Hoe is het mogelijk? Slecht uitgevoerd onderhoud ! - column

Columns & Blogs 26/11/2015 11:39:53

Een kennis bracht onlangs zijn wagen naar een professionele merkonafhankelijke garagehouder voor het uitvoeren van een klein onderhoud. U kent het wel, het klassieke olie verversen, ...

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

Jan De Nul rondt het eerste grote installatieproject van umbilicals af

Rittal zet serviceformules in de kijker - techniek

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

Nieuw Ecuadoraans contract voor Jan De Nul

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Toen hij de volgende dag op weg was naar enkele afspraken, stak er een - eerst heel zacht maar geleidelijk aan steeds luider wordend geluid - de kop op.

Bezorgd om dit abnormale fenomeen belde hij naar de garagehouder. Deze vroeg om met de wagen langs te komen om het fenomeen te onderzoeken. Dit kon natuurlijk niet onmiddellijk, want er stonden nog afspraken op de agenda. 'Production must go on', klinkt u ongetwijfeld bekend in de oren…

Niet gek zo veel kilometers later ging ook het schakelen steeds moeizamer. Kortom, de terugrit van de afspraken werd er één linea recta naar de garage. De dag erop werd de wagen de garage binnengerold, en even later viel de diagnose.

U had het al geraden: een probleem met de versnellingsbak. Welk probleem? Geen versnellingsbakolie meer aanwezig. Oorzaak: bij het onderhoud werd in plaats van de motorolie de versnellingsbakolie afgelaten...

Stof tot nadenken
Deze anekdote lijkt misschien triviaal, maar biedt voor ons als onderhoudsprofessionals toch wel wat stof tot nadenken. Ten eerste de technische kant van de zaak. Een versnellingsbak bevat bewegende mechanische onderdelen (tandwielen, lagers,...) waarvoor een juiste smering cruciaal is.

Verkeerd (in dit geval niet) smeren zorgt dus zeer snel voor een defect. De PF-curve is hier dus steil. Bovendien situeert een abnormaal geluid zich laag op die PF-curve, en geeft het dus een (te) laat signaal dat er iets mis is.

Er verschijnt trouwens geen waarschuwing op het dashbord bij een te laag oliepeil in de versnellingsbak. We spreken in dit geval van een 'verborgen storing'.

Maar de eerste vragen die in veel organisaties worden gesteld zijn natuurlijk: 'hoe kon dit gebeuren' en 'wie is hier in fout?' Hoe is het mogelijk dat in een professionele garage een routineklus als olie verversen verkeerd wordt uitgevoerd?

Het is toch onvoorstelbaar dat een autotechnicus een dergelijke cruciale fout maakt.
Bij navraag bleek het om een samenloop van omstandigheden te gaan: het onderhoud was uitgevoerd door een schoolverlater, aangeworven in de drukke vakantieperiode, wiens kennis nog niet getest was, en die ook niet het gebruikelijke interne opleidingsprogramma had kunnen volgen.

Deze 'verzachtende' omstandigheden nemen niet weg dat ik me toch afvraag hoe iemand een diploma automechanica kan behalen zonder het verschil tussen een motor en een versnellingsbak te (her)kennen.

In de hedendaagse technisch complexe maatschappij moet het technisch onderwijs de lat misschien (terug) wat hoger leggen, en de kwaliteit van de 'afgeleverde' technici beter bewaken?

Veel belangrijker dan de fout-vraag, is de vraag 'wat kan er gebeuren om een dergelijke misser in de toekomst te vermijden?' Was de juiste technische informatie gemakkelijk beschikbaar, op het moment dat de betrokken technicus deze nodig had?

Maar zelfs indien dit het geval was, maken ingenieurs veel de vaak de fout om instructies in tekstuele procedures te gieten, en verder te vertrouwen in de 'technische basiskennis' van de uitvoerders.

Feit is dat mensen niet zo graag instructies lezen. Veel effectiever en efficiënter zijn duidelijke visuele indicaties. Misschien moeten alle autoconstructeurs afspreken dat motoroliedoppen één kleur, en doppen van versnellingsbakken een andere kleur krijgen? Of er had tenminste toch een sticker 'gearbox oil' naast de betrokken dop moeten hangen.

Naast het technische aspect van de oplossing, is er echter ook een heel belangrijk menselijk aspect. De sleutelvraag die we ons in dergelijke situaties moeten stellen is 'wat heeft de jonge man ervan weerhouden om in geval van twijfel gewoon even aan zijn collega te vragen welke de correcte oliedop was?'

De kern van de zaak
Volgens mij ligt het antwoord voor een groot stuk bij de reliability-cultuur van een organisatie. Als die sterk is en positief ondersteund wordt door iedereen, dan zijn mensen niet bang om vragen te stellen en hun trots opzij te zetten bij onzekere situaties.

De juiste bedrijfscultuur bestaat juist daarin dat dergelijke zogezegd 'domme vragen' niet worden weggelachen, maar juist worden aangemoedigd.

Als verantwoordelijke voor betrouwbaarheid in je bedrijf is het dan ook zaak om van iedereen een echte reliability leader te maken! <<

door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

INEOS heeft voor de haven van Antwerpen gekozen als locatie voor een mega-investering van 3 miljard euro, goed voor 400 nieuwe jobs. De investering zal gebeuren op de site in Lillo.

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

Partners