Oneerlijke concurrentie bedreigt advies- en ingenieursbureaus - opinie

Columns & Blogs 29/09/2015 12:24:59

"De intercommunales en overheidsinstellingen gaan hun boekje te buiten", stelt Jan Bosschem, CEO van de brancheorganisatie van advies- en ingenieursbureaus ORI in deze column.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Sweco blijft op overnamepad

AWV schakelt Arcadis in voor advies rond tunnelbeheer

BM Engineering heeft Studiebureel Stranger overgenomen

Arcadis neemt nieuw kantoor in Charleroi in gebruik

Arcadis realiseert tweede tunnel onder Suezkanaal

Arcadis aangesteld voor engineeringstudies fase 1 Oosterweelverbinding

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Tot waar de bevoorrechte positie van overheidsbedrijven- en instellingen precies reikt, vormt al jarenlang stof tot discussie. Een Europese richtlijn uit 2014 trachtte meer duidelijkheid te scheppen in deze materie, maar in de praktijk blijken de advies- en ingenieursbureaus vandaag te vaak aan het kortste eind te trekken. De Belgische sectororganisatie ORI luidt de alarmbel.

Gezien de economisch barre tijden hebben advies- en ingenieursbureaus al met heel wat moeilijkheden te kampen. Bovendien blijkt nu ook dat bepaalde besluiten van de overheid – in principe toch de eerste partij die de groei opnieuw zou moeten stimuleren – de verdere ontwikkeling van de privé sector tegenwerken.

Het probleem schuilt meer bepaald in de afbakening van de invloedssfeer waarbinnen overheidsbedrijven- en instellingen werkzaam mogen zijn.

De intercommunales[1] voeren actief publiciteit door te wijzen op het feit dat zij vandaag dienstenopdrachten mogen uitvoeren voor hun leden zonder enig beroep te moeten doen op de wetgeving van overheidsopdrachten.

Aangezien in dit geval de dienstverlener en het controlerend orgaan (de leden) rechter en partij zijn, is er geen objectieve controle meer over de efficiënte besteding van publieke middelen (er is immers geen toetsing aan de marktprijs) en er wordt ook zelden nagegaan of de opdracht wel strookt met de doelstellingen en de kerntaken van de intercommunale.

Vandaag bemerken we echter dat bepaalde intercommunales en overheidsbedrijven zich ook als ontwikkelaar en vastgoedmakelaar gedragen. Zij leveren niet zelden ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP), onteigeningsplannen, acteren als gedelegeerd bouwheer van het project, doen studies van wegen en rioleringswerken, voor de bouw van de woningen, tot zelfs de bouw en de verkoop van de loten en woningen aan particulieren of bedrijven.

Europese Richtlijn zorgt voor dubieuze rol intercommunales
Dergelijke praktijk voor overheidsinstellingen is dus politiek verankerd in de Belgische wetgeving, ten gevolge van de Europese richtlijn over de gunning van overheidsopdrachten uit 2014[2] die door de Europese Raad werd goedgekeurd.

Deze bepaalt onder welke voorwaarden overeenkomsten binnen de overheidssector als in-house worden beschouwd en niet onderworpen zijn aan de regelgeving voor overheidsopdrachten.

De richtlijn zegt echter niets over de manier waarop de kosten van de dienstverlening worden vergoed. De FOD Financiën sprak zich bovendien ook nog niet uit over de eventuele btw-vrijstelling bij dienstverlening tussen publieke entiteiten die buiten de markt om worden afgesloten. Het laat intercommunales en overheidsbedrijven dus toe om een dubieuze rol te spelen.

Intercommunales en overheidsbedrijven, blijf bij uw leest!
ORI erkent de positieve rol die intercommunales en overheidsbedrijven spelen in de bundeling, coördinatie en professionalisering van beleidsuitvoerende taken.

Het kan echter niet de bedoeling zijn dat intercommunales en overheidsbedrijven goed presterende privé dienstensectoren zoals meetkundig schatters, stedenbouwkundigen, advies & ingenieursbureaus, aannemers en vastgoedontwikkelaars beconcurreren.

Deze overheidsinstellingen zouden zich aan hun initiële opdracht moeten houden, zoals gedefinieerd in hun statuten, die beperkt blijven tot de kerntaken van de overheid en dit binnen de geografische grenzen van de leden van de intercommunale.

