Rendac en Sonac van start met reliability engineering

De invoering van Value Driven Maintenance en Reliability Engineering heeft voor de verwerkers van dierlijke restmaterialen Rendac en Sonac tastbare resultaten opgeleverd.

Trefwoorden: #Mainnovation, #maintenance, #onderhoud, #reliability engineering, #Rendac, #Sonac, #Value Driven Maintenance

Lees verder

maint_art

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Dit zijn de resultaten: een hogere machine­beschik­baarheid, lagere onderhoudskosten, het percentage tijdig uitgevoerd onderhoud is gestegen en het aantal verstoringen op de werkplanning is significant gedaald. Verslag van een geslaagde implementatie.

Rendac in Denderleeuw en Sonac in Gent behoren beide tot de Darling Ingredients International Group. Beide bedrijven hebben als activiteit het ophalen en verwerken van dierlijk restmateriaal tot vet en meel. De eindproducten van Rendac worden gebruikt als veilige en duurzame biobrandstoffen, terwijl de producten van Sonac binnen verschillende markten hergebruikt worden, bijvoorbeeld in de dierenvoeding.

Beide vestigingen maakten oorspronkelijk deel uit van Vion Ingredients, een groep van 58 bedrijven in Europa en wereldwijd, die actief is in het verwerken van slachtafval tot producten met toegevoegde waarde. In oktober 2013 nam sectorgenoot Darling International de groep over voor circa 1,6 miljard euro. Zowel geografisch als qua activiteiten vullen beide bedrijven elkaar uitstekend aan.

Veranderingen in de organisatiestructuur
Voor de reorganisatie van het onderhoudsgebeuren, besliste het groepsmanagement de zaken grondig aan te pakken en Value Driven Maintenance in combinatie met Reliability Engineering in te voeren. Dat impliceerde niet alleen het gebruik van een aantal faciliterende tools, maar ook het veranderen van de bedrijfscultuur en de organisatiestructuren.

Zo werd naast een aantal aanpassingen in de individuele verantwoordelijkheden, beslist een centraal aanspreekpunt, een Reliability Engineer, aan te stellen. De veranderingen in de organisatiestructuur werden ondersteund door de VDM Process Map. Deze beschrijft de processen - inclusief de processflows - binnen alle 10 VDM competenties en toont op detailniveau de afgesproken werkwijze.

Een periodiek self-assessment op de werkelijke processen maakte daarbij de voortgang binnen het project inzichtelijk. Het is alvast de bedoeling ook na het project de methode van self-assessment te blijven gebruiken voor het vaststellen van de periodieke verbeteragenda.

Reliability Engineering
Binnen een succesvol Reliability Engineering project wordt niet alleen aandacht besteed aan content - bijvoorbeeld het definiëren van onderhoudsplannen of de behoefte aan specifieke reservedelen - maar ook aan Organisatie, IT (EAM), Processen en Prestatiesturing. Voor de implementatie van het Reliability Engineering-concept, doet een Roadmap daarbij dienst als leidraad.

Deze door het betrokken adviesbureau Mainnovation in eigen beheer ontwikkelde tool heeft tot doel een overzichtelijke structuur binnen elk project aan te brengen en het continue verbetertraject te borgen.

De Roadmap maakt niet enkel gebruik van studies zoals RCM, FMEA, RCA, Preventive Maintenance Optimization, enz., maar legt het accent vooral op het implementeren van de resultaten van deze studies, de preselectie van de kritische uitrustingen en het evalueren van het nieuwe of geoptimaliseerde onderhoudsconcept
en/of de onderhoudsstrategie.

Projectverloop
In het geval van Rendac en Sonac werd in een eerste fase gestart met een «Criticality Ranking» op basis van een door het management gevalideerde risicomatrix. Voor de meest kritische installaties werden er FMEA (Failure Mode & Effects Analysis) studies uitgevoerd om de onderhoudsplannen en concepten op te stellen.

Eén van de uitkomsten van deze FMEA-studies is de definitie van benodigde reservedelen. Tijdens het laatste deel van het project werd een optimalisatietool ingeschakeld om de reservedelen te optimaliseren.

Een bijkomende voordeel was dat door het implementeren van de nieuwe bedrijfsprocessen en het starten met Reliability Engineering het bestaande EAM-pakket (van JD Edwards) kon geoptimaliseerd worden.

Inzicht in de prestaties
De prestaties van de Technische Dienst worden ook na het project inzichtelijk gemaakt door het gebruik van een standaard set VDM KPI`s.

Deze KPI`s worden met een vaste periodiciteit besproken met de diverse betrokkenen en dienen om het onderhoud te sturen. Daarnaast zijn er verschillende KPI`s beschikbaar die als input door de Reliability Engineer worden gebruikt.


(foto's: Mainnovation)
door Peter Decaigny & Ceryl Geelen, Mainnovation