Wat is genoeg onderhoud ? - column

Columns & Blogs 29/06/2015 14:26:56

Een heel relevante vraag, met een op het eerste zicht voor de hand liggend antwoord: genoeg is niet te veel, maar ook niet te weinig.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit roept natuurlijk de vragen op: wanneer doe je te weinig onderhoud en wanneer doe je te veel onderhoud?

Te weinig onderhoud leidt tot onverwachte storingen, die mogelijks secundaire schade kunnen veroorzaken, en die grote reparatiekosten meebrengen.

Bovendien sturen ze de geplande productie in de war, wat tot ontevreden klanten kan leiden of tot extra kosten om de klanten tevreden te houden door bv. producten vanuit een andere vestiging te beleveren.

Te veel onderhoud leidt tot onnodige kosten, teveel uren gepresteerd en teveel wisselstukken verbruikt. Ook kan er door veelvuldige stops voor preventieve interventies kostbare productietijd verloren gaan.

Het lijkt er dus op dat de optimale hoeveelheid onderhoud bepaald wordt door kostenminimalisatie, waarbij we er gemakkelijkheidshalve maar vanuit gaan dat de installatiebeschikbaarheid ook in euro’s is uit te drukken.

Hoe bepalen we dat optimum nu? We stoppen de juiste data in een geschikt mathematisch model, wachten even tot de computer het antwoord uitspuwt en gieten dit antwoord dan in een schedule voor de techniekers. Juist? Ja en neen.

Ja, principieel is er geen speld tussen te krijgen. Neen, want zo simpel is het niet. Het bouwen van een mathematisch model, dat geschikt is voor de specifieke situatie, is geen sinecure.

Machines of installaties bestaan uit verschillende onderdelen die op een bepaalde manier interageren en bovendien vormen ze zelf vaak een stuk van een grotere productielijn.

Deze structuren modelleren met net genoeg details om realistisch te zijn met een redelijke rekeninspanning vraagt niet alleen de nodige mathematische skills, maar ook - vooral - technisch inzicht en ervaring.

Nu zijn deze beide meestal wel aanwezig, alleen niet op één plek verenigd. Mathematisch modelleren gebeurt vooral aan de universiteit, terwijl technisch inzicht en ervaring vooral in de bedrijven zit.

Het water tussen de twee is jammer genoeg nog steeds vrij diep. Minder diep dan pakweg 25 jaar geleden, maar nog steeds diep. Ook is er data nodig, we willen immers evidence-based werken en niet louter vertrouwen op ons buikgevoel.

Even abstractie makend van het feit dat CMMS’en zelden perfect zijn en het feit dat historische onderhoudsdata vaak inaccuraat en onvolledig is, blijft er het probleem dat historische data niet alles vertellen.

Het blijft aartsmoeilijk om in te schatten wat de impact van het al dan niet doen van een onderhoudsinterventie zal zijn, zeker als we dat over een langere periode willen bekijken.

Dit laatste is niet onredelijk, gezien het feit dat machines en installaties toch een levensduur van meerdere jaren hebben en we onze kostenminimalisatie toch liefst niet op een kortzichtige korte termijn, maar wel op een duurzame lange termijn willen doen.

Dit is nog niet de hele lijdensweg van het optimaliseren. Het gaat tegenwoordig immers niet langer over het bepalen van de meest geschikte preventieve onderhoudsfrequentie, het afwegen van onderhoudskosten (bv. wisselstukken) ten opzichte van onderhoudsgerelataeerde kosten (bv. schade).

Tegenwoordig is er ook condition monitoring. Condition monitoring in de basisvorm leidt tot predictief onderhoud, van zo gauw een trigger - dit kan eenvoudig weg een temperatuur zijn, maar ook een afwijkend vibratiepatroon - bereikt wordt, wordt een onderhoudsinterventie gepland.

In een meer gesofistikeerde vorm leidt dit tot prognostisch onderhoud, waarbij voorspellingsmodellen worden ingeschakeld om te bepalen hoe lang er redelijkerwijze nog mag gewacht worden met onderhoud.

Bepalen of condition monitoring een interessant alternatief is dat moet meegenomen worden in de optimalisatie-queeste is een verhaal op zich.

Ik realiseer me net dat je misschien deze column als zwartgallig zou kunnen ervaren, maar niets is minder waar.

Het besef - in academia en in bedrijven - dat onderhoudsoptimalisatie een complexe materie is, waarbij het globale plaatje niet uit het oog mag verloren worden, komt er steeds meer en meer.

En dat stemt ons positief, zei Confucius al «he who cannot describe the problem will never find a solution to it». <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Ze is auteur van o.a. het boek 'Asset management: the maintenance perspective'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

IE3 & IE4 motoren in webshop Elma Motors

Elma Motors biedt vanaf nu haar complete assortiment IE3 en IE4 voorraadmotoren te koop aan in de hun webshop. Het gaat om driefasige gietijzeren en aluminium kortsluitankermotoren die voldoen aan de efficiency klassen IE3 en IE4. Online-klanten kunnen hebben toegang tot een kleine 1000-tal verschillende motoren. >>

Partners