Jaarlijkse uitgave voor onderhoud in Europa: 450 miljard ! - column

Columns & Blogs 30/03/2015 8:53:50

Innoveren. Het is een modewoord dat te pas en te onpas gebruikt wordt als oplossing voor uitdagingen Het is enkel het verlangen naar vooruitgang, verandering en verbetering.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Maar om het met een boutade te zeggen: je kan niet aan gras trekken om het sneller te doen groeien. Innovatie floreert het best in een ecosysteem waarin alles optimaal functioneert.

De Belgische vakvereniging rond maintenance en asset management BEMAS organiseert op de vakbeurs easyFairs Maintenance 2015 (1-2 april) opnieuw een Innovation Award. Uit de 37 inzendingen kunnen we toch wel enkele trends ontwaren.

Drones, Internet of Things en Big Data
2015 is in elk geval het doorbraakjaar voor Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS), beter bekend als ‘drones’. Deze toestellen met vier, zes of acht rotors worden ingezet voor inspecties, mapping, foto- en videografie.

Door ze uit te rusten met verschillende soorten sensoren en camera’s kunnen traditioneel ingrijpende, tijdrovende en dure activiteiten veel efficiënter worden uitgevoerd.

Door de relatief lage kostprijs van de toestellen worden deze geavanceerde mogelijkheden ook voor een veel breder publiek bereikbaar. In onze sector verloopt de innovatie bijzonder snel en komen er constant nieuwe toepassingen bij, zoals 3D-modeling van installaties om bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden tijdens shutdowns beter te kunnen voorbereiden.

Daarnaast dringt ook het ‘internet of things’ door in de wereld van technisch onderhoud. Mobiele meettoestellen, apps op smartphones en apparatuur voor conditiemeting worden via het internet verbonden met een centraal systeem dat instaat voor data-opslag en -analyse. Ook hier zijn snelheid, kostprijs en gebruiksgemak grote ‘selling points’.

Een andere megatrend is de opkomst van ‘big data’-analyse om storingen en restlevensduur te gaan voorspellen. Momenteel komen de eerste (betaalbare) oplossingen op de markt. En ongetwijfeld vormt dit één van de belangrijkste ontwikkelingsgebieden de komende jaren. Laten we eerlijk zijn: welke onderhoudsverantwoordelijke droomt er nu niet van om storingen te kunnen plannen?

«The bigger picture»
De industrie staat nog altijd in voor 80% van de Europese export en 80% van de budgetten voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

De Europese Commissie erkent dit centrale belang van de industrie als jobcreator en gangmaker van de hele economie. Het instandhouden en versterken van een solide industriële basis is dan ook de topprioriteit van de Europese Commissie.

Historisch gezien kende Europa haar meest spectaculaire economische groei tussen pakweg 1945 en 1990. De groeicijfers uit die periode moet je tegenwoordig eerder in Azië gaan zoeken.

Het gevolg hiervan is dat de geïnstalleerde assets in Europa aan het verouderen zijn. De gemiddelde asset lifetime in sectoren zoals de procesindustrie en power generation ligt tussen 20 en 50 jaar.

Deze assets komen onder steeds toenemende druk van andere regio’s te staan. De economische crisis heeft daarenboven de nieuwe investeringen nog meer afgezwakt, waardoor de trend versterkt wordt.

De asset lifetime moet dus verlengd worden, en steeds vaker worden upgrades en overhauls van bestaande fabrieken verkozen boven het bouwen van nieuwe fabrieken.

Dit alles heeft tot gevolg dat de focus op onderhoud en asset management blijft toenemen. Om u een idee te geven: in de MORE4CORE-studie wordt een jaarlijkse uitgave voor onderhoud in Europa op 450 miljard euro geschat, voor een geïnstalleerd machinepark van ruwweg 10.000 miljard euro.

Dit betekent dat...
innovatie in onderhoud en asset management, in combinatie met een transitie naar cleantech, een belangrijke hefboom kan zijn om onze industrie en daarmee de toekomst van de komende generaties veilig te stellen.

Dringend tijd dus dat beleid, onderwijs, onderwijs, asset owners en service providers nog veel meer investeren in onderhoud en asset management. <<

Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe is directeur van Bemas, de Belgian Maintenance Association.

 Lees méér over:  BEMAS   onderhoud  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners