RCA - Root Cause Analysis: the proof of the pudding ... - column

Columns & Blogs 16/11/2015 9:00:53

De eerste grootscheepse aandacht voor RCA kwam midden vorige eeuw toen het Toyota Production System (Lean Thinking) geen enkel productieprobleem snel-snel oploste of te camoufleren.

Lees hieronder verder   
Verwant

12.000 euro strategische Vlaamse ecologiesteun voor Lamifil

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

Jan De Nul rondt het eerste grote installatieproject van umbilicals af

Rittal zet serviceformules in de kijker - techniek

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Neen, de bedoeling was om elk probleem definitief van de baan te helpen door steeds verder te blijven zoeken naar de onderliggende oorzaak en deze te elimineren.

Geen weldenkend mens natuurlijk die iets tegen deze werkwijze kan hebben. De vraag is alleen een beetje, hoe doe je dat nu?

RCFA, root cause failure analysis, is wel al vaker aan bod gekomen in deze column, maar omdat we (enfin, ik toch in elk geval) momenteel weer overspoeld worden met artikels over RCA-tools, rapporten met tips & tricks en aankondigingen over opleidingen inzake RC(F)A, leek me toch dat ook hier RCA weer eens mocht genoemd worden.

Even de puntjes op de i zetten: niettegenstaande er duizend-en-één definities over RCA te vinden zijn die allemaal de nadruk net iets anders leggen, zijn er toch wel een aantal gemeenschappelijke factoren, de spreekwoordelijke uitzonderingen even buiten beschouwing gelaten.

Een eerste belangrijk punt heeft te maken met het startpunt: RCA werkt retrospectief en niet proactief, je vertrekt vanuit een incident of probleem waarvoor een oplossing gezocht wordt.

Wat betreft de uitvoering, wordt gehamerd op een liefst multidisciplinair team, geleid door een ervaren facilitator en gesteund door management.

Het proces moet gestructureerd zijn: er moet een goede voorbereiding zijn, de analyse zelf moet zorgvuldig gebeuren, de rapportering moet helder zijn en de implementatie van de aanbevelingen moet formeel opgevolgd worden.

Deze implementatie is belangrijk. Een degelijke RCA kost tijd en moeite, als de betrokkenen dan zien dat er niets gebeurt met de resultaten zal dat de toekomstige RCAs ondermijnen.

Er blijft natuurlijk het data-probleem, waar we het hier ook al dikwijls over hadden. Ongeveer elk artikel of rapport over RCA drukt op het belang van 'evidence-based' te werken, met feiten gehaald uit logs en uit databases van het maintenance-systeem.

Dat betekent niet dat luisteren naar de betrokkenen niet belangrijk is, integendeel. Maar het betekent wel dat 'hear say' en indianenverhalen (zouden) moeten ondersteund worden door cijfers.

Dat leidt vaak tot frustratie wegens het teveel tijd moeten spenderen aan het graven in een onoverzichtelijke filestructuur of aan het combineren van verschillende databases.

En ja, we moeten toegeven, soms zijn die data gewoonweg niet beschikbaar, door slordige rapportering of omdat dat stukje data nu eenmaal niet bijgehouden wordt.

Het gaat dus vaak niet over geavanceerde data mining, maar over simpelweg het capteren van de juiste data. Dat dit laatste planning en inzicht vraagt, moet niet herhaald worden.

Voor de analyse zelf zijn er heel wat tools ter beschikking gaande van eenvoudige 5WHYs, Ishikawa-diagramma’s, Pareto-watervallen tot meer geavanceerde technieken als barrier analysis, CRT (current reality trees) of FMEA (failure mode effect analysis).

Wat je best kiest, hangt af van de situatie. Hoe gebruiksvriendelijk is de tool in kwestie? Is er extra training nodig? Is het sop de kolen waard, m.a.w. is het probleem belangrijk genoeg om er een RCA-analyse voor op te zetten?

Hoe goed is de tool, kan de tool om met bv. afhankelijkheden tussen potentiële oorzaken? Wat verwacht je: enkel de oorzaak vinden (cfr 5WHYs) of ook ineens al een stap kunnen zetten naar een remedie (cfr FMEA)? Stimuleert de tool discussie?

Draagt de RCA bij tot kennisopbouw binnen de onderhoudsdienst? Is de tool voldoende flexibel? Is er voldoende ervaring om de tool verstandig toe te passen?

’t Is zo’n beetje het verhaal van de GPS. Een GPS is een fantastisch hulpmiddel, maar als je die altijd slaafs volgt, kun je wel eens proberen een niet-bestaande brug op te rijden.

Hier en daar biedt de literatuur wel wat schema’s om je te helpen in de keuze. Het is ook belangrijk voldoende open te staan voor nieuwe tools, je kent het gezegde toch: voor wie enkel een hamer kent, ziet alles er uit als een nagel.

Maar genoeg gereflecteer en gefilosofeer, waar het uiteindelijk op aankomt, is dat RCA werkt in de praktijk, in die specifieke situaties waar het voor aangewend wordt. Uiteindelijk geldt 'the proof of the pudding is in eating it' (William Camden, 1605). Je kunt pas zien of je aanpak werkt, als je er echt voor gaat. Succes! <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Wijzigingen aan top van Sweco Group

Sweco Group meldt dat Erwin Malcorps - Managing Director Belgium en Max Joy - Managing Director UK lid worden van het Executive Team. Volledig in lijn met de aangekondigde bedrijfsstrategie.

Opleiding belicht 10 aspecten van facility management - uitnodiging

SBM stelde een 10-delig opleidingsprogramma (Gent of Berchem) samen, waarbij elk van de 10 aspecten van facility management aan bod komt. Iedereen kan zijn eigen traject opstellen.

Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

Begin deze week heeft Aldi in Turnhout en in aanwezigheid van de nieuwe Vlaamse minister van energie Lydia Peeters het duurzaamste industriegebouw in België officieel geopend.

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Payra Dredging Company, uit de Jan De Nul Group, heeft een overeenkomst gesloten voor verdiepings- en onderhoudsbaggerwerken in dit kanaal aan de haven van Payra in Bangladesh.

Univercells introduceert baanbrekend vaccin-productieplatform

De Bill & Melinda Gates Foundation subsidieert het bedrijf en partner Batavia Biosciences met 3,5 miljoen euro om hun technologie voor het vervaardigen van poliovaccins op te schalen.

Bosch Rexroth bouwde mee aan grootste kraan ter wereld - techniek

De SGC-250 is de eerste van de derde generatie ring-gebaseerde kranen bij Sarens. Het maximaal lastmoment is 250.000 ton, waarmee een verbazingwekkende 5.000 ton kan worden opgetild.

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

Partners