”Van Hools expansie in Macedonië compenseert te hoge loonlast in België”

Van Hool kijkt voor groeitraject uitsluitend nog naar zijn fabriek in Macedonië. Koningshooikt gaat op 'hold'. Agoria: "Gelukkig maar, dat compenseert de te hoge loonlast in België"

Trefwoorden: #agoria, #economie, #expansie, #loonkost, #macedonië, #van hool, #vdl

Lees verder

Nieuws

( Foto: Van Hool )

ENGINEERINGNET.BE- Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt investeert in zijn buitenlandse fabriek in Macedonië, maar laat in één adem weten niet langer investeringen in zijn Belgische vestiging te overwegen. Een afbouw van de investeringen dus. De reden: de te hoge loonkost in België.

De busbouwer construeerde tot nu in Macedonië enkel standaardbussen voor de Amerikaanse markt, maar gaat het afzetgebied van zijn buitenlandse vestiging opentrekken naar het Europese continent. Koningshooikt zal enkel nog 'speciale' versies – het duurdere maatwerk met een hoge toegevoegde waarde - voor zijn rekening mogen nemen.

"Dat bedrijven als Van Hool investeren in buitenlandse expansie is goed nieuws", meent techfederatie Agoria tegen de algemene teneur in: "Dankzij dit buitenlands filiaal, staat Van Hool sterker."

Uit een studie van Agoria blijkt namelijk dat buitenlandse expansie voor steeds meer Belgische bedrijven een noodzaak is om de werkgelegenheid in eigen land op peil te kunnen houden.

Agoria: "Het gemiddelde loonkostenverschil met de drie buurlanden bedraagt 16,5 procent, het verschil met Oost-Europese landen is nog groter."

Bovendien: het aantal jobs in technologiebedrijven met een buitenlands filiaal bleef tussen 2007 en 2012 naar verluidt nagenoeg stabiel –een daling van 1% - maar bij bedrijven zonder zo'n filiaal waren er 9% minder banen. De veel lagere loonkost in het buitenland moet de loonkosthandicap in eigen land dus compenseren.

Agoria pareert meteen ook de favoriete stelling van de vakbonden als zou de hogere productiviteit in België deze hoge loonkost compenseren: "Dat klopt niet,” zegt Agoria's CEO Paul Soete. “Want de nieuwe moderne industriële installaties in de lage loonlanden zullen evengoed erg productief blijken.”

Wat logisch lijkt, want bijvoorbeeld de nieuwe Macedonische fabriek zal ongetwijfeld met Belgische kennis van zaken en onder supervisie van Belgische ingenieurs ontworpen en gebouwd zijn. Net zoals het onvermijdelijk is dat op termijn het technische kennispeil in de groeilanden het onze zal evenaren of zelfs overtreffen.