Reactief onderhoud leidt tot hoogste ongevallencijfers - column

Columns & Blogs 20/05/2014 8:40:11

De voorbije maanden is onze industrie opgeschrikt door twee zware ongevallen waarbij vier onderhoudscollega’s om het leven kwamen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Deloitte publiceert Tech Trends-rapport 2019 - column

Bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd - column

Trends in automatisering binnen de verpakkingsindustrie - column

Belgische drone-industrie krijgt vleugels - column

”Digitalisering vereist rekenkracht, connectiviteit en data analyse” - column

Energieleverancier aansprakelijk voor panne aan de machine? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(21/3) GBM Works test vibro-drillen van monopiles

(20/3) Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hoewel ongetwijfeld geen enkele van de betrokkenen moedwillig een vergissing heeft begaan, heeft een ongelukkige samenloop van omstandigheden, gedragingen en beslissingen, er toch voor gezorgd dat er zich in beide gevallen een ongeval met de gekende ernstige gevolgen heeft voorgedaan. Deze twee betreurenswaardige incidenten bevestigen opnieuw hoe gevaarlijk onderhoudswerkzaamheden in sommige omstandigheden kunnen zijn.

Behalve de risico's die verband houden met de werkomgeving, brengen onderhoudswerkzaamheden immers een aantal specifieke risico's met zich mee. Het gaat vaak zowel om ongebruikelijke en niet-routinematige werkzaamheden, uitgevoerd in buitengewone omstandigheden en in de buurt van potentieel gevaarlijke machines en installaties met bewegende onderdelen, hitte, explosieve stoffen, enzovoort.

Automatisering heeft in bedrijven in vele gevallen de kans op menselijke fouten in de productieomgeving naar beneden gehaald en daarmee ook het aantal arbeidsongevallen. Automatisatie is in de onderhoudswereld vooralsnog veel minder vanzelfsprekend: er is bijna altijd een direct ingrijpen vereist van een mens op een machine of installatie. Deze moeten ook vaak opengemaakt of gedemonteerd worden, en ook dit proces verhoogt de kans op menselijke fouten en daardoor ook het risico op ongelukken.

Cijfers over veilig onderhoud
Statistieken leren ons dat in Europa tussen 15% en 20% van alle ongevallen gelinkt kan worden aan onderhoudswerkzaamheden. Dat is het geval voor 10% tot 15% van alle dodelijke arbeidsongevallen. Hiermee staat onderhoud (reparatie, instellen en afstellen) op de vierde plaats in de top 10 van werkprocessen met het hoogste aantal dodelijke ongevallen (cijfers voor 2003-2005).

Recenter onderzoek van BEMAS uit 2010 toonde aan dat onderhoudstechnici een 2,5 keer hogere kans hebben op een arbeidsongeval dan de andere collega’s in een bedrijf. De ernst van deze letsels is gemiddeld twee maal hoger.

Ook het ‘Bureau of Labor Statistics’ in de Verenigde Staten heeft zeer gedetailleerde statistieken. Deze tonen aan dat onderhoudstechnici bijvoorbeeld een 6 keer hogere kans op een dodelijk ongeval hebben dan brandweerlui.

Shutdowns & revisies
Het spreekt voor zich dat al deze potentiële risico’s samenkomen tijdens grote shutdowns en revisies. Er werken op deze momenten zeer veel mensen op hetzelfde moment op dezelfde plaats onder tijdsdruk. De kans dat iets fout loopt met ernstige gevolgen is bijgevolg nog hoger dan bij regulier onderhoud.

Het vaststellen van al deze gevaren en risico’s is één zaak, een adequaat antwoord hierop vinden is iets anders. Elk bedrijf heeft zijn specifieke omstandigheden en moet dus voor zichzelf uitmaken wat de meest veilige praktijken zijn. Uiteraard wordt hier ook door alle betrokkenen constant zeer veel aandacht aan besteed. Toch wil ik hier nog enkele interessante inzichten meegeven.

Het eerder vermelde BEMAS-onderzoek toonde onder andere het verband aan tussen de ongevallencijfers van de onderhoudstechnici en het type onderhoud dat er wordt gepleegd.

Onderhoudstechnici in bedrijven waar meer dan 75% reactief onderhoud gebeurt (herstellen van pannes) hebben een twaalf keer hoger risico op een arbeidsongeval met werkverlet dan collega’s in een bedrijf waar minder dan 25% reactief onderhoud gebeurt. In het laatste geval werken de onderhoudstechnici zelfs dubbel zo veilig als het gemiddelde van het bedrijf.

Als onderhoudsverantwoordelijke streven we er continue naar om meer preventief onderhoud te kunnen doen. Deze cijfers tonen aan dat de veiligheidsverantwoordelijke een goede bondgenoot zou moeten zijn om deze aanpak te promoten. <<

Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe is directeur van Bemas, de Belgian Maintenance Association.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg-project New-C-Land zet in op productie biomassa

Het doel is om ongebruikte of marginale gronden tussen Wallonië, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk in kaart te brengen en te beplanten met non-food-gewassen voor de productie van biomassa.

Bacteriën zorgen voor minder broeikasgassen

Anammoxbacteriën verslinden stikstofmonoxide wat voorkomt dat andere bacteriën deze stof omzetten naar broeikasgas distikstofmonoxide, aldus onderzoek van onder meer de Radboud Universiteit.

Priority Software verwerft Optimize Group - bedrijfsnieuws

Door de acquisitie van ‘Optimize Group’ kan Priority Software haar aanwezigheid in West- Europa versterken en zo het snelgroeiende klantenbestand in deze regio nog beter van dienst zijn.

VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

Vrijdag tekenden de VUB, de ULB en de vier grote ingenieursbedrijven een akkoord voor de financiering van de nieuwe leerstoel Infrastructuur Assetmanagement en Levenscyclus Planning.

Automation 2019, samen met Empack en Logistics & Distribution

Na het succes van 2017 vinden Empack, Automation en Logistics & Distribution in 2019 opnieuw gelijktijdig plaats op 3 en 4 april 2019 in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch (Nederland).

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners