Technische uitrusting nieuwe spoorverbinding Liefkenshoek in finale testfase

Infrabel test momenteel de technische infrastructuur van Antwerpse Liefkenshoek spoorverbinding. Dat is laatste stap voor verkrijgen van toelating tot indienststelling, voorzien in december.

Trefwoorden: #infrabel, #liefkenshoek, #spoor, #spoorverbinding, #tuc rail

Lees verder

Nieuws

( Foto: Infrabel )

ENGINEERINGNET.BE – De werken aan de nieuwe, rechtstreekse spoorverbinding tussen Linker- en Rechteroever in Antwerpen, zijn het laatste stadium ingegaan, die van de finale kwaliteitscontroles.

Infrabel voert de testen samen met zijn studiebureau TUC RAIL uit. Spoortechnisch zijn alle werkzaamheden sinds begin mei 2014 volledig afgerond.

De finale kwaliteitscontroles vormen een absolute vereiste voor de toelating tot ingebruikname van de nieuwe spoorinfrastructuur. Die zal gebeuren door de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van het Spoor (DVIS) na een voorafgaande certificatie door de onafhankelijke instantie Belgorail op basis van het veiligheidsdossier van Infrabel.

Infrabel zet hierbij onder meer zijn ETCS-testtrein EM202 in. Tijdens deze veiligheidstesten worden via camera’s en computers de transmissie van alle gegevens - zoals de werking van ETCS, de lijninfo, de snelheid tot maximum 90 km/u - van de bakens in de sporen naar de stuurpost in de trein gecontroleerd.

Ook de installatie van de verschillende veiligheidssystemen (onder andere brand- en toegangsdetectie, camera’s, een ventilatiesysteem en een automatisch schuimblussysteem) wordt uitgebreid gecontroleerd. Vervolgens wordt ook de onderlinge integratie van al deze technieken grondig getest via tal van scenariotesten.

Nog dit najaar zullen er ook opleidingsritten worden georganiseerd voor de verschillende spooroperatoren. De bedoeling is dat de spoorverbinding in december van dit jaar operationeel wordt, laat Infrabel weten.