’Nearshoring’ biedt logistieke opportuniteiten

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start samen met acht bedrijven het project ‘Nearshoring’ om de opportuniteiten van deze trend in kaart te brengen.

Trefwoorden: #afzetmarkt, #logistiek, #logistiek project, #loonkosten, #nearshoring, #VIL, #Vlaams Instituut voor Logistiek

Lees verder

Nieuws

( Foto: VIL )

ENGINEERINGNET.BE - De beste jaren van offshoring (het verplaatsen van bedrijfsprocessen naar een onderneming in een lagelonenland) lijken voorbij.

Dit is voornamelijk te wijten aan de aanzienlijke verlaging van (loon)kostenvoordelen. Zo is de loonkost in China tijdens de laatste tien jaar vervijfvoudigd.

Veel bedrijven die al lang produceerden in Azië halen hun productie terug of openen productiefaciliteiten in Oost-Europa. Door deze trend, ook wel nearshoring genoemd, veranderen de logistieke ketens.

De verschuiving in het internationale productielandschap biedt kansen voor de logistieke sector in Vlaanderen, die structureel dienen aangegrepen te worden.

De industrie is op zoek naar nieuwe en flexibele oplossingen om met de gewijzigde logistieke keten om te gaan.

Kris Neyens, projectleider VIL: “We willen de Vlaamse sector niet alleen attent en alert maken op de logistieke opportuniteiten, maar we willen een roadmap aanreiken die aangeeft welke verschillende stappen logistieke dienstverleners en producenten moeten volgen om concreet in te haken op deze logistieke uitdagingen.”

Produceren dichterbij de EU-afzetmarkt heeft veel voordelen: zo is het onder andere mogelijk sneller in te spelen op steeds meer dwingende consumenteneisen, de doorlooptijden worden korter en informatiestromen verbeteren.

Ontwikkelingen op vlak van e-commerce maken dat het belang van klantenservice toeneemt. Klanten willen hun producten sneller en tegelijk aangepast aan hun specifieke behoeften.


Dit zijn de acht deelnemende bedrijven:
Ahlers, Barco, DHL Supply Chain, DSV, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Groep Gheys, JAS Forwarding en Philips.