Reactief onderhoud leidt tot hoogste ongevallencijfers - column

Columns & Blogs 20/05/2014 8:40:11

De voorbije maanden is onze industrie opgeschrikt door twee zware ongevallen waarbij vier onderhoudscollega’s om het leven kwamen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hoewel ongetwijfeld geen enkele van de betrokkenen moedwillig een vergissing heeft begaan, heeft een ongelukkige samenloop van omstandigheden, gedragingen en beslissingen, er toch voor gezorgd dat er zich in beide gevallen een ongeval met de gekende ernstige gevolgen heeft voorgedaan. Deze twee betreurenswaardige incidenten bevestigen opnieuw hoe gevaarlijk onderhoudswerkzaamheden in sommige omstandigheden kunnen zijn.

Behalve de risico's die verband houden met de werkomgeving, brengen onderhoudswerkzaamheden immers een aantal specifieke risico's met zich mee. Het gaat vaak zowel om ongebruikelijke en niet-routinematige werkzaamheden, uitgevoerd in buitengewone omstandigheden en in de buurt van potentieel gevaarlijke machines en installaties met bewegende onderdelen, hitte, explosieve stoffen, enzovoort.

Automatisering heeft in bedrijven in vele gevallen de kans op menselijke fouten in de productieomgeving naar beneden gehaald en daarmee ook het aantal arbeidsongevallen. Automatisatie is in de onderhoudswereld vooralsnog veel minder vanzelfsprekend: er is bijna altijd een direct ingrijpen vereist van een mens op een machine of installatie. Deze moeten ook vaak opengemaakt of gedemonteerd worden, en ook dit proces verhoogt de kans op menselijke fouten en daardoor ook het risico op ongelukken.

Cijfers over veilig onderhoud
Statistieken leren ons dat in Europa tussen 15% en 20% van alle ongevallen gelinkt kan worden aan onderhoudswerkzaamheden. Dat is het geval voor 10% tot 15% van alle dodelijke arbeidsongevallen. Hiermee staat onderhoud (reparatie, instellen en afstellen) op de vierde plaats in de top 10 van werkprocessen met het hoogste aantal dodelijke ongevallen (cijfers voor 2003-2005).

Recenter onderzoek van BEMAS uit 2010 toonde aan dat onderhoudstechnici een 2,5 keer hogere kans hebben op een arbeidsongeval dan de andere collega’s in een bedrijf. De ernst van deze letsels is gemiddeld twee maal hoger.

Ook het ‘Bureau of Labor Statistics’ in de Verenigde Staten heeft zeer gedetailleerde statistieken. Deze tonen aan dat onderhoudstechnici bijvoorbeeld een 6 keer hogere kans op een dodelijk ongeval hebben dan brandweerlui.

Shutdowns & revisies
Het spreekt voor zich dat al deze potentiële risico’s samenkomen tijdens grote shutdowns en revisies. Er werken op deze momenten zeer veel mensen op hetzelfde moment op dezelfde plaats onder tijdsdruk. De kans dat iets fout loopt met ernstige gevolgen is bijgevolg nog hoger dan bij regulier onderhoud.

Het vaststellen van al deze gevaren en risico’s is één zaak, een adequaat antwoord hierop vinden is iets anders. Elk bedrijf heeft zijn specifieke omstandigheden en moet dus voor zichzelf uitmaken wat de meest veilige praktijken zijn. Uiteraard wordt hier ook door alle betrokkenen constant zeer veel aandacht aan besteed. Toch wil ik hier nog enkele interessante inzichten meegeven.

Het eerder vermelde BEMAS-onderzoek toonde onder andere het verband aan tussen de ongevallencijfers van de onderhoudstechnici en het type onderhoud dat er wordt gepleegd.

Onderhoudstechnici in bedrijven waar meer dan 75% reactief onderhoud gebeurt (herstellen van pannes) hebben een twaalf keer hoger risico op een arbeidsongeval met werkverlet dan collega’s in een bedrijf waar minder dan 25% reactief onderhoud gebeurt. In het laatste geval werken de onderhoudstechnici zelfs dubbel zo veilig als het gemiddelde van het bedrijf.

Als onderhoudsverantwoordelijke streven we er continue naar om meer preventief onderhoud te kunnen doen. Deze cijfers tonen aan dat de veiligheidsverantwoordelijke een goede bondgenoot zou moeten zijn om deze aanpak te promoten. <<

Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe is directeur van Bemas, de Belgian Maintenance Association.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Binnenschepen ingezet voor transport onderdelen en afgewerkte producten

Honda is van start gegaan met de aanvoer van containers via binnenschepen vanuit de haven van Antwerpen naar Gent, waarmee het bedrijf inzet op 'groen' en duurzaam transport.

MIVB test zelfrijdende pendelbusjes

De openbare vervoersmaatschappij MIVB test sinds kort elektrische zelfrijdende pendelbusjes in het Woluwepark in Brussel. De reizigers kunnen deze gratis gebruiken vanaf eind juni.

Nieuwe Southco thread-in veerbelaste plunjer voor dunne panelen - techniek

Southco heeft zijn lijn veerbelaste plunjers uitgebreid met een nieuwe thread-in uitvoering die snelle installatie en verwijdering door dunne panelen in krappe ruimtes mogelijk maakt.

Antwerpse EuroPilot Center koopt nieuwe vluchtsimulator

Het Antwerpse EuroPilot Center, een Approved Training Organization (ATO), schafte een ALSIM AL42FSTD vluchtsimulator aan, die in hun nieuwe Integrated Airline Career Program ingezet zal worden.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners