VIL wil met 13 bedrijven ecologische voetafdruk e-commerce verkleinen

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek start een samenwerking op met 13 bedrijven. 'E-green' zoekt naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame manier te optimaliseren.

Trefwoorden: #e-commerce duurzaam, #e-commerce green, #logistiek, #VIL, #Vlaams Instituut voor de Logistiek

Lees verder

Nieuws

( Foto: VIL )

ENGINEERINGNET.BE - E-commerce is een sterk groeiende sector. Webshops hebben vaak jonge en zeer dynamische business modellen en focussen primair op het verkoops- en marketing verhaal, met minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid.

Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL): “De elektronische handel kan positief bijdragen tot een duurzame economie op voorwaarde dat er op doordachte wijze gebruik van gemaakt wordt en er ook stil gestaan wordt bij de maatschappelijke consequenties van deze booming business. Sensibilisering van alle betrokkenen, inclusief de consumenten is noodzakelijk want gratis bestaat niet.”

Het (VIL) gaat ervan uit dat een efficiëntere e-logistiek niet alleen een bedrijfseconomische maar ook een maatschappelijke noodzaak is. De vraag is hoe men kan optimaliseren en toch duurzaam te werk gaan.

Het 'E-green' project stelt zichzelf een aantal kritische vragen:

  • Is zo snel mogelijk leveren en gratis retourneren wel echt noodzakelijk?
  • Kenmerk van e-commerce vandaag is de wedloop tegen de tijd. Bestellingen worden binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig?
  • Wil de klant dit echt?
  • En wat is de impact ervan?
  • Stel dat bijvoorbeeld retourneren niet langer gratis is, wat is hiervan het gevolg? Kan een andere mix van leveropties een betere oplossing bieden voor klant én bedrijfswereld?

Het project zoekt een antwoord op deze en meer vragen. Een uitgebreide consumentenbevraging gaat onder andere na of consumenten bereid zijn anders (lees: milieubewuster) om te gaan met levering van hun e-bestellingen. Maar ook andere maatregelen die impact hebben op het groener én efficiënter maken van de e-logistiek worden opgelijst en geëvalueerd naar hun impact op kosten en maatschappij, denk aan bundeling van leveringen, slimmere afleverpunten, alternatieve voertuigen of aanpassingen aan de verpakking.

Het VIL stelt op basis van o.a. de consumentenbevraging een best practices en simulatiemodel op. Dit model moet het voor bedrijven mogelijk maken de kosten- en milieu-impact van nieuwe werkwijzen op een eenvoudige manier te kwantificeren.

“Het model geeft antwoord op vragen als: wat als we de levertermijn verlengen voor bepaalde producten? Wat als de leveringen regionaal gebundeld worden? Daarna gaan we verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uittesten” verduidelijkt Dirk De Vylder, directeur projecten bij het VIL

Dertien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, verladers en webshops werken mee aan het project: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.

De resultaten worden voorgesteld in het najaar van 2016.