Hoe is het mogelijk? Slecht uitgevoerd onderhoud ! - column

Columns & Blogs 26/11/2015 11:39:53

Een kennis bracht onlangs zijn wagen naar een professionele merkonafhankelijke garagehouder voor het uitvoeren van een klein onderhoud. U kent het wel, het klassieke olie verversen, ...

Lees hieronder verder   
Verwant

ArcelorMittal Gent kiest Siemens voor retrofit

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Jan De Nul haalt grote Ecuadoraanse opdracht binnen

NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Volledig gecertificeerde Industrial Sampling Engineers bij Mechatest - techniek

Dredging International en Van Oord halen Pools contract binnen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(15/11) Infrabel test drone in strijd tegen kabeldiefstallen

(14/11) Angelique Van Ombergen wint Vlaamse PhD Cup 2018

(12/11) Winnaars European Social Innovation Competition 2018 bekend

(12/11) Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

(7/11) Europees project voor ombouw van kolencentrale naar biomassa

(7/11) Snelle energieopslag in machine-aandrijvingen leidt tot lagere kosten

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Toen hij de volgende dag op weg was naar enkele afspraken, stak er een - eerst heel zacht maar geleidelijk aan steeds luider wordend geluid - de kop op.

Bezorgd om dit abnormale fenomeen belde hij naar de garagehouder. Deze vroeg om met de wagen langs te komen om het fenomeen te onderzoeken. Dit kon natuurlijk niet onmiddellijk, want er stonden nog afspraken op de agenda. 'Production must go on', klinkt u ongetwijfeld bekend in de oren…

Niet gek zo veel kilometers later ging ook het schakelen steeds moeizamer. Kortom, de terugrit van de afspraken werd er één linea recta naar de garage. De dag erop werd de wagen de garage binnengerold, en even later viel de diagnose.

U had het al geraden: een probleem met de versnellingsbak. Welk probleem? Geen versnellingsbakolie meer aanwezig. Oorzaak: bij het onderhoud werd in plaats van de motorolie de versnellingsbakolie afgelaten...

Stof tot nadenken
Deze anekdote lijkt misschien triviaal, maar biedt voor ons als onderhoudsprofessionals toch wel wat stof tot nadenken. Ten eerste de technische kant van de zaak. Een versnellingsbak bevat bewegende mechanische onderdelen (tandwielen, lagers,...) waarvoor een juiste smering cruciaal is.

Verkeerd (in dit geval niet) smeren zorgt dus zeer snel voor een defect. De PF-curve is hier dus steil. Bovendien situeert een abnormaal geluid zich laag op die PF-curve, en geeft het dus een (te) laat signaal dat er iets mis is.

Er verschijnt trouwens geen waarschuwing op het dashbord bij een te laag oliepeil in de versnellingsbak. We spreken in dit geval van een 'verborgen storing'.

Maar de eerste vragen die in veel organisaties worden gesteld zijn natuurlijk: 'hoe kon dit gebeuren' en 'wie is hier in fout?' Hoe is het mogelijk dat in een professionele garage een routineklus als olie verversen verkeerd wordt uitgevoerd?

Het is toch onvoorstelbaar dat een autotechnicus een dergelijke cruciale fout maakt.
Bij navraag bleek het om een samenloop van omstandigheden te gaan: het onderhoud was uitgevoerd door een schoolverlater, aangeworven in de drukke vakantieperiode, wiens kennis nog niet getest was, en die ook niet het gebruikelijke interne opleidingsprogramma had kunnen volgen.

Deze 'verzachtende' omstandigheden nemen niet weg dat ik me toch afvraag hoe iemand een diploma automechanica kan behalen zonder het verschil tussen een motor en een versnellingsbak te (her)kennen.

In de hedendaagse technisch complexe maatschappij moet het technisch onderwijs de lat misschien (terug) wat hoger leggen, en de kwaliteit van de 'afgeleverde' technici beter bewaken?

Veel belangrijker dan de fout-vraag, is de vraag 'wat kan er gebeuren om een dergelijke misser in de toekomst te vermijden?' Was de juiste technische informatie gemakkelijk beschikbaar, op het moment dat de betrokken technicus deze nodig had?

