Blended Learning: cursus ’Management van Technische Systemen’ - column

Columns & Blogs 31/10/2014 11:07:22

Eric Rensen heeft Intensief gewerkt aan de ontwikkeling van een cursus Management van Technische Systemen, in een volledig nieuwe didactische opzet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

donderdag 23 mei 2019

COMSOL Day

imec - Leuven

donderdag 23 mei 2019

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Overzicht van HL7/IHE/DICOM

BluePoint Brussels (Agoria Academy)

dinsdag 4 juni 2019

Energie Platform Vlaanderen

Antwerp Expo

dinsdag 4 juni 2019

Keuze van de redactie

(20/5) Jobbarometer van de chemie en life sciences staat op groei

(20/5) Elia installeerde met succes eerste stopcontact op zee (+video)

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

(13/5) Vlaanderen investeert 8 miljoen euro in alternatieven voor vrachtvervoer

(13/5) Knelpuntsectoren zoeken 18.200 hooggeschoolde profielen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Ik geef al zo’n dertig jaar cursussen. Mijn cursisten werden steeds jonger, omdat ik natuurlijk ouder werd.

Maar mijn cursisten vormen nog steeds een plezierige mix van oudere en jonge mensen. Ik leer zelf ook nog steeds van cursisten, juist vanwege die mix. In al die jaren was er de vraag naar meer groepswerk, samen met elkaar bezig zijn, oefeningen maken. Die vraag nam ook toe.

Ik vind dat als mensen de moeite nemen om naar mijn cursus te komen, ik de verplichting heb mijn kennis en ervaring over te dragen. En dat cursisten wat van mij leren, en liefst ook van elkaar. Dat laatste werd de afgelopen jaren een toenemend punt van zorg voor mij. Want in een cursus van 2 tot 5 dagen moet veel materiaal behandeld worden.

Er is dan niet zoveel tijd om allerlei nuttige oefeningen te doen, cases te maken, of groepsgesprekken te houden. Ik wilde het anders, want om 5 dagen een aantal cursisten toe te spreken is zwaar voor hen en voor mij. Veel van mijn cursisten hebben een operationele job, en zijn niet gewend om 7 uur te zitten, laat staan te luisteren.

Om eerlijk te zijn: het is afgrijselijk, en ik kan het zelf ook niet goed opbrengen om zo lang naar iemand te moeten luisteren. Voor je het weet zijn de koffiepauzes de hoogtepunten van de cursus.

Ik heb geëxperimenteerd met andere vormen van les geven. Toch maar extra veel oefeningen en groepswerk in de klas. Maar er waren deelnemers die vonden dat ze daardoor weer te weinig hadden geleerd. Ik heb gewerkt met webinars, maar groepswerk gaat dan niet zo goed, en groepsdiscussies zijn ook lastig.

Het was me te afstandelijk, letterlijk en figuurlijk. Ik vond dus dat ik een probleem had. Ik sprak daar begin dit jaar over met een opleidingsinstituut in Eindhoven. Zij zochten een nieuwe docent voor hun cursus ‘Onderhoudsmanagement van technische systemen’.

Deze vijf-daagse cursus wordt gehouden over een periode van 5 weken, 1 dag per week dus. Ik was geïnteresseerd, maar stelde voor om een nieuwe manier van lesgeven te gaan gebruiken. Het resultaat: ik mocht voor hen als proefkonijn dienen.

De cursus is hun eerste pilot voor ‘blended learning’. Ik heb al het materiaal opnieuw geschreven, veel nieuwe oefeningen en cases gemaakt. Een honderdtal meerkeuzevragen bedacht voor de testen. Veel werk, maar leuk en spannend. En het resultaat mag er zijn, ik ben er best fier op.

Voorafgaand aan elke cursusdag moeten cursisten inloggen in een leeromgeving. Daar staan dan opdrachten voor hen klaar. Bijvoorbeeld een tekst die ze kunnen downloaden en doornemen. Of een test die ze moeten maken. Soms is het een vraag, om iets voor te bereiden en mee te nemen ('welke prestatie-indicatoren worden in jouw bedrijf gebruikt voor onderhoud?').

In de klassikale bijeenkomst mogen de deelnemers daarna in groepjes aan elkaar uitleggen hoe het in hun bedrijf werkt. Daarna geef ik een samenvatting en bespreek een best practice.

Er is nu echt extra tijd om tijdens de klassikale cursusdag oefeningen te doen, cases uit te werken, en met elkaar te spreken over thema’s die vooraf door de cursisten zijn voorbereid. Na een cursusdag krijgen de deelnemers nog herhalingsstof aangeboden, of materiaal voor verdere verdieping of foto’s van groepsresultaten.

Met blended learning bereik ik wat ik al jaren wil: actieve betrokkenheid van de deelnemers, tussentijdse toetsingen van het kennisniveau, meer interactie tussen de deelnemers, minder theorie en meer praktijk tijdens de klassikale sessies, en een betere maar vooral plezieriger overdracht van kennis en ervaring.

Voor de pilot gebruik ik nog maar een fractie van de mogelijkheden van blended learning, maar ik ben heel enthousiast en blijf de cursus doorontwikkelen. Want deze manier van lesgeven is voor mij de toekomst voor al mijn cursussen. <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhoudsmanagement, asset management en productiviteitsverhoging.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Autec lanceert Compact radiografische zender - techniek

De nieuwe Autec Compact is een krachtige, vrij configureerbare radiografische zender en wordt ingezet voor het op afstand bedienen van toren- en overloopkranen, hydraulische opstellingen, ...

Meer jus voor Antwerpse zonneboot (+fotoreportage)

De vernieuwde UAntwerp Solar Boat werd in het Kattendijkdok aan het Antwerpse Havenhuis te water gelaten. De zonneboot kreeg een update, wat tot een krachtigere boot leidde.

Nieuw overlegplatform behartigt belangen Belgische dronesector

Om de sector te steunen in haar ontwikkeling, is de Belgian Civil Drone Council opgericht, een nationaal overlegplatform dat betrokken actoren uit de publieke en privé-sector samenbrengt.

ASZ Aalst installeert CT-scanner met AI

Canon Medical heeft één van de eerste CT-scanners met AI-functionaliteiten in Europa in het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) van Aalst geïnstalleerd. Een primeur voor België.

Toepassing HR-glas bespaart 30% energie

Het Nederlandse TNO onderzocht de potentiële energie- en CO2-besparingen voor verwarming en koeling van gebouwen in de Europese Unie door toepassing van hoog-rendement beglazing.

Hersenvocht neemt met ruim 10% toe tijdens verblijf in de ruimte

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen tonen voor het eerst aan dat de vochtkamers of ventrikels in het brein van kosmonauten groter worden tijdens een verblijf in de ruimte.

EpiGaN overgenomen door Franse Soitec

Soitec heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van EpiGaN, leverancier van GaN epitaxiale wafer materialen, en verstevigt zijn positie op gebied van 5G, powerelektronica en sensoren

Interreg Vlaanderen-Nederland investeert 1,7 miljoen euro in duurzaamheid

Het project GREENER is gericht op de ontwikkeling van een biogebaseerde vervanger voor polyacrylzuur en RESANAT experimenteert met natuurlijke saneringstechnieken op verontreinigde gronden.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners