich laag op die PF-curve, en geeft het dus een (te) laat signaal dat er iets mis is.

Er verschijnt trouwens geen waarschuwing op het dashbord bij een te laag oliepeil in de versnellingsbak. We spreken in dit geval van een 'verborgen storing'.

Maar de eerste vragen die in veel organisaties worden gesteld zijn natuurlijk: 'hoe kon dit gebeuren' en 'wie is hier in fout?' Hoe is het mogelijk dat in een professionele garage een routineklus als olie verversen verkeerd wordt uitgevoerd?

Het is toch onvoorstelbaar dat een autotechnicus een dergelijke cruciale fout maakt.
Bij navraag bleek het om een samenloop van omstandigheden te gaan: het onderhoud was uitgevoerd door een schoolverlater, aangeworven in de drukke vakantieperiode, wiens kennis nog niet getest was, en die ook niet het gebruikelijke interne opleidingsprogramma had kunnen volgen.

Deze 'verzachtende' omstandigheden nemen niet weg dat ik me toch afvraag hoe iemand een diploma automechanica kan behalen zonder het verschil tussen een motor en een versnellingsbak te (her)kennen.

In de hedendaagse technisch complexe maatschappij moet het technisch onderwijs de lat misschien (terug) wat hoger leggen, en de kwaliteit van de 'afgeleverde' technici beter bewaken?

Veel belangrijker dan de fout-vraag, is de vraag 'wat kan er gebeuren om een dergelijke misser in de toekomst te vermijden?' Was de juiste technische informatie gemakkelijk beschikbaar, op het moment dat de betrokken technicus deze nodig had?

Maar zelfs indien dit het geval was, maken ingenieurs veel de vaak de fout om instructies in tekstuele procedures te gieten, en verder te vertrouwen in de 'technische basiskennis' van de uitvoerders.

Feit is dat mensen niet zo graag instructies lezen. Veel effectiever en efficiënter zijn duidelijke visuele indicaties. Misschien moeten alle autoconstructeurs afspreken dat motoroliedoppen één kleur, en doppen van versnellingsbakken een andere kleur krijgen? Of er had tenminste toch een sticker 'gearbox oil' naast de betrokken dop moeten hangen.

Naast het technische aspect van de oplossing, is er echter ook een heel belangrijk menselijk aspect. De sleutelvraag die we ons in dergelijke situaties moeten stellen is 'wat heeft de jonge man ervan weerhouden om in geval van twijfel gewoon even aan zijn collega te vragen welke de correcte oliedop was?'

De kern van de zaak
Volgens mij ligt het antwoord voor een groot stuk bij de reliability-cultuur van een organisatie. Als die sterk is en positief ondersteund wordt door iedereen, dan zijn mensen niet bang om vragen te stellen en hun trots opzij te zetten bij onzekere situaties.

De juiste bedrijfscultuur bestaat juist daarin dat dergelijke zogezegd 'domme vragen' niet worden weggelachen, maar juist worden aangemoedigd.

Als verantwoordelijke voor betrouwbaarheid in je bedrijf is het dan ook zaak om van iedereen een echte reliability leader te maken! <<

door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Vrouwelijke ingenieurs bezig aan een inhaaloperatie - artikel

Vrouw en ingenieur in één adem noemen, het is nog steeds niet evident. Slechts 20% ingenieurs, die in 2014 afstudeerden, is een vrouw. Slechts de helft oefent het beroep ook effectief uit.

Maak kennis met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld

Tijdens de Stoomtechniekdag (8 mei) kan men kennis maken met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld: Armstrong, BBC, Deconinck-Wanson, E-on, Merford, Spie, Spirax Sarco en Veolia.

AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

De EU-Japan Technology Transfer Helpdesk van het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation lanceert samenwerking met Gentse start-up AcademicLabs voor realisatie R&D-intensieve organisaties

Botsende zwarte gaten spotten met Heisenbergs onzekerheid

Het beroemde onzekerheidsprincipe dat Werner Heisenberg, een quantumtheorie-pionier, ooit formuleerde wordt gebruikt om metingen van zwaarte­krachts­golf­detectoren nog nauwkeuriger te maken.

Energie-efficiëntere warmtenetten door slimme controller

Het H2020 STORM project werd onlangs afgesloten. Binnen dit project werd een innovatieve warmtenetwerk controller ontwikkeld, gebaseerd op zelflerende algoritmes en succesvol getest.

UZ Gent test exoskelet in operatiezaal

Het UZ Gent gebruikt als eerste Belgisch ziekenhuis een exoskelet in de zorg. Dit hulpmiddel werd door de werkgroep ergonomie ingevoerd bij de instrumentisten in het operatiecomplex.

Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

Uit een onderzoeksrapport van F-Secure blijkt dat energiebedrijven gebruik blijven maken van verouderde technologie. Dergelijke gebrekkige beveiligingsmechanismen spelen hackers in de kaart.

Lichtgevoelige schakelaar controleert bacteriën

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een door licht gecontroleerde schakelaar ingebouwd in een molecuul waarmee bacteriën informatie uitwisselen, voor de behandeling van ernstige infecties.

Partners