Corrosie kost ons elk jaar 11 miljard euro - column

Columns & Blogs 26/06/2014 8:37:23

Corrosie veroorzaakt veel kosten, in België jaarlijks zelfs het equivalent van 3,1% van het BNP.

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(21/3) GBM Works test vibro-drillen van monopiles

(20/3) Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

>> Meer blikvangers

ENGINEERIGNET.BE - «Het verschijnsel zou veel meer aandacht moeten krijgen in het onderwijs, niet alleen in de universitaire ingenieursopleidingen, maar ook in het lager en middelbaar onderwijs», claimt nieuw columnist en vakspecialist in de materiaaltechnologie Dr. ir Frans Vos.

De Nederlandse Fyra’s gaan terug naar afzender. De vervangers van de Sea King helikopters corroderen. Sinds kort staat de Antwerpse boerentoren in de steigers nadat corrosie van de stalen draagstructuur werd vastgesteld. In 2011 sneuvelden er verlichtingspalen langsheen de E19 omdat onderaan de masten corrosie was opgetreden. En wat gaat het zeewater met de kerncentrale van Fukushima doen?

De gevolgen van corrosie zijn inderdaad immens. De kosten die worden veroorzaakt door corrosie vertegenwoordigen een totaalbedrag van ongeveer 3,1% van het bruto nationaal product per jaar, voor België goed voor ongeveer 11 miljard euro, op wereldvlak goed voor een duizelingwekkende 1,8 triljoen euro.

Corrosie?
Metalen worden gewonnen uit ertsen. Slechts enkele metalen zijn in hun vrije vorm aanwezig in ertsen; het meest bekende voorbeeld van dit type metalen is het edelmetaal goud.

De meeste metalen bevinden zich echter in chemisch gebonden toestand in hun ertsen; ze zijn dan gebonden aan bijvoorbeeld zuurstof-, hydroxide of sulfaationen. Indien het metaal in zijn erts chemisch gebonden is, dan is dat voor het metaal zijn natuurlijke, stabiele toestand.

Om bv. staal te maken, vertrekken we van in de ijzerertsen aanwezige ijzeroxides en/of ijzerhydroxides. In een hoogoven of elektro-oven wordt het ijzer gescheiden van de oxides of hydroxides, waardoor we ijzer als vrij metaal bekomen en daar kunnen we dan o.a. gietijzer of staal van maken.

Maar het ijzer in het staal wil terug naar zijn stabiele toestand en zal dus proberen terug te oxideren of te binden aan hydroxide-ionen; de voor de meeste mensen best gekende vorm van roest is ijzerhydroxide.

Moeilijk onder controle te krijgen
Blijkbaar is corrosie moeilijk onder controle te krijgen? Corrosie is inderdaad een complex degradatieproces. Of het al dan niet optreedt, hangt af van een delicaat elektrochemisch evenwicht tussen de metalen en de omgeving waarin ze worden gebruikt.

Zo zal eenzelfde metaal zich bijv. in grond anders gedragen dan in zoet water en weer anders in zeewater. Meer of minder regen, ook de klimaatverandering maakt een verschil. Verflagen, galvanisatie, waterbehandeling of de kathodische bescherming van de Antwerpse boekentoren zijn slechts enkele voorbeelden van hoe technologie kan helpen om corrosie te voorkomen.

Corrosievrije wereld bestaat niet
Maar is het inzetten van dergelijke technologie voldoende? Helaas niet. Hoe goed deze technologieën ook zijn ontwikkeld, de natuur blijft heer en meester. Corrosie ontstaat omdat wij de meeste metalen pas kunnen gebruiken nadat wij ze via de metallurgie uit hun natuurlijke, stabiele toestand hebben gehaald.

Via corrosie probeert het metaal om terug te keren naar zijn natuurlijke toestand. Een corrosievrije wereld zal dus nooit bestaan. Er moet dan ook meer worden gedaan dan het gebruiken van technieken voor corrosiepreventie.

Ook een goede materiaalselectie en een goed ontwerp, een correcte uitvoering van de installatie, regelmatige inspectie, monitoring en een goed onderhoud zijn sleutels tot het corrosievrij houden van industriële installaties, voertuigen, gebouwen, huishoudtoestellen enz.

Méér aandacht gewenst
Om al die corrosieschade te voorkomen, zou het verschijnsel veel meer aandacht moeten krijgen, in opleiding en praktijk. Iedereen zou via het onderwijs moeten kunnen kennis maken met wat corrosie is, wat er de oorzaken van zijn en hoe het te voorkomen.

Niet alleen de universitaire ingenieursopleidingen moeten daarbij een rol spelen. Ook in het lager en middelbaar onderwijs zou er, naast exacte wetenschap - wiskunde, fysica, chemie - meer aan toegepaste wetenschap moeten worden gedaan. Toegepaste wetenschappen, het vermijden van corrosie is daar een prachtig voorbeeld van. <<

Dr. ir Frans Vos is gastdocent aan de KU Leuven en zaakvoerder van Materials Consult bvba.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg-project New-C-Land zet in op productie biomassa

Het doel is om ongebruikte of marginale gronden tussen Wallonië, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk in kaart te brengen en te beplanten met non-food-gewassen voor de productie van biomassa.

Bacteriën zorgen voor minder broeikasgassen

Anammoxbacteriën verslinden stikstofmonoxide wat voorkomt dat andere bacteriën deze stof omzetten naar broeikasgas distikstofmonoxide, aldus onderzoek van onder meer de Radboud Universiteit.

Priority Software verwerft Optimize Group - bedrijfsnieuws

Door de acquisitie van ‘Optimize Group’ kan Priority Software haar aanwezigheid in West- Europa versterken en zo het snelgroeiende klantenbestand in deze regio nog beter van dienst zijn.

VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

Vrijdag tekenden de VUB, de ULB en de vier grote ingenieursbedrijven een akkoord voor de financiering van de nieuwe leerstoel Infrastructuur Assetmanagement en Levenscyclus Planning.

Automation 2019, samen met Empack en Logistics & Distribution

Na het succes van 2017 vinden Empack, Automation en Logistics & Distribution in 2019 opnieuw gelijktijdig plaats op 3 en 4 april 2019 in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch (Nederland).

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners