Vrachtwagen had klapband, machine beschadigd: wie betaalt? - column

Columns & Blogs 3/10/2014 8:38:41

U koopt een nieuwe machine aan voor uw productielijn, maar tijdens het transport van deze machine loopt het fout. Door een ongeval wordt de machine beschadigd. Wie betaalt?

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Onze wetgeving stelt dat men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door zaken die men onder zijn bewaring heeft (art. 1384 Burgerlijk Wetboek).

De 'bewaarder van de zaak'
In België is het zo dat er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de bewaarder ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Binnen de grenzen van artikel 1384, lid 1 BW berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijnentwege moet bewezen worden.

Er ontstaat ten opzichte van hem een 'onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid'. De bewaarder is meestal de persoon die in feite, voor eigen rekening, van de zaak gebruik maakt. Hij heeft er bovendien de macht, bewaking en leiding over. Dit betekent dat, wanneer er zich een schadegeval voordoet, zal moeten nagegaan worden wie de effectieve bewaarder van de zaak op dat ogenblik was.

Kortom houdt dit in dat de bewaarder van de zaak zich alleen maar van zijn aansprakelijkheid kan ontdoen indien hij kan aantonen dat de zaak geen gebrek vertoonde of indien blijkt dat de schade te wijten is aan bijvoorbeeld overmacht, de fout van een derde of de fout van het slachtoffer zelf.

Verder moet de veroorzaakte schade haar oorsprong vinden in een gebrek aan de zaak. Dit begrip 'gebrek aan een zaak' is niet eenvoudig. Van groot belang is het feit dat het gebrek een afwijkend kenmerk van de zaak moet zijn.

Een zaak is 'gebrekkig' indien ze een abnormaal kenmerk heeft dat haar ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe ze in normale omstandigheden moet dienen en waardoor zij aan anderen schade kan toebrengen. Onze wetgeving geeft geen definitie van dit begrip.

Er wordt aangenomen dat als 'abnormaal' moet beschouwd worden elk element dat er voor kan zorgen dat een zaak niet meer op een normale manier kan gebruikt worden.

Maar er wordt ook gekeken naar het feit of een normaal aandachtig en voorzichtig persoon het gebrek had kunnen opmerken. Het is aan de rechter in de praktijk om zich hierover uit te spreken.

Een praktijkgeval
Miel is vrachtwagenchauffeur bij de firma Willems. Op een bepaalde dag rijdt hij met zijn vrachtwagen naar een klant om er goederen te leveren. Maar spijtig genoeg komt Miel daar nooit aan!

Onderweg heeft hij een klapband, veroorzaakt hij hierdoor een ongeval waarbij een paar personen gewond geraken en er heel wat materiële schade ontstaat.

De rechter spreekt zich uit over de eventuele aansprakelijkheid van de firma Willems, die aanzien wordt als de bewaarder van de zaak (hier de vrachtwagen met klapband) en het feit of de vrachtwagen een gebrek vertoonde. Er wordt een deskundige aangesteld door de rechter, maar uit dit verslag kan niet opgemaakt worden hoe de klapband precies is ontstaan!

Er kan dus niet aangetoond worden of de band een abnormaal kenmerk, een gebrek vertoonde. Wel wordt aangenomen dat in een dergelijk geval het bewijs van het gebrek kan geleverd worden door afleiding.

Dit betekent dat de rechter in deze zaak aanneemt dat een band die klapt wel effectief een abnormaal kenmerk heeft en dus gebrekkig is voor zover de rechter alle andere oorzaken kan uitsluiten.

De rechter meent dat al deze andere oorzaken kunnen uitgesloten worden en hij baseert zich hiervoor op het verslag van zowel de politie als van de deskundige. Uit deze verslagen blijkt dat er niets op de weg aanwezig was dat de klapband kon veroorzaken. Bovendien was volgens de deskundige niets te merken aan de buitenzijde van de band.

De rechter concludeert dat het bewezen is dat de band van de vrachtwagen wel degelijk een gebrek vertoonde. Daar de firma Willems de bewaarder is van de vrachtwagen met klapband, moet zij volgens de rechter aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

De firma Willems die de goederen vervoerde, moet alle schade betalen, dus ook deze die ontstond aan de vervoerde goederen! <<

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht. <<

 Lees méér over:  onderhoud   maintenance   Tastenoye   juridisch  
Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners