Het eerste reclamebord in de ruimte zal (waarschijnlijk) Belgisch zijn

Onderzoek & Wetenschap 10/10/2014 11:49:39

Vier onderzoekers van KULeuven willen eerste reclamebord in de ruimte lanceren: een 'SpaceBillboard'. Alvast een wereldwijde première en bovendien niet Amerikaans, maar Belgisch.

Lees hieronder verder   
Verwant

Heelal dijt sneller uit dan gedacht

Ontwikkeling nieuwe generatie astronomie-instrumenten

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

SCK•CEN stuurt landbouw-experiment de ruimte in

Plannen voor hightech observatorium voor zwaartekrachtgolven

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7 FHIR)

Bluepoint - Brussel

van 24/09/2019 tot 25/09/2019

Basiscursus Grondmechanica 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 25/09/2019 tot 4/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 26 september 2019

Basic Course European Patent Rights and Patent Practice - 2nd year

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/09/2019 tot 18/06/2020

Keuze van de redactie

(19/9) Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

(18/9) ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Je kan voor of tegen de commercialisatie van de tot nu toe nog redelijk ongerepte ruimte zijn, maar GDF Suez en Electrabel steunen alvast het SpaceBillboard-project van de KULeuven om te gaan adverteren op een satelliet. Het doel van het project is het bestuderen en het lanceren van een klein satellietje: een “CubeSat”.

Dit type ruimtetuigjes maakt opgang en wordt door velen gezien als een manier om het hele ruimtegebeuren te 'democratiseren': ze zijn klein, gebouwd met standaard materialen, worden met een heleboel tegelijk gelanceerd en zijn daarom ook een stuk betaalbaarder. Nogal wat universiteiten wereldwijd hebben plannen of zijn al volop bezig om zulke wegwerp-microtuigen voor onderzoeksdoeleinden te bouwen.

In het geval van SpaceBillboard gaat het om vier onderzoekers van de KULeuven die via een 'advertentiebord' op een minisatelliet voldoende kapitaal willen ophalen. Hun Cubesat moet de klimaatverandering gaan analyseren.

Daarvoor zijn ze bereid de logo's van sponsors op de satelliet aan te brengen. Op het eerste reclamebord in de ruimte, zeg maar.

GDF Suez en Electrabel springen alvast op de boot. Uiteraard gaat geen kat hun logo's in een baan om de aarde kunnen bewonderen, maar ze hopen zich via deze wereldwijde première in de schijnwerpers te werken van de media en zo hun ecologische ambities te kunnen etaleren.

Zo heeft GDF Suez zich geëngageerd om tegen 2020 zijn co2-uitstoot met 10% te verminderen en Electrabel slaagde er bijvoorbeeld al in de CO2-uitstoot van zijn elektrisch productiepark met 6,1 miljoen ton te verminderen. Niet toevallig is GDF Suez overigens ook actief in de ruimtevaartsector. << (Bert Belmans) (foto: ESA / A. Reyes)

 Lees méér over:  ruimtevaart   kuleuven   gdf suez   electrabel  


Leestips:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Luminex en Sioen winnen Leeuw van de Export 2019

Technologiebedrijf Luminex Network Intelligence (Genk) en producent van technisch textiel Sioen Industries (Ardooie) zijn de winnaars van de 18de editie van de Leeuw van de Export.

Havens Antwerpen en Rotterdam voortrekkers van energietransitie

De havenbedrijven pleiten ervoor dat de EU een steunende rol speelt bij het creëren van grote havenclusters, met infrastructuur voor waterstof, afvang en opslag van CO2, en windenergie.

Spoorvrachtoperator Lineas verdubbelt Antwerpse spoorcapaciteit

Om de impact van de Oosterweelwerken op de mobiliteit te verlichten, gaat Lineas de capaciteit op de treinen in en uit Antwerpen verdubbelen, een stijging van 2.600 naar 5.300 containers.

Sensor+Test lanceert nieuwe conferenties en nieuwe zalen in 2020

Na een succesvolle editie dit jaar zal Sensor+Test, toonaangevende beurs voor sensor-, meet- en testtechnologie, volgend jaar doorgaan in nieuwe hallen en tevens een topprogramma aanbieden.

Interuniversitaire consortia op zoek naar projecten

Vijf Vlaamse universiteiten gaan consortia opzetten met onderzoekers uit meerdere instellingen, iBOF geheten, met een budget van minstens 30 miljoen euro voor de eerste oproep.

ULiège neemt eerste 7 Tesla MRI-scanner in gebruik

De 7 Tesla MRI-scanner of MAGNETOM Terra met ultrahoge veldsterkte werd geïnstalleerd in het GIGA Cyclotron Research Center van ULiège, gespecialiseerd in in-vivo beeldvorming.

Nieuwe fabriek Europal Packaging klaar voor Industrie 4.0

Verpakkingsbedrijf Europal Packaging bouwt een tweede site in Doornik, op de industriezone van Blandain. Tegen de zomer van 2020 moet deze nieuwe state-of-the art fabriek operationeel zijn.

Ontwikkeling nieuwe generatie astronomie-instrumenten

Om verdere stappen te maken in astronomieonderzoek is innovatie op vlak van meetapparatuur nodig, bijvoorbeeld door radioantennes te ontwikkelen die in de ruimte werken.

Whitepaper ‘Uw digitale transformatie met EPLAN’

Cloud computing, IoT en dataintegratie hebben een grote impact op industriële productiesystemen. Hoe speelt EPLAN in op deze evolutie? In de whitepaper ‘Uw digitale transformatie’ wordt getoond hoe u dankzij een efficiënte uitwisseling van slimme data tussen de verschillende bedrijfsprocessen uw efficiëntie kunt verhogen. >>

Partners