Wat zeewater doet met de nieuwe Sea King helikopters - column

Columns & Blogs 20/03/2014 9:31:52

'Helikopters die Sea King moeten vervangen, blijken al te worden aangetast door zeewater'. Het wordt nu echt tijd dat er méér aandacht gaat naar voorkomen van corrosie, vindt ir Frans Vos.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwe onderzeese glasvezelkabel tussen Europa en Latijns-Amerika

Haven van Antwerpen test autonome peilboot (+video)

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

Sandra Gottcheiner wordt directrice SPIE Building Systems

Een verjongingskuur voor uw machinepark? - whitepaper

Miljarden investering in ethaankraker en propaandehydrogeneringsfabriek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een klassiek ochtendritueel: een beetje molenwieken met mijn armen om de nog lome arbeidsmiddelen weer op hun volle snelheid te doen draaien. Ontbijten en ondertussen naar de radio luisteren.

Eerste hoofdpunt dat door de boxen galmt: 'De helikopters die de Sea King moeten vervangen, blijken nu al te worden aangetast door zeewater'. Van molenwieken gesproken.

Het probleem zou reeds bekend zijn bij de Nederlandse en Franse strijdkrachten, en nu bestaat de vrees dat ook de nieuwe Belgische helikopters in hetzelfde bedje ziek zijn. Is die vrees gegrond?

Wat kan zeewater eigenlijk voor aan zeewater blootgestelde structuren betekenen? Niet veel goeds, eerlijk gezegd. Zeewater is een behoorlijk corrosief goedje en vele ingenieurs zijn dan ook dagdagelijks bezig om methodes te ontwikkelen en te optimaliseren die moeten toelaten om in, op, aan en boven zee gebruikte materialen te beschermen tegen aantasting.

De boosdoeners zijn onder meer de chlorides in het zeewater, en bij uitbreiding alle zogenaamde halogenen. Ook andere in zeewater aanwezige producten kunnen een negatieve rol spelen, zoals bijv. sulfaten, fosfaten en bepaalde microbiologische organismen.

Indien zij zich samen met het zeewater kunnen afzetten op metalen structuren, kunnen zij daar bv. leiden tot zogenaamde putcorrosie. Indien het zeewater neerslaat in kieren en spleten kan dat leiden tot spleetcorrosie. Als chlorides samen met water neerslaan op roestvast stalen onderdelen kan dit bij hogere temperaturen leiden tot spanningscorrosie enz. enz.

‘Hogere temperaturen bij een helikopter'? Jawel, in de buurt van de motoren, bij het warm lopen van lageringen enz. kan de temperatuur lokaal al snel oplopen tot vele tientallen graden. Weliswaar zijn er waar nodig koelers voorzien, maar als die bijv. niet voldoende performant zijn, hun positionering niet optimaal is of hun sturing niet optimaal functioneert, kan dat leiden tot de nodige problemen.

Ook kieren en spleten zijn een helikopter niet vreemd. Bovendien wordt een helikopter blootgesteld aan dermate hoge trillingen dan het minste boutje dat niet voldoende is aangedraaid snel zal komen los te zitten, veelal met spleetvorming tot gevolg.

En dan hebben we het nog niet over de verflagen gehad. Ook hun kwaliteit wordt bepaald door een veelvoud van factoren. Het gekozen type verfsysteem – grondlaag, tussenlagen, toplaag – is een eerste invloedsfactor; minstens even belangrijk zijn de kwaliteit van de verf op zich, de kwaliteit van de voorbehandeling van het te verven oppervlak, de wijze van aanbrengen, een juiste droging alvorens de volgende laag worden aangebracht enz. enz.

Jawel, een helikopter is een ingewikkelde machine die door vele corrosierisico’s wordt bedreigd, net zoals ook uw verwarming en uw auto vele corrosieve aanvallen moeten verwerken. Al te veel wordt het denken in functie van corrosiebescherming als onvoldoende belangrijk beschouwd.

Al te weinig wordt er aandacht besteedt aan een regelmatige inspectie en opvolging van corrosiegevoelige structuren. Het bewijs: de stalen betonwapening van de boekentoren in Gent (2003), de verlichtingspalen langs de E19 (2011), de stalen draagstructuur van de boerentoren in Antwerpen (2014) en nu de nieuwe NH-90-helikopters .

Corrosie stoppen is een utopie, maar het wordt nu echt wel tijd dat er meer aandacht gaat naar “hoe corrosie te voorkomen”. <<

OVER DE AUTEUR
Dr. ir. Frans Vos is gastdocent aan de KU Leuven en zaakvoerder van Materials Consult bvba.


LEESTIP

Naar blog van Frans Vos

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Daling van vergoede werkloosheid in tweede trimester

Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (UVW WZ) blijft dalen. Gemiddeld waren er 344.480 in het 2e trimester van 2018. Een daling met 6,5% ten opzichte van 2017.

Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

Uit een nieuw onderzoek van F-Secure en MWR Infosecurity blijkt dat spam, na 40 jaar, nog steeds de belangrijkste bron van malware is. Cybercriminelen voegden er wel nieuwe trucs aan toe.

Bouw windpark Norther van start gegaan

Begin deze week werd gestart met de bouw van het grootste Belgische offshore windpark (Norther). De Nederlandse firma Van Oord gaat de eerste funderingen in de zeebodem installeren.

Seeq ontvangt 20 miljoen euro voor analytics IIoT groeistrategie - techniek

Altira Group bundelt krachten met Chevron Technology Ventures en next47 om samen met Seeq bredere oplossingen voor business inzicht op basis van productiedata te ontwikkelen.

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Partners