Logistieke sector klaar voor e-commerce, overheid hinkt achterop

Economie 23/06/2015 14:27:52

De logistieke sector in Vlaanderen is klaar om gelijke tred te houden met de forse groei van de e-commerce. Deze ‘e-boost’ kan de Vlaamse economie toegevoegde waarde en groei bieden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw VIL-project onderzoekt meerwaarde exoskeletons in logistiek

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Opleidingsprogramma Dachser biedt jeugd kansen

Knauf start pilootproject rond transport via waterwegen

Publieks- en juryprijs Supply Chain Award 2017 voor Pfizer

Aanpassing reglementering kilometerheffing vrachtvervoer

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Agoria Academy: Technical writing

Flow - Martelaarslaan - Gent

van 7/12/2017 tot 14/12/2017

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

INE - Indumation Network Event

Brabanthal Leuven

donderdag 22 februari 2018

Pumps & Valves 2018

Antwerp Expo

van 21/03/2018 tot 22/03/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(11/12) Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

(6/12) Flanders Make en Sirris doen aan co-housing in Leuven

(4/12) Hybride vliegen: de lucht in met één van de vier turbines elektrisch

(29/11) Knauf start pilootproject rond transport via waterwegen

(27/11) Gentse biomassacentrale Max Green blijft langer open

(23/11) Bringme en Schindler samen in strijd tegen onbestelbare pakjes

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De kansen en het potentieel zijn groot, maar Vlaanderen blijft als vestigingsplaats van e-distributiecentra om verschillende redenen achter.

Die hebben ook met de overheid te maken. Zonder haar kan het tij niet gekeerd worden.

Dat zijn de conclusies van het project ‘VIL 4 e-boost’ die het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vandaag bekend maakte.

Met dit project moest een antwoord bieden op de vraag waarom Vlaanderen momenteel veelal vanuit het buitenland wordt bediend voor e-commerce. De kernvragen hierbij waren: waarom zijn de buurlanden meer in trek voor e-distributiecentra? Op welke punten kan én moet Vlaanderen zich versterken?

Om deze analyse zo gefundeerd mogelijk te maken, werd consultancybureau PwC gevraagd te onderzoeken hoe goed (of slecht) Vlaanderen scoort op het vlak van vestiging van Europese e-commerce distributiecentra.

Het rapport was klaar in november 2014 (zie leestip onderaan). Daaruit bleek dat Vlaanderen op zich relatief goed scoort ten opzichte van de 44 regio’s die werden onderzocht.

Maar ten overstaan van de ons onmiddellijk omringende, concurrerende regio’s is die score slecht: Vlaanderen komt pas op de zesde plaats, na Rheinland-Pfalz (DE), Saarland (DE), Wallonië, Zuid- en West-Nederland.

PwC bracht 21 locatiefactoren in kaart, waaronder de nabijheid van de koopkracht en de markt voor e-commerce, de investeringsaantrekkelijkheid, de beschikbaarheid van magazijnen/logistieke gronden, de wegendichtheid en de logistieke arbeidskost. In geen van deze ‘e-locatiefactoren’ haalt Vlaanderen de sterkste score.

Daarom werd een zgn. SWOT analyse uitgevoerd met de sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen voor ‘ketenregie’ vanuit Vlaanderen.

Projectdirecteur Dirk De Vylde: “De sterktes zijn onder andere de centrale ligging, de marktnabijheid en sterk ontwikkelde netwerken van afhaalpunten. De belangrijkste zwaktes zijn daarentegen de congestie, de arbeidskost, het tekort aan magazijnen (en gronden) op de as Antwerpen-Brussel en te weinig gestructureerde begeleiding van buitenlandse investeerders door de overheidsdiensten.”

Als opportuniteiten noemt hij onder andere de snelle inhaalbeweging van e-commerce in Vlaanderen en de stroefheid van de fysieke winkels wat openingsuren betreft.

