Reactief onderhoud leidt tot hoogste ongevallencijfers - column

Columns & Blogs 20/05/2014 8:40:11

De voorbije maanden is onze industrie opgeschrikt door twee zware ongevallen waarbij vier onderhoudscollega’s om het leven kwamen.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

Economische conjunctuur: ”Bijtanken of stilvallen” - opinie

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hoewel ongetwijfeld geen enkele van de betrokkenen moedwillig een vergissing heeft begaan, heeft een ongelukkige samenloop van omstandigheden, gedragingen en beslissingen, er toch voor gezorgd dat er zich in beide gevallen een ongeval met de gekende ernstige gevolgen heeft voorgedaan. Deze twee betreurenswaardige incidenten bevestigen opnieuw hoe gevaarlijk onderhoudswerkzaamheden in sommige omstandigheden kunnen zijn.

Behalve de risico's die verband houden met de werkomgeving, brengen onderhoudswerkzaamheden immers een aantal specifieke risico's met zich mee. Het gaat vaak zowel om ongebruikelijke en niet-routinematige werkzaamheden, uitgevoerd in buitengewone omstandigheden en in de buurt van potentieel gevaarlijke machines en installaties met bewegende onderdelen, hitte, explosieve stoffen, enzovoort.

Automatisering heeft in bedrijven in vele gevallen de kans op menselijke fouten in de productieomgeving naar beneden gehaald en daarmee ook het aantal arbeidsongevallen. Automatisatie is in de onderhoudswereld vooralsnog veel minder vanzelfsprekend: er is bijna altijd een direct ingrijpen vereist van een mens op een machine of installatie. Deze moeten ook vaak opengemaakt of gedemonteerd worden, en ook dit proces verhoogt de kans op menselijke fouten en daardoor ook het risico op ongelukken.

Cijfers over veilig onderhoud
Statistieken leren ons dat in Europa tussen 15% en 20% van alle ongevallen gelinkt kan worden aan onderhoudswerkzaamheden. Dat is het geval voor 10% tot 15% van alle dodelijke arbeidsongevallen. Hiermee staat onderhoud (reparatie, instellen en afstellen) op de vierde plaats in de top 10 van werkprocessen met het hoogste aantal dodelijke ongevallen (cijfers voor 2003-2005).

Recenter onderzoek van BEMAS uit 2010 toonde aan dat onderhoudstechnici een 2,5 keer hogere kans hebben op een arbeidsongeval dan de andere collega’s in een bedrijf. De ernst van deze letsels is gemiddeld twee maal hoger.

Ook het ‘Bureau of Labor Statistics’ in de Verenigde Staten heeft zeer gedetailleerde statistieken. Deze tonen aan dat onderhoudstechnici bijvoorbeeld een 6 keer hogere kans op een dodelijk ongeval hebben dan brandweerlui.

Shutdowns & revisies
Het spreekt voor zich dat al deze potentiële risico’s samenkomen tijdens grote shutdowns en revisies. Er werken op deze momenten zeer veel mensen op hetzelfde moment op dezelfde plaats onder tijdsdruk. De kans dat iets fout loopt met ernstige gevolgen is bijgevolg nog hoger dan bij regulier onderhoud.

Het vaststellen van al deze gevaren en risico’s is één zaak, een adequaat antwoord hierop vinden is iets anders. Elk bedrijf heeft zijn specifieke omstandigheden en moet dus voor zichzelf uitmaken wat de meest veilige praktijken zijn. Uiteraard wordt hier ook door alle betrokkenen constant zeer veel aandacht aan besteed. Toch wil ik hier nog enkele interessante inzichten meegeven.

Het eerder vermelde BEMAS-onderzoek toonde onder andere het verband aan tussen de ongevallencijfers van de onderhoudstechnici en het type onderhoud dat er wordt gepleegd.

Onderhoudstechnici in bedrijven waar meer dan 75% reactief onderhoud gebeurt (herstellen van pannes) hebben een twaalf keer hoger risico op een arbeidsongeval met werkverlet dan collega’s in een bedrijf waar minder dan 25% reactief onderhoud gebeurt. In het laatste geval werken de onderhoudstechnici zelfs dubbel zo veilig als het gemiddelde van het bedrijf.

Als onderhoudsverantwoordelijke streven we er continue naar om meer preventief onderhoud te kunnen doen. Deze cijfers tonen aan dat de veiligheidsverantwoordelijke een goede bondgenoot zou moeten zijn om deze aanpak te promoten. <<

Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe is directeur van Bemas, de Belgian Maintenance Association.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners