• 18/03/2014

Van Hool levert eerste trambussen aan Malmö

Busbouwer Van Hool verscheept 15 trambussen naar het Zweedse Malmö. De bussen werden nu ook verkocht in het Franse Martinique en in het Noorse Bergen.

Trefwoorden: #Exqui.City, #hybride bus, #trambus, #Van Hool

Lees verder

Nieuws

( Foto: Van Hool )

ENGINEERINGNET.BE – De Exqui.City trambus van Van Hool combineert de flexibiliteit van een bus met de efficiëntie van een tram.

De trambussen hebben een futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en zachte verlichting. De toegankelijkheid is optimaal met een lage instap. Dit type voertuig is gebouwd op een meervoudig aandrijvingsplatform.

Dit platform maakt van deze bus, zowel in 18m als 24m versie, een basis voor het gebruik van verschillende milieuvriendelijke aandrijfsystemen zoals trolleybussen, hybride systemen, brandstofcellen of batterijen.

In het najaar van 2012 sloot Van Hool een contract af met Nobina, de grootste personenvervoersmaatschappij in Scandinavië, voor de levering van 15 hybride trambussen die vanaf juni 2014 in Malmö en de regio van Skane in Zweden zullen ingezet worden voor het openbaar personenvervoer.

De hybride ‘Exqui.City design Malmö’ is een dubbel-geleed voertuig van 24m lang dat elektrisch aangedreven wordt, waarbij de elektriciteit opgewekt wordt door een generator gekoppeld aan een Euro6 biogasmotor.

In Bergen (Noorwegen) heeft men geopteerd voor 2 van dergelijke exemplaren. En in de tweede helft van 2015 zullen 14 hybride (diesel-elektrisch) voertuigen naar Martinique op de Franse Antillen verscheept worden. Er rijden ook al 27 bussen van dit type rond in de Franse stad Metz.


(Saskia Van Hoyweghen)

ACHTERGROND
Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen. Het bedrijf, opgericht in 1947, is gevestigd in Koningshooikt (België).
Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Amerika.
Van Hool telt ruim 4.000 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel uiteraard in de productievestigingen in Koningshooikt en Bree (België) en Skopje (Macedonië).