Watertruck concept vervoert bodemverbeteraars via binnenvaart

De POM West-Vlaanderen lanceerde een uniek pilootproject voor het vervoer van bodemverbeteraars via een nieuw navigatieconcept met aangepaste duwboot en duwbakken voor de binnenvaart.

Trefwoorden: #aangepaste duwboot, #binnenvaart LCA, #binnenvaart mest, #duwbakken, #modal shift mest, #navigatieconcept, #POM West-Vlaanderen, #watertruck

Lees verder

Nieuws

( Foto: screenshot Vimeo - Watertruck.eu )

ENGINEERINGNET.BE - Begin december werd er voor de eerste maal 343 ton bodemverbeteraars naar het Noord-Franse Péronne verscheept via de net heropende River Terminal Wielsbeke.

Hierbij werd gebruik gemaakt van het Watertruck concept. Dit is een nieuw navigatieconcept bestaande uit een aangepaste duwboot en duwbakken, specifiek voor de kleinere vaarwegen. Het was uiteindelijk de verlader Fita Compost die op het project intekende, samen met de binnenvaartoperatoren CBO en L. Broeckaert – De Koning.

Dit pilootproject kadert binnen West Deal, het economisch transformatieplan van West-Vlaanderen en is opgezet als gevolg van een eerdere analyse die de POM West-Vlaanderen liet uitvoeren omtrent de mogelijkheden voor de ontwikkeling van het binnenvaartplatform Roeselare-Izegem tot een consolidatie- en verwerkingspunt voor bio-reststromen.

Zo bleek dat er bijzonder veel potentie (meer dan 500.000 ton over de weg momenteel) is om gedroogde en gegiste mest via de binnenvaart te exporteren richting (Noord-)Frankrijk. De inzet van de binnenvaart zou, gegeven de geografie van de Noord-Franse vaarwegen, daarenboven een bijkomend potentiële afzetmarkt van tussen de 50.000 en 75.000 ton op jaarbasis creëren.

De belangrijkste leerlessen van het pilootproject zijn dat er zowel juridisch als technisch-operationeel geen problemen zijn bij het vervoeren van bodemverbeteraars via de binnenvaart in vergelijking met de weg. Wat betreft het financieel-economische plaatje kunnen volgende conclusies worden getrokken:

  • Indien geen retour, is het transport via de binnenvaart niet competitief ten opzichte van wegtransport;
  • Indien retour op halve capaciteit van de duwbakken, dan is het transport via de binnenvaart al break even ten opzicht van wegtransport;
  • Indien retour op volledige capaciteit van de duwbakken, dan is het transport via de binnenvaart concurrentieel t.o.v. wegtransport, i.c. 10% goedkoper.

Slotconclusie is dat het vervoeren van gedroogde mest en digestaat (vergiste mest), met behulp van het innovatieve binnenvaartconcept Watertruck, haalbaar is en dus heel wat potenties inhoudt en bijkomende afzetmogelijkheden aanbiedt.