Duaal leren kan succes worden voor jongeren, onderwijs én bedrijven

Wilson De Pril van Agoria en Fons Leroy van VDAB, houden onverminderd een pleidooi om het duaal leren ook in het hoger onderwijs door te trekken.

Trefwoorden: #Agoria, #bedrijfsleven, #duaal leren, #onderwijs, #technologische industrie, #VDAB

Lees verder

Columns

( Foto: Agoria )

ENGINEERINGNET.BE - Slechts iets meer dan de helft van de toekomstige ingenieurs vindt zich echt klaar om na de studies in het professionele leven te stappen.

Dat bevestigt dat er sprake blijft van een kloof tussen de schoolbanken en het beroepsleven, é het ondersteunt de denkpiste om de systemen van duaal leren ook in het hoger onderwijs door te trekken.

Voor Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen, gaan de enkele initiatieven in het secundair onderwijs niet ver genoeg.

Hij pleit voor het invoeren van duaal leren in het hoger en het volwassenenonderwijs.

De Pril: «Duaal leren, een combinatie van leren en werken, moet passen in het globale onderwijssysteem. Dit kan een succes worden, maar beperk het dan niet tot enkel de laatste graad van het secundair onderwijs.

Voorzie ook voorbereidende trajecten in het basisonderwijs en de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs».

Technologische industrie is vragende partij
«Naast scholen, zijn ook bedrijven belangrijke leeromgevingen. Duaal leren vraagt een sterk, evenwaardig partnerschap tussen onderwijs en bedrijfsleven.

De technologische industrie wil alvast mee pilootprojecten opzetten als er een duidelijk kader is uitgetekend».

De techfederatie vraagt namens zijn leden, de technologische industrie, dus een inbedding in het volledige onderwijssysteem. Het mag niet enkel bestemd zijn voor jongeren die schoolmoe zijn. Integendeel, ook doorstroming naar het hoger onderwijs moet mogelijk blijven.

De Pril: «Het moet gaan om een echte upgrading van leren en werken. Enkel zo kunnen we gemotiveerde, bekwame en arbeidsmarktrijpe jongeren voor de duale trajecten winnen en het bestaande watervalsysteem keren.

Duaal leren moet ook passen binnen de langverwachte modernisering van ons onderwijs, zowel basis- als secundair onderwijs».

Hij wijst ook op de rol van de leraren: «De leraar zal minder uren lesgeven. Hij zal een meer coachende rol opnemen en moeten samenwerken met bedrijven.

Hiervoor heeft hij een goede kennis en inzicht van de bedrijfspraktijk nodig. Zo moeten stages op de werkvloer deel uitmaken van het professionaliseringtraject».

Talentenpaspoort
Een goed idee, aldus De Pril, kan de invoering van een talentenpaspoort vanaf het basisonderwijs zijn om de talenten van elk kind tijdig te ontdekken. Daarna komt het er in het secundair op aan deze talenten verder te ontplooien, ook de technologische talenten.

«Er is nood aan een voorbereidend traject in de eerste en tweede graad met betrokkenheid van het bedrijfsleven, zodat de juiste doelgroep van leerlingen effectief instapt».

Nog steeds volgens de federatie, moet er één juridisch statuut van leren en werken komen waarbij een leerovereenkomst wordt afgesloten tussen leerling, school en bedrijf. Dit houdt in dat het huidige stelsel van leren en werken, namelijk het DBSO en de leertijd, wordt afgeschaft.

«Duaal leren is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van onderwijs en bedrijfsleven waarbij beide een gelijkwaardige en autonome rol hebben», aldus De Pril.

Niet alleen in secundair
Agoria vindt bovendien dat duaal leren zich niet mag beperken tot het secundair onderwijs.

«Meerderjarige jongeren die via het tweedekansonderwijs een kwalificatie willen verwerven, moeten dit ook kunnen via een duaal traject. Daarnaast moet duaal leren ook een plaats krijgen in het hoger onderwijs».

Onderwijs 4.0
De Pril: «De industriële bedrijven in ons land staan voor belangrijke uitdagingen en zitten in volle transformatie. Industrie 4.0 heeft nood aan onderwijs 4.0. De Agoria-bedrijven zijn, mits een duidelijk kader, alvast bereid mee partnerships aan te gaan in de ontwikkeling van het duaal leren».


(BB)

Standpunt
Agoria toont zich tevreden dat de Vlaamse regering werk wil maken van de invoering van duaal leren in het onderwijs en steunt de conceptnota hierover.

De federatie vraagt betrokken te worden bij de werkgroep die het concept verder uitwerkt.

«Heel wat bedrijven uit de technologische industrie staan klaar om projecten op te starten met scholen en Agoria wil hen hierbij graag begeleiden».