Wat zeewater doet met de nieuwe Sea King helikopters - column

Columns & Blogs 20/03/2014 9:31:52

'Helikopters die Sea King moeten vervangen, blijken al te worden aangetast door zeewater'. Het wordt nu echt tijd dat er méér aandacht gaat naar voorkomen van corrosie, vindt ir Frans Vos.

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul Group bouwt onderwaterberm in Benin

Nieuw Ecuadoraans contract voor Jan De Nul

Nieuwe CEO bij Bilfinger Industrial Services

Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

Bouw reusachtig DEME offshore installatieschip op schema

FaunaGuard wordt wereldwijd op de markt geïntroduceerd

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(10/12) Haven van Antwerpen test opwekken van energie uit waterstroom

(10/12) Siemens heeft COMSA overgenomen

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

(4/12) VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

(3/12) SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een klassiek ochtendritueel: een beetje molenwieken met mijn armen om de nog lome arbeidsmiddelen weer op hun volle snelheid te doen draaien. Ontbijten en ondertussen naar de radio luisteren.

Eerste hoofdpunt dat door de boxen galmt: 'De helikopters die de Sea King moeten vervangen, blijken nu al te worden aangetast door zeewater'. Van molenwieken gesproken.

Het probleem zou reeds bekend zijn bij de Nederlandse en Franse strijdkrachten, en nu bestaat de vrees dat ook de nieuwe Belgische helikopters in hetzelfde bedje ziek zijn. Is die vrees gegrond?

Wat kan zeewater eigenlijk voor aan zeewater blootgestelde structuren betekenen? Niet veel goeds, eerlijk gezegd. Zeewater is een behoorlijk corrosief goedje en vele ingenieurs zijn dan ook dagdagelijks bezig om methodes te ontwikkelen en te optimaliseren die moeten toelaten om in, op, aan en boven zee gebruikte materialen te beschermen tegen aantasting.

De boosdoeners zijn onder meer de chlorides in het zeewater, en bij uitbreiding alle zogenaamde halogenen. Ook andere in zeewater aanwezige producten kunnen een negatieve rol spelen, zoals bijv. sulfaten, fosfaten en bepaalde microbiologische organismen.

Indien zij zich samen met het zeewater kunnen afzetten op metalen structuren, kunnen zij daar bv. leiden tot zogenaamde putcorrosie. Indien het zeewater neerslaat in kieren en spleten kan dat leiden tot spleetcorrosie. Als chlorides samen met water neerslaan op roestvast stalen onderdelen kan dit bij hogere temperaturen leiden tot spanningscorrosie enz. enz.

‘Hogere temperaturen bij een helikopter'? Jawel, in de buurt van de motoren, bij het warm lopen van lageringen enz. kan de temperatuur lokaal al snel oplopen tot vele tientallen graden. Weliswaar zijn er waar nodig koelers voorzien, maar als die bijv. niet voldoende performant zijn, hun positionering niet optimaal is of hun sturing niet optimaal functioneert, kan dat leiden tot de nodige problemen.

Ook kieren en spleten zijn een helikopter niet vreemd. Bovendien wordt een helikopter blootgesteld aan dermate hoge trillingen dan het minste boutje dat niet voldoende is aangedraaid snel zal komen los te zitten, veelal met spleetvorming tot gevolg.

En dan hebben we het nog niet over de verflagen gehad. Ook hun kwaliteit wordt bepaald door een veelvoud van factoren. Het gekozen type verfsysteem – grondlaag, tussenlagen, toplaag – is een eerste invloedsfactor; minstens even belangrijk zijn de kwaliteit van de verf op zich, de kwaliteit van de voorbehandeling van het te verven oppervlak, de wijze van aanbrengen, een juiste droging alvorens de volgende laag worden aangebracht enz. enz.

Jawel, een helikopter is een ingewikkelde machine die door vele corrosierisico’s wordt bedreigd, net zoals ook uw verwarming en uw auto vele corrosieve aanvallen moeten verwerken. Al te veel wordt het denken in functie van corrosiebescherming als onvoldoende belangrijk beschouwd.

Al te weinig wordt er aandacht besteedt aan een regelmatige inspectie en opvolging van corrosiegevoelige structuren. Het bewijs: de stalen betonwapening van de boekentoren in Gent (2003), de verlichtingspalen langs de E19 (2011), de stalen draagstructuur van de boerentoren in Antwerpen (2014) en nu de nieuwe NH-90-helikopters .

Corrosie stoppen is een utopie, maar het wordt nu echt wel tijd dat er meer aandacht gaat naar “hoe corrosie te voorkomen”. <<

OVER DE AUTEUR
Dr. ir. Frans Vos is gastdocent aan de KU Leuven en zaakvoerder van Materials Consult bvba.


LEESTIP

Naar blog van Frans Vos

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VIL reikt opnieuw Lean and Green Stars en Award uit

Snel Logistics Solutions, Special Fruit en Eandis (Fluvius) werden beloond met een Lean and Green Star, terwijl IVBO aan de haal ging met de Lean and Green Award 2018.

Werkgevers zijn optimistisch voor start van 2019

Uit de nieuwe de ManpowerGroup Barometer blijkt dat de wervingsactiviteit tijdens het 1e kwartaal van 2019 blijft aanhouden. Deze prognose is al voor het 7e opeenvolgende kwartaal positief.

Geslaagde take-off voor Drone West (+fotoreportage)

In Brugge ging vrijdag een druk bijgewoonde eerste editie door van Drone West dat West-Vlaamse kmo’s en landbouwbedrijven informeerde over de vele toepassingsmogelijkheden van drones.

VUB-fysicus Freya Blekman verkozen in strategiegroep CERN

Natuurkundige Freya Blekman is verkozen om te zetelen in de 'physics coordination group' van het Compacte Muon Solenoïde experiment op CERN, een van de vier hoofdexperimenten.

Haven van Antwerpen test opwekken van energie uit waterstroom

Onlangs werd een hydroturbine geplaatst in de Kallosluis om het opwekken van energie uit waterstroom te testen. Het doel is om alle sluizen in de haven op termijn energieneutraal te maken.

Omron introduceert TM-serie collaboratieve robot - techniek

Omron heeft de introductie aangekondigd van de TM-serie collaboratieve robot, om een innovatieve productieomgeving te verwezenlijken waarbinnen mens en machine in harmonie samenwerken.

Cornelia Genbrugge wint prijs met LCRP-doctoraatsstudie

In de LCRP-doctoraatsstudie van Cornelia Genbrugge, toonde zij aan dat het mogelijk is om zuurstof in de hersenen te meten tijdens een reanimatie buiten het ziekenhuis.

Siemens heeft COMSA overgenomen

Het Duitse bedrijf COMSA Computer & Software, dat software ontwikkelt voor elektrische systemen en bekabeling in auto’s, werd onlangs overgenomen door Siemens.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners