Alstom mag 449 NMBS-treinen uitrusten met ETCS-systeem niveau 2

NMBS besteedt contract voor uitrusting van deel van zijn vloot met ETCS-systeem niveau 2 uit aan Alstom. Met bestelling is bedrag van 70 miljoen euro gemoeid. Levering start in 2016.

Trefwoorden: #Alstom, #economie, #ERTMS, #ETCS, #investering, #NMBS, #Railway, #spoor, #trein, #veiligheid

Lees verder

Nieuws

( Foto: Alstom )

ENGINEERINGNET.BE - NMBS engageerde zich in 2011 ertoe haar treinen uit te rusten met het spoorbeveiligingssysteem ETCS. Dit systeem controleert continu de snelheid van de treinen en genereert bij het overschrijden van de maximumsnelheid een noodremming, met behulp van bakens in het spoor die de nodige informatie naar de boordcomputer van de trein sturen.

Eind 2013 was de hele treinvloot al uitgerust met het minder perfomante TBL1+, en een deel - 19,1% - met apparatuur van het hogere ETCS-veiligheidsniveau 1. Tegen 2023 moet dan 100% zijn. Europa verplicht vanaf 2025 overigens minimaal ETCS niveau 1.

De apparatuur die Alstom mag leveren voldoet aan het hoogste veiligheidsniveau 2. Dat betekent dat de snelheid van de treinen nog nauwgezetter wordt gemonitored, door gebruik te maken van radiosignalen, in dit geval het mobiel telefoonnetwerk GSM-R, dat enkel voor spoorgebruik dient.

In totaal zal Alstom 70 miljoen euro mogen factureren. Daarvoor levert het vanaf 2016 apparatuur voor 449 voertuigen van vijf types, inclusief homologering en onderhoud van de door de NMBS zelf geplaatste spoorbeveiligingssysteem voor een periode van 10 jaar. Het gaat om een deel van de vloot: de vierledige motorrijtuigen, MS Break, MS 86 of de zogenaamde “Sprinter”, MS 96 en dieselmotorwagens type 41.

Marcel Miller, CEO van Alstom in België: "Hiermee halen we ons vijfde contract binnen voor de levering van ingebouwde ETCS-systemen niveau 2 (Baseline 3). Spoorwegexploitanten die voor deze standaard kiezen - de enige die over enkele jaren zal zijn toegelaten - krijgen een belangrijke voorsprong, omdat ze daarmee migratieproblemen kunnen voorkomen."

De door de Fransen ontwikkelde ERTMS-compatibele technologie (European Railways Traffic Management System), waarvan ETCS een component is, mag een succes genoemd worden. Het concern wist al voor 4.600 treinen contracten af te sluiten. Van de 11 hogesnelheidslijnen die over deze technologie beschikken, zijn er 6 in volledig commercieel gebruik.

Dat is niet in het minst te danken aan Alstom's expertisecentrum in Charleroi, dat zich bezighoudt met het ontwerpen van generieke oplossingen, systeeminstellingen en de implementatie van zowel trein- als baanapparatuur voor diverse Europese exploitanten. Ook het onderhoud van de systemen zal uitgevoerd worden vanuit deze 1.100 medewerkers tellende vestiging.

De NMBS van zijn kant heeft de nodige middelen voor de transitie naar ETCS niveau2 tegen 2023 naar verluidt al gereserveerd: '2,063 miljard euro, waarvan 1,499 miljard voor de vervanging van treinmaterieel waarop het onmogelijk is om ETCS te installeren'.


ACHTERGROND
Het systeem ERTMS (European Railways Traffic Management System - Europees Signaleringssysteem voor Spoorwegen) werd ontwikkeld om de uitbreiding van het Europese spoorwegnetwerk te ondersteunen, met name de internationale trajecten.

Het belangrijkste element, ETCS (European Train Control System - Europees Controlesysteem voor Treinen) kan in twee varianten worden toegepast: ETCS niveau 1 en ETCS niveau 2. Door te anticiperen op de snelheid van treinen en deze aan te passen, kan de capaciteit van een spoorlijn worden geoptimaliseerd.

Het grootste voordeel van de ETCS-technologie niveau 2 heeft te maken met het feit dat de treinbedienings- en controlefuncties in continue via een radiosysteem plaatsvinden, terwijl het ETCS-systeem op niveau 1 de trein bestuurt door punttransmissie via 'eurobalises', bakens in het spoor.