Vrachtwagen had klapband, machine beschadigd: wie betaalt? - column

Columns & Blogs 3/10/2014 8:38:41

U koopt een nieuwe machine aan voor uw productielijn, maar tijdens het transport van deze machine loopt het fout. Door een ongeval wordt de machine beschadigd. Wie betaalt?

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

Keuze van de redactie

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

(20/6) Afval- en recyclagesector lanceert website voor invulling vacatures

(20/6) Imec verdubbelt energiedichtheid vaste-stof batterijen

(18/6) 30% meer bezoekers voor Vision, Robotics & Motion (+fotoreportage)

(18/6) Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Onze wetgeving stelt dat men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door zaken die men onder zijn bewaring heeft (art. 1384 Burgerlijk Wetboek).

De 'bewaarder van de zaak'
In België is het zo dat er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de bewaarder ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Binnen de grenzen van artikel 1384, lid 1 BW berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijnentwege moet bewezen worden.

Er ontstaat ten opzichte van hem een 'onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid'. De bewaarder is meestal de persoon die in feite, voor eigen rekening, van de zaak gebruik maakt. Hij heeft er bovendien de macht, bewaking en leiding over. Dit betekent dat, wanneer er zich een schadegeval voordoet, zal moeten nagegaan worden wie de effectieve bewaarder van de zaak op dat ogenblik was.

Kortom houdt dit in dat de bewaarder van de zaak zich alleen maar van zijn aansprakelijkheid kan ontdoen indien hij kan aantonen dat de zaak geen gebrek vertoonde of indien blijkt dat de schade te wijten is aan bijvoorbeeld overmacht, de fout van een derde of de fout van het slachtoffer zelf.

Verder moet de veroorzaakte schade haar oorsprong vinden in een gebrek aan de zaak. Dit begrip 'gebrek aan een zaak' is niet eenvoudig. Van groot belang is het feit dat het gebrek een afwijkend kenmerk van de zaak moet zijn.

Een zaak is 'gebrekkig' indien ze een abnormaal kenmerk heeft dat haar ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe ze in normale omstandigheden moet dienen en waardoor zij aan anderen schade kan toebrengen. Onze wetgeving geeft geen definitie van dit begrip.

Er wordt aangenomen dat als 'abnormaal' moet beschouwd worden elk element dat er voor kan zorgen dat een zaak niet meer op een normale manier kan gebruikt worden.

Maar er wordt ook gekeken naar het feit of een normaal aandachtig en voorzichtig persoon het gebrek had kunnen opmerken. Het is aan de rechter in de praktijk om zich hierover uit te spreken.

Een praktijkgeval
Miel is vrachtwagenchauffeur bij de firma Willems. Op een bepaalde dag rijdt hij met zijn vrachtwagen naar een klant om er goederen te leveren. Maar spijtig genoeg komt Miel daar nooit aan!

Onderweg heeft hij een klapband, veroorzaakt hij hierdoor een ongeval waarbij een paar personen gewond geraken en er heel wat materiële schade ontstaat.

De rechter spreekt zich uit over de eventuele aansprakelijkheid van de firma Willems, die aanzien wordt als de bewaarder van de zaak (hier de vrachtwagen met klapband) en het feit of de vrachtwagen een gebrek vertoonde. Er wordt een deskundige aangesteld door de rechter, maar uit dit verslag kan niet opgemaakt worden hoe de klapband precies is ontstaan!

Er kan dus niet aangetoond worden of de band een abnormaal kenmerk, een gebrek vertoonde. Wel wordt aangenomen dat in een dergelijk geval het bewijs van het gebrek kan geleverd worden door afleiding.

Dit betekent dat de rechter in deze zaak aanneemt dat een band die klapt wel effectief een abnormaal kenmerk heeft en dus gebrekkig is voor zover de rechter alle andere oorzaken kan uitsluiten.

De rechter meent dat al deze andere oorzaken kunnen uitgesloten worden en hij baseert zich hiervoor op het verslag van zowel de politie als van de deskundige. Uit deze verslagen blijkt dat er niets op de weg aanwezig was dat de klapband kon veroorzaken. Bovendien was volgens de deskundige niets te merken aan de buitenzijde van de band.

De rechter concludeert dat het bewezen is dat de band van de vrachtwagen wel degelijk een gebrek vertoonde. Daar de firma Willems de bewaarder is van de vrachtwagen met klapband, moet zij volgens de rechter aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

De firma Willems die de goederen vervoerde, moet alle schade betalen, dus ook deze die ontstond aan de vervoerde goederen! <<

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht. <<

 Lees méér over:  onderhoud   maintenance   Tastenoye   juridisch  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nederland ontwikkelt twee prototypen voor detector zwaartekrachtsgolven

TNO, Nikhef, Bright Photonics en Smart Photonics zijn in de race om hardware te leveren aan LISA, de eerste ruimtetelescoop voor zwaartekrachtsgolven, die in 2034 wordt gelanceerd.

Ontwikkeling slimme producten verloopt langzaam

Uit cijfers van kenniscentrum Sirris blijkt dat maar liefst 63% van de bedrijven worstelt om de juiste keuze te maken bij het ontwikkelen van slimme producten en technologisch te innoveren.

Arlanxeo, ArcelorMittal en Imec winnen eerste Asset Performance Awards

Na 20 jaar Maintenance Manager van het jaar organiseerde BEMAS dit jaar voor de eerste keer de Asset Performance Awards. Er werden drie awards uitgereikt in onderhoud en asset management.

Uitbreiding nanotechnologie in gezondheidszorg

VITO gaat in het kader van het nieuwe EU-project Safe-N-Medtech samenwerken met de Nederlandse diagnostische firma Helia Biomonitoring voor de monitoring van biomarkers.

Jan De Nul scoort nieuw Taiwanees offshore wind contract

Dit contract omvat het ontwerp, de levering en de installatie van jacket funderingen en onderzeese kabels voor het Formosa 2 windturbinepark, dat een capaciteit van 376MW krijgt.

Limburgse bio-incubator krijgt ‘Digital Health House’

BioVille, bio-incubator op de Diepenbeekse universitaire campus, krijgt een ‘Digital Health House’. In deze experimentele ruimte ligt de focus op e-Health en digitalisering in de zorgsector.

Afval- en recyclagesector lanceert website voor invulling vacatures

De sectorfederaties go4circle en COBEREC lanceren Recyclingjob.be om 400 vacatures ingevuld te krijgen, waarbij de verwachting is dat het aantal banen in deze sector snel verder groeit.

Naar een vrouwvriendelijke toekomst binnen Engineering - column

Op 23 juni vindt de 6e editie van de International Women in Engineering Day plaats. Robert Walters richt de schijnwerpers op de stand van zaken en op het belang van vrouwelijke ingenieurs.

B&R brengt safety naar mobile automation

Het X90-besturings- en I/O-systeem voor mobile automation is nu verkrijgbaar met integrated safety technologie. Intelligente safety-functies en extreem korte responstijden zijn de sleutel tot een geheel nieuw scala aan mogelijkheden voor een safe werking van mobiele apparaten en mobiele productielocaties. >>

Partners