Spoorvervoer kan volwaardig alternatief vormen

Uit de resultaten van het project 'Transpharma Express' onder leiding van het VIL blijkt dat het spoor een volwaardig alternatief kan vormen voor vervoer naar het Verre Oosten.

Trefwoorden: #Nieuwe Zijderoute, #POM, #Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij, #Transpharma Express, #verladers, #VIL, #Vlaams Instituut voor de Logistiek

Lees verder

Nieuws

( Foto: VIL )

ENGINEERINGNET.BE - Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) stelt de resultaten van het twee jaar lopende onderzoek voor.

Spoorvervoer van gevoelige goederen over lange afstand is een volwaardig alternatief voor lucht en maritiem transport. Dat is de conclusie van het ambitieuze project Transpharma Express.

Het project bewijst dat het technisch en operationeel mogelijk is de temperatuur, locatie en veiligheidsstatus van producten in containers per spoor over lange afstand op te volgen en te garanderen.

Voor verladers is dit een duurzaam transportalternatief voor het meer risicovol wegtransport, de tragere maritieme verbinding en dure luchtvracht.

In oktober 2012 startte het VIL samen met tien partijen het project ‘Transpharma Express’ op met als doel het transport van gevoelige goederen over lange afstand per spoor te realiseren. Het project focust hierbij in het bijzonder op de ‘Nieuwe Zijderoute’, die het volledige Euraziatische continent doorkruist.

Aanleiding voor dit project is de transcontinentale goederenverbinding per spoor tussen Antwerpen en Chongqing (China) die de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen eind 2011 samen met de Belgische douane en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen concretiseerde.

Grootste uitdaging is nu de technologische en economische mogelijkheden om te zetten in een onafhankelijk werkend business model. Er is voldoende volume nodig om de lijn rendabel te maken.

Uit een door VIL recent georganiseerd verladersplatform blijkt dat de interesse uit verladershoek groot is. Maar ook de nationale spoorwegen langs de route (Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan, China) zijn sterk geïnteresseerd en slaan de handen in elkaar.

Zo zal er nog dit jaar in nieuwe containers worden geïnvesteerd en een organisatie worden opgericht om de lijn te commercialiseren.