Vrachtwagen had klapband, machine beschadigd: wie betaalt? - column

Columns & Blogs 3/10/2014 8:38:41

U koopt een nieuwe machine aan voor uw productielijn, maar tijdens het transport van deze machine loopt het fout. Door een ongeval wordt de machine beschadigd. Wie betaalt?

Lees hieronder verder   
Verwant

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

Internationale Industrie 4.0-top in Berlijn - column

Een filmpje maken in je bedrijf? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Onze wetgeving stelt dat men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door zaken die men onder zijn bewaring heeft (art. 1384 Burgerlijk Wetboek).

De 'bewaarder van de zaak'
In België is het zo dat er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de bewaarder ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Binnen de grenzen van artikel 1384, lid 1 BW berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijnentwege moet bewezen worden.

Er ontstaat ten opzichte van hem een 'onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid'. De bewaarder is meestal de persoon die in feite, voor eigen rekening, van de zaak gebruik maakt. Hij heeft er bovendien de macht, bewaking en leiding over. Dit betekent dat, wanneer er zich een schadegeval voordoet, zal moeten nagegaan worden wie de effectieve bewaarder van de zaak op dat ogenblik was.

Kortom houdt dit in dat de bewaarder van de zaak zich alleen maar van zijn aansprakelijkheid kan ontdoen indien hij kan aantonen dat de zaak geen gebrek vertoonde of indien blijkt dat de schade te wijten is aan bijvoorbeeld overmacht, de fout van een derde of de fout van het slachtoffer zelf.

Verder moet de veroorzaakte schade haar oorsprong vinden in een gebrek aan de zaak. Dit begrip 'gebrek aan een zaak' is niet eenvoudig. Van groot belang is het feit dat het gebrek een afwijkend kenmerk van de zaak moet zijn.

Een zaak is 'gebrekkig' indien ze een abnormaal kenmerk heeft dat haar ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe ze in normale omstandigheden moet dienen en waardoor zij aan anderen schade kan toebrengen. Onze wetgeving geeft geen definitie van dit begrip.

Er wordt aangenomen dat als 'abnormaal' moet beschouwd worden elk element dat er voor kan zorgen dat een zaak niet meer op een normale manier kan gebruikt worden.

Maar er wordt ook gekeken naar het feit of een normaal aandachtig en voorzichtig persoon het gebrek had kunnen opmerken. Het is aan de rechter in de praktijk om zich hierover uit te spreken.

Een praktijkgeval
Miel is vrachtwagenchauffeur bij de firma Willems. Op een bepaalde dag rijdt hij met zijn vrachtwagen naar een klant om er goederen te leveren. Maar spijtig genoeg komt Miel daar nooit aan!

Onderweg heeft hij een klapband, veroorzaakt hij hierdoor een ongeval waarbij een paar personen gewond geraken en er heel wat materiële schade ontstaat.

De rechter spreekt zich uit over de eventuele aansprakelijkheid van de firma Willems, die aanzien wordt als de bewaarder van de zaak (hier de vrachtwagen met klapband) en het feit of de vrachtwagen een gebrek vertoonde. Er wordt een deskundige aangesteld door de rechter, maar uit dit verslag kan niet opgemaakt worden hoe de klapband precies is ontstaan!

Er kan dus niet aangetoond worden of de band een abnormaal kenmerk, een gebrek vertoonde. Wel wordt aangenomen dat in een dergelijk geval het bewijs van het gebrek kan geleverd worden door afleiding.

Dit betekent dat de rechter in deze zaak aanneemt dat een band die klapt wel effectief een abnormaal kenmerk heeft en dus gebrekkig is voor zover de rechter alle andere oorzaken kan uitsluiten.

De rechter meent dat al deze andere oorzaken kunnen uitgesloten worden en hij baseert zich hiervoor op het verslag van zowel de politie als van de deskundige. Uit deze verslagen blijkt dat er niets op de weg aanwezig was dat de klapband kon veroorzaken. Bovendien was volgens de deskundige niets te merken aan de buitenzijde van de band.

De rechter concludeert dat het bewezen is dat de band van de vrachtwagen wel degelijk een gebrek vertoonde. Daar de firma Willems de bewaarder is van de vrachtwagen met klapband, moet zij volgens de rechter aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

De firma Willems die de goederen vervoerde, moet alle schade betalen, dus ook deze die ontstond aan de vervoerde goederen! <<

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht. <<

 Lees méér over:  onderhoud   maintenance   Tastenoye   juridisch  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Daling van vergoede werkloosheid in tweede trimester

Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (UVW WZ) blijft dalen. Gemiddeld waren er 344.480 in het 2e trimester van 2018. Een daling met 6,5% ten opzichte van 2017.

Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

Uit een nieuw onderzoek van F-Secure en MWR Infosecurity blijkt dat spam, na 40 jaar, nog steeds de belangrijkste bron van malware is. Cybercriminelen voegden er wel nieuwe trucs aan toe.

Bouw windpark Norther van start gegaan

Begin deze week werd gestart met de bouw van het grootste Belgische offshore windpark (Norther). De Nederlandse firma Van Oord gaat de eerste funderingen in de zeebodem installeren.

Seeq ontvangt 20 miljoen euro voor analytics IIoT groeistrategie - techniek

Altira Group bundelt krachten met Chevron Technology Ventures en next47 om samen met Seeq bredere oplossingen voor business inzicht op basis van productiedata te ontwikkelen.

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Partners