Het eerste reclamebord in de ruimte zal (waarschijnlijk) Belgisch zijn

Vier onderzoekers van KULeuven willen eerste reclamebord in de ruimte lanceren: een 'SpaceBillboard'. Alvast een wereldwijde première en bovendien niet Amerikaans, maar Belgisch.

Trefwoorden: #cubesat, #electrabel, #esa, #gdf suez, #kuleuven, #ruimte, #space, #SpaceBillboard

Lees verder

research

( Foto: ESA / A. Reyes )

ENGINEERINGNET - Je kan voor of tegen de commercialisatie van de tot nu toe nog redelijk ongerepte ruimte zijn, maar GDF Suez en Electrabel steunen alvast het SpaceBillboard-project van de KULeuven om te gaan adverteren op een satelliet. Het doel van het project is het bestuderen en het lanceren van een klein satellietje: een “CubeSat”.

Dit type ruimtetuigjes maakt opgang en wordt door velen gezien als een manier om het hele ruimtegebeuren te 'democratiseren': ze zijn klein, gebouwd met standaard materialen, worden met een heleboel tegelijk gelanceerd en zijn daarom ook een stuk betaalbaarder. Nogal wat universiteiten wereldwijd hebben plannen of zijn al volop bezig om zulke wegwerp-microtuigen voor onderzoeksdoeleinden te bouwen.

In het geval van SpaceBillboard gaat het om vier onderzoekers van de KULeuven die via een 'advertentiebord' op een minisatelliet voldoende kapitaal willen ophalen. Hun Cubesat moet de klimaatverandering gaan analyseren.

Daarvoor zijn ze bereid de logo's van sponsors op de satelliet aan te brengen. Op het eerste reclamebord in de ruimte, zeg maar.

GDF Suez en Electrabel springen alvast op de boot. Uiteraard gaat geen kat hun logo's in een baan om de aarde kunnen bewonderen, maar ze hopen zich via deze wereldwijde première in de schijnwerpers te werken van de media en zo hun ecologische ambities te kunnen etaleren.

Zo heeft GDF Suez zich geëngageerd om tegen 2020 zijn co2-uitstoot met 10% te verminderen en Electrabel slaagde er bijvoorbeeld al in de CO2-uitstoot van zijn elektrisch productiepark met 6,1 miljoen ton te verminderen. Niet toevallig is GDF Suez overigens ook actief in de ruimtevaartsector.