De voornaamste bedreigingen zijn de verschuiving van e-commerce omzet naar het buitenland, de grotere maturiteit van de sector inzake magazijnen en IT in de ons omringende landen en de arbeidsvoorwaarden.

Een praktijktest werd opgezet om na te gaan hoe Vlaanderen zich verhoudt tot Nederland als het gaat om efficiëntie van het logistieke netwerk voor de e-commerce.

Hieruit bleek dat de snelheid, de doeltreffendheid en de betrouwbaarheid even goed zijn, wat positief is voor de Vlaamse logistieke sector.

Kleine nuance: Nederland heeft wel een sterker gerodeerd apparaat op vlak van e-fulfilment en ondersteunende IT om buitenlandse (ook Vlaamse) webshops te ontvangen.

De logistieke sector is dus klaar voor de e-boost en Vlaanderen heeft veel troeven, al was het maar omdat logistieke operaties zich vlakbij het e-commerce afzetgebied neerplanten.

Ook de loonkost, het aanbod aan bouwterreinen en een gunstig investerings-klimaat spelen mee. Het zijn immers deze drie factoren die de basis vormen voor het succes van een e-logistieke ondernemer. En net voor deze drie factoren haalt Vlaanderen teleurstellende resultaten tegenover haar buurregio’s.

Wil de overheid de inplanting van nieuwe spelers in de e-business stimuleren, dan zal ze snel moeten reageren. << (Guy Leysen) (foto: Logisport)

Deelnemers aan het onderzoeksproject:
bpost, Colruyt, Federal Mogul, Goodman, Groep Heylen, H. Essers, Katoen Natie, Norbert Dentressangle, ODTH, Procter & Gamble, Plus Logistics, POM Antwerpen, Post NL, Post NL International, Stad Antwerpen, Unigro en Yusen Logistics Benelux. <<


LEESTIPS

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

BOGE neemt intelligente fabriek in gebruik

Om altijd een kwalitatief foutloze productie mogelijk te maken heeft BOGE Kompressoren ongeveer 2 miljoen euro geïnvesteerd in een intelligente productiefaciliteit in het Duitse Bielefeld.

Inzicht in storingsoorzaken versnelt doorlooptijden - persbericht

Dana, Brugs producent van aandrijfsystemen, werkte de voorbije 5 jaar samen met CimPro aan een TPM-systeem dat automatisch stilstandsoorzaken van productielijnen detecteert en rapporteert.

Tewerkstellingskansen voor start 2018 positief

Volgens de nieuwe Manpower Barometer blijven de werkgevers aanwerven de eerste drie maanden van het nieuwe jaar. Van de 754 bevraagde werkgevers wil 8% begin 2018 aanwervingen doen.

Aelin Therapeutics haalt 27 miljoen euro op voor ontwikkeling geneesmiddel

Antibioticaresistente of onbehandelbare ziekten op een innovatieve manier bestrijden: dat is de missie van de nieuwe biotechspeler Aelin Therapeutics, een start-up gegroeid uit het VIB.

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Vorige vrijdag werd de fusieovereenkomst tussen Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Gent getekend. Alle acht aandeelhouders van beide havens stemden in met de fusie.

Vrijhandelsakkoord met Japan biedt opportuniteiten voor voedingsindustrie

Fevia reageert verheugd op de aankondiging van het handelsakkoord dat bereikt is tussen de Europese Unie en Japan. Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie.

ACE structuurdempers beveiligen grootste kabelbaan in Alpen - techniek

De Zipline, een kabelbaan in het Oostenrijkse attractiepark Gröbming, maakt gebruik van structuurdempers uit de TUBUS-familie van ACE voor een optimale beveiliging.

Sweco neemt HaskoningDHV Belgium over

Sweco en Royal HaskoningDHV hebben een ‘Asset Purchase Agreement’ afgesloten, waardoor alle medewerkers en projecten van deze laatste mee overgenomen worden.

Partners

Partners

Leverancier van tandwielkasten, tandheugels en rondsels
Elektrotechnische CAD,PLM en Simulatie software producten