Corrosie kost ons elk jaar 11 miljard euro - column

Columns & Blogs 26/06/2014 8:37:23

Corrosie veroorzaakt veel kosten, in België jaarlijks zelfs het equivalent van 3,1% van het BNP.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERIGNET.BE - «Het verschijnsel zou veel meer aandacht moeten krijgen in het onderwijs, niet alleen in de universitaire ingenieursopleidingen, maar ook in het lager en middelbaar onderwijs», claimt nieuw columnist en vakspecialist in de materiaaltechnologie Dr. ir Frans Vos.

De Nederlandse Fyra’s gaan terug naar afzender. De vervangers van de Sea King helikopters corroderen. Sinds kort staat de Antwerpse boerentoren in de steigers nadat corrosie van de stalen draagstructuur werd vastgesteld. In 2011 sneuvelden er verlichtingspalen langsheen de E19 omdat onderaan de masten corrosie was opgetreden. En wat gaat het zeewater met de kerncentrale van Fukushima doen?

De gevolgen van corrosie zijn inderdaad immens. De kosten die worden veroorzaakt door corrosie vertegenwoordigen een totaalbedrag van ongeveer 3,1% van het bruto nationaal product per jaar, voor België goed voor ongeveer 11 miljard euro, op wereldvlak goed voor een duizelingwekkende 1,8 triljoen euro.

Corrosie?
Metalen worden gewonnen uit ertsen. Slechts enkele metalen zijn in hun vrije vorm aanwezig in ertsen; het meest bekende voorbeeld van dit type metalen is het edelmetaal goud.

De meeste metalen bevinden zich echter in chemisch gebonden toestand in hun ertsen; ze zijn dan gebonden aan bijvoorbeeld zuurstof-, hydroxide of sulfaationen. Indien het metaal in zijn erts chemisch gebonden is, dan is dat voor het metaal zijn natuurlijke, stabiele toestand.

Om bv. staal te maken, vertrekken we van in de ijzerertsen aanwezige ijzeroxides en/of ijzerhydroxides. In een hoogoven of elektro-oven wordt het ijzer gescheiden van de oxides of hydroxides, waardoor we ijzer als vrij metaal bekomen en daar kunnen we dan o.a. gietijzer of staal van maken.

Maar het ijzer in het staal wil terug naar zijn stabiele toestand en zal dus proberen terug te oxideren of te binden aan hydroxide-ionen; de voor de meeste mensen best gekende vorm van roest is ijzerhydroxide.

Moeilijk onder controle te krijgen
Blijkbaar is corrosie moeilijk onder controle te krijgen? Corrosie is inderdaad een complex degradatieproces. Of het al dan niet optreedt, hangt af van een delicaat elektrochemisch evenwicht tussen de metalen en de omgeving waarin ze worden gebruikt.

Zo zal eenzelfde metaal zich bijv. in grond anders gedragen dan in zoet water en weer anders in zeewater. Meer of minder regen, ook de klimaatverandering maakt een verschil. Verflagen, galvanisatie, waterbehandeling of de kathodische bescherming van de Antwerpse boekentoren zijn slechts enkele voorbeelden van hoe technologie kan helpen om corrosie te voorkomen.

Corrosievrije wereld bestaat niet
Maar is het inzetten van dergelijke technologie voldoende? Helaas niet. Hoe goed deze technologieën ook zijn ontwikkeld, de natuur blijft heer en meester. Corrosie ontstaat omdat wij de meeste metalen pas kunnen gebruiken nadat wij ze via de metallurgie uit hun natuurlijke, stabiele toestand hebben gehaald.

Via corrosie probeert het metaal om terug te keren naar zijn natuurlijke toestand. Een corrosievrije wereld zal dus nooit bestaan. Er moet dan ook meer worden gedaan dan het gebruiken van technieken voor corrosiepreventie.

Ook een goede materiaalselectie en een goed ontwerp, een correcte uitvoering van de installatie, regelmatige inspectie, monitoring en een goed onderhoud zijn sleutels tot het corrosievrij houden van industriële installaties, voertuigen, gebouwen, huishoudtoestellen enz.

Méér aandacht gewenst
Om al die corrosieschade te voorkomen, zou het verschijnsel veel meer aandacht moeten krijgen, in opleiding en praktijk. Iedereen zou via het onderwijs moeten kunnen kennis maken met wat corrosie is, wat er de oorzaken van zijn en hoe het te voorkomen.

Niet alleen de universitaire ingenieursopleidingen moeten daarbij een rol spelen. Ook in het lager en middelbaar onderwijs zou er, naast exacte wetenschap - wiskunde, fysica, chemie - meer aan toegepaste wetenschap moeten worden gedaan. Toegepaste wetenschappen, het vermijden van corrosie is daar een prachtig voorbeeld van. <<

Dr. ir Frans Vos is gastdocent aan de KU Leuven en zaakvoerder van Materials Consult bvba.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Wijzigingen aan top van Sweco Group

Sweco Group meldt dat Erwin Malcorps - Managing Director Belgium en Max Joy - Managing Director UK lid worden van het Executive Team. Volledig in lijn met de aangekondigde bedrijfsstrategie.

Opleiding belicht 10 aspecten van facility management - uitnodiging

SBM stelde een 10-delig opleidingsprogramma (Gent of Berchem) samen, waarbij elk van de 10 aspecten van facility management aan bod komt. Iedereen kan zijn eigen traject opstellen.

Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

Begin deze week heeft Aldi in Turnhout en in aanwezigheid van de nieuwe Vlaamse minister van energie Lydia Peeters het duurzaamste industriegebouw in België officieel geopend.

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Payra Dredging Company, uit de Jan De Nul Group, heeft een overeenkomst gesloten voor verdiepings- en onderhoudsbaggerwerken in dit kanaal aan de haven van Payra in Bangladesh.

Univercells introduceert baanbrekend vaccin-productieplatform

De Bill & Melinda Gates Foundation subsidieert het bedrijf en partner Batavia Biosciences met 3,5 miljoen euro om hun technologie voor het vervaardigen van poliovaccins op te schalen.

Bosch Rexroth bouwde mee aan grootste kraan ter wereld - techniek

De SGC-250 is de eerste van de derde generatie ring-gebaseerde kranen bij Sarens. Het maximaal lastmoment is 250.000 ton, waarmee een verbazingwekkende 5.000 ton kan worden opgetild.

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

Partners