Door de vermenging echter van de positie als leverancier van commerciële diensten aan eigen leden en de afhankelijkheid van diezelfde leden, die hen controleren en vaak delen in de winsten van de intercommunale, bestaat het onweerlegbare vermoeden van ongelijke behandeling ten overstaan van de mededingende privé bedrijven.

Het feit dat de intercommunales voor de hun statutair toegewezen taken gedeeltelijk gesubsidieerd worden door gemeenschapsgelden versterkt de aanwezigheid van verstrengeling van belangen. ORI komt dan ook tot de conclusie dat intercommunales en overheidsbedrijven door deze verwevenheid rechter en partij dreigen te zijn.

ORI verwacht dan ook dat de taken, die de privé sector efficiënt en binnen een mededingingskader kan uitvoeren, aan hen wordt uitbesteed. Er zijn hiervan goede voorbeelden zoals onder anderen Aquafin, Infrax, … .

Dezelfde mededingingsregels: toch niet meer dan logisch?
Door de inzet van het VBO, ORI en andere federaties zijn er intussen wetswijzigingen goedgekeurd, waardoor een fiscaal neutraler kader is tot stand gekomen.

Toch lijkt het ons nodig te blijven benadrukken dat ALLE marktspelers onderhevig zijn aan dezelfde mededingingsregels. Indien bepaalde overheidsbedrijven, intercommunales, ondernemingen van openbaar nut, gesubsidieerde instellingen, of universiteiten dan ook meedingen op de markt met privé advies- en ingenieursbureaus is het dan toch ook vanzelfsprekend dat iedereen dezelfde spelregels naleeft.

Zo dienen de volledige algemene kosten in de prijscalculatie te worden opgenomen; dient aan hetzelfde fiscale regime te voldoen; dient de btw te worden aangerekend aan de klanten volgens hetzelfde tarief als de andere marktspelers; dient een open en transparante boekhouding bijgehouden te worden, zodat ten alle tijde een efficiënte controle kan uitgevoerd worden over de besteding van de overheidsmiddelen (tevens zorgt dit dan voor transparantie naar de privé sector toe of er al dan niet overheidsmiddelen worden aangewend, die de privé sector benadelen); dient het gelijkheidsprincipe gerespecteerd te worden voor een efficiënte en transparante mededinging.

Het moet dan ook verboden zijn voor iedere natuurlijke of rechtspersoon, belast met een openbare dienst, om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen bij de gunning van en het toezicht op de uitvoering van een overheidsopdracht van zodra hij persoonlijk of via een tussenpersoon, belangen heeft in één van de inschrijvende ondernemingen, dit om te vermijden dat er een risico gaat gecreëerd worden van rechter en partij.

Conclusie
ORI is er zich van bewust dat Europa het fenomeen “In House Engineering” toestaat, maar dat de interpretatie hiervan onvoldoende is gespecifieerd. Daarenboven geeft Europa niet aan op welke manier dat mag vergoed worden.

De wijze waarop “In house engineering” kan toegepast worden vormt dus een politieke keuze. Toch heeft de overheid de plicht om transparant en als goede huisvader het geld van haar burgers te besteden. Het bestellen van commerciële opdrachten tussen overheidspartijen, die daarenboven gezamelijke belangen hebben zonder toetsing aan de markt, getuigt van slecht beleid, dat daarenboven de privé sector deloyaal benadeelt. << (auteur: Jan Bosschem, CEO van ORI)

ACHTERGROND
ORI is de brancheorganisatie van advies- en ingenieursbureaus in België. Ze vertegenwoordigt een 60-tal bureaus met globaal 5.000 werknemers die jaarlijks projecten ondersteunen en voorbereiden ter waarde van 10 miljard euro aan investeringen. Dit zowel in de publieke als in de private sector, en in een brede waaier van domeinen zoals gebouwen, infrastructuur & transport, milieu, water, ruimtelijke planning en energie.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

IE3 & IE4 motoren in webshop Elma Motors

Elma Motors biedt vanaf nu haar complete assortiment IE3 en IE4 voorraadmotoren te koop aan in de hun webshop. Het gaat om driefasige gietijzeren en aluminium kortsluitankermotoren die voldoen aan de efficiency klassen IE3 en IE4. Online-klanten kunnen hebben toegang tot een kleine 1000-tal verschillende motoren. >>

Partners