Maar zelfs indien dit het geval was, maken ingenieurs veel de vaak de fout om instructies in tekstuele procedures te gieten, en verder te vertrouwen in de 'technische basiskennis' van de uitvoerders.

Feit is dat mensen niet zo graag instructies lezen. Veel effectiever en efficiënter zijn duidelijke visuele indicaties. Misschien moeten alle autoconstructeurs afspreken dat motoroliedoppen één kleur, en doppen van versnellingsbakken een andere kleur krijgen? Of er had tenminste toch een sticker 'gearbox oil' naast de betrokken dop moeten hangen.

Naast het technische aspect van de oplossing, is er echter ook een heel belangrijk menselijk aspect. De sleutelvraag die we ons in dergelijke situaties moeten stellen is 'wat heeft de jonge man ervan weerhouden om in geval van twijfel gewoon even aan zijn collega te vragen welke de correcte oliedop was?'

De kern van de zaak
Volgens mij ligt het antwoord voor een groot stuk bij de reliability-cultuur van een organisatie. Als die sterk is en positief ondersteund wordt door iedereen, dan zijn mensen niet bang om vragen te stellen en hun trots opzij te zetten bij onzekere situaties.

De juiste bedrijfscultuur bestaat juist daarin dat dergelijke zogezegd 'domme vragen' niet worden weggelachen, maar juist worden aangemoedigd.

Als verantwoordelijke voor betrouwbaarheid in je bedrijf is het dan ook zaak om van iedereen een echte reliability leader te maken! <<

door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Solar@Sea start eerste praktijktest voor offshore solar system

In de haven van Den Helder is een drijvend dunne-film solarsysteem te water gelaten, waarop de invloed van algengroei, vervuiling, zoutafzetting en weersinvloeden zal worden geanalyseerd.

TCS en ENGIE Laborelec beschermen nutsbedrijven tegen cyberaanvallen

Tata Consultancy Services (TCS), een internationale aanbieder van IT-diensten, consultancy en IT-oplossingen voor bedrijven, gaat samenwerken met onderzoekscentrum ENGIE Laborelec.

Vlaams Actieplan Asbestafbouw pakt 2,3 miljoen ton asbest aan

De Vlaamse regering heeft 27,2 miljoen euro vrijgemaakt voor 2018 en 2019 ten behoeve van asbestverwijdering in scholen, woningen en andere gebouwen, en asbestinzameling op recyclageparken.

CEBIT 2019: d!talk bespreekt de toekomst van digitale transformatie - uitnodiging

Topconferenties concentreren zich op de sleuteltechnologieën en gebruikersindustrieën. Een initiële groep sprekers heeft al bevestigd. De universiteit Hannover ontwikkelt het d!talk-design.

Onderzoek naar elektronen in 1,58 dimensies

Het is bekend dat elektronen zich heel anders gedragen in drie dimensies (kubus), twee dimensies (vlak) of één dimensie (draad), maar wat gebeurt er als elektronen in 1,58 dimensies leven?

Startup Hyperlane breekt internationaal door

De Hasseltse startup heeft een partnership gesloten met het Amerikaanse Pixel & Tonic (Craft CMS). Het bedrijf koos voor Hyperlane als een van hun drie geprefereerde hosting partners.

Uniflex UWT 2.2 buisoprolsysteem nu met regelbare snelheid - techniek

Uniflex, de fabrikant van felsmachines uit het Duitse Karben, heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het al goed bekende gemotoriseerde buisoprolsysteem UWT 2.

1 op de 5 bedrijven vorig jaar slachtoffer van fraude

Uit een studie van het adviesbureau BDO België blijkt dat 20% van onze bedrijven vorig jaar te maken kreeg met fraudeurs. De schade bedroeg gemiddeld 150.000 euro per incident.

Kontron introduceert nieuwe ZINC CUBE SKD

De nieuwe ZINC CUBE SKD Embedded Server van Kontron is bij uitstek geschikt als compacte server voor industriële toepassingen dankzij zijn hoge prestaties, zijn grote geheugen en zijn robuuste ontwerp, dat een hoge weerstand biedt tegen schokken en trillingen. Hij is verkrijgbaar met krachtige Intel Xeon D-2100-processors. >>

Partners