Wat zeewater doet met de nieuwe Sea King helikopters - column

Columns & Blogs 20/03/2014 9:31:52

'Helikopters die Sea King moeten vervangen, blijken al te worden aangetast door zeewater'. Het wordt nu echt tijd dat er méér aandacht gaat naar voorkomen van corrosie, vindt ir Frans Vos.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Jan De Nul haalt grote Ecuadoraanse opdracht binnen

NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Volledig gecertificeerde Industrial Sampling Engineers bij Mechatest - techniek

Dredging International en Van Oord halen Pools contract binnen

Prijzenregen op Euromaintenance 2018

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een klassiek ochtendritueel: een beetje molenwieken met mijn armen om de nog lome arbeidsmiddelen weer op hun volle snelheid te doen draaien. Ontbijten en ondertussen naar de radio luisteren.

Eerste hoofdpunt dat door de boxen galmt: 'De helikopters die de Sea King moeten vervangen, blijken nu al te worden aangetast door zeewater'. Van molenwieken gesproken.

Het probleem zou reeds bekend zijn bij de Nederlandse en Franse strijdkrachten, en nu bestaat de vrees dat ook de nieuwe Belgische helikopters in hetzelfde bedje ziek zijn. Is die vrees gegrond?

Wat kan zeewater eigenlijk voor aan zeewater blootgestelde structuren betekenen? Niet veel goeds, eerlijk gezegd. Zeewater is een behoorlijk corrosief goedje en vele ingenieurs zijn dan ook dagdagelijks bezig om methodes te ontwikkelen en te optimaliseren die moeten toelaten om in, op, aan en boven zee gebruikte materialen te beschermen tegen aantasting.

De boosdoeners zijn onder meer de chlorides in het zeewater, en bij uitbreiding alle zogenaamde halogenen. Ook andere in zeewater aanwezige producten kunnen een negatieve rol spelen, zoals bijv. sulfaten, fosfaten en bepaalde microbiologische organismen.

Indien zij zich samen met het zeewater kunnen afzetten op metalen structuren, kunnen zij daar bv. leiden tot zogenaamde putcorrosie. Indien het zeewater neerslaat in kieren en spleten kan dat leiden tot spleetcorrosie. Als chlorides samen met water neerslaan op roestvast stalen onderdelen kan dit bij hogere temperaturen leiden tot spanningscorrosie enz. enz.

‘Hogere temperaturen bij een helikopter'? Jawel, in de buurt van de motoren, bij het warm lopen van lageringen enz. kan de temperatuur lokaal al snel oplopen tot vele tientallen graden. Weliswaar zijn er waar nodig koelers voorzien, maar als die bijv. niet voldoende performant zijn, hun positionering niet optimaal is of hun sturing niet optimaal functioneert, kan dat leiden tot de nodige problemen.

Ook kieren en spleten zijn een helikopter niet vreemd. Bovendien wordt een helikopter blootgesteld aan dermate hoge trillingen dan het minste boutje dat niet voldoende is aangedraaid snel zal komen los te zitten, veelal met spleetvorming tot gevolg.

En dan hebben we het nog niet over de verflagen gehad. Ook hun kwaliteit wordt bepaald door een veelvoud van factoren. Het gekozen type verfsysteem – grondlaag, tussenlagen, toplaag – is een eerste invloedsfactor; minstens even belangrijk zijn de kwaliteit van de verf op zich, de kwaliteit van de voorbehandeling van het te verven oppervlak, de wijze van aanbrengen, een juiste droging alvorens de volgende laag worden aangebracht enz. enz.

Jawel, een helikopter is een ingewikkelde machine die door vele corrosierisico’s wordt bedreigd, net zoals ook uw verwarming en uw auto vele corrosieve aanvallen moeten verwerken. Al te veel wordt het denken in functie van corrosiebescherming als onvoldoende belangrijk beschouwd.

Al te weinig wordt er aandacht besteedt aan een regelmatige inspectie en opvolging van corrosiegevoelige structuren. Het bewijs: de stalen betonwapening van de boekentoren in Gent (2003), de verlichtingspalen langs de E19 (2011), de stalen draagstructuur van de boerentoren in Antwerpen (2014) en nu de nieuwe NH-90-helikopters .

Corrosie stoppen is een utopie, maar het wordt nu echt wel tijd dat er meer aandacht gaat naar “hoe corrosie te voorkomen”. <<

OVER DE AUTEUR
Dr. ir. Frans Vos is gastdocent aan de KU Leuven en zaakvoerder van Materials Consult bvba.


LEESTIP

Naar blog van Frans Vos

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

Partners