Onderzoek: verontreiniging door lozing waswater zeeschepen

Nieuwe internationale regelgeving voor de zwaveluitstoot van scheepsmotoren zorgt ervoor dat meer en meer schepen uitgerust worden met scrubbers voor het ‘wassen’ van uitlaatgassen.

Trefwoorden: #Antwerpse Haven, #chroom, #koper, #nikkel, #PAK, #scrubber, #stookolie, #sulfaat, #uitstoot, #vanadium, #vervuiling, #Vlaamse Milieumaatschappij, #VMM, #waterverontreiniging, #zeeschepen, #zink

Lees verder

Nieuws

( Foto: Wikipedia )

ENGINEERINGNET.BE - Dat waswater vormt niet enkel een potentiële verontreinigingsbron op zee, maar ook in onze havens.

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) werkt nu mee aan een project van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Universiteit Antwerpen om de impact in kaart te brengen.

Een scrubber wast de uitlaatgassen van zware stookolie en voorkomt zo dat zwavel en andere verontreinigende stoffen in de lucht terechtkomen. Maar die stoffen komen dan wel terecht in het waswater dat nadien geloosd wordt.

Om mogelijke regelgeving voor deze nieuwe lozingsbron te onderbouwen, is er nu een project gestart om de aard en impact te kunnen inschatten.

In het najaar van 2014 zijn er voor het eerst stalen genomen van het waswater op een zeeschip. De aanwezigheid van sulfaat, koper, chroom, nikkel, vanadium, zink, polycyclische aromatische koolwaterstof (PAK) en zuurtegraad werd nagegaan.

Het VMM-labo maakte ook een inventaris op van potentiële verontreinigende stoffen door middel van een screeningstechniek.

Uit de resultaten van deze monsterneming kunnen nog geen sluitende conclusies getrokken worden.

Toch is nu al duidelijk dat de lozing van het open systeem een impact heeft op de waterkwaliteit (PAK, metalen) en dus ook op de waterbodem.

Een gesloten systeem met beperkte lozing en ophaling van het slib zal een kleinere milieu-impact hebben.