Hoe zou het zijn met... het project ’Liefkenshoek spoorverbinding’?

Bedrijfsnieuws 28/02/2014 11:28:53

Na 1,5 jaar is Infrabel bezig het laatste stuk van Liefkenshoek spoorverbinding af te werken. "Over minder dan 10 maanden kan de verbinding in gebruik worden genomen".

Lees hieronder verder   
Verwant

Miljoenen euro’s voor internationaal onderzoek naar ‘digitale tweelingen’

Imec.istart wereldtop in UBI University Business Accelerator ranking

Rittal shelter solutions veroveren de markt - techniek

”Meer samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland voor innovatie nodig”

Jan De Nul voltooit 2de fase van Taiwanees offshore windturbinepark

RS Components wint distributieprijs van Omron

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kwaliteitsmanagement

Europahotel - Gent

dinsdag 19 november 2019

Seminarie: Ethiek van techniek

Koninklijke Militaire School - Brussel

dinsdag 19 november 2019

Welding Week 2019

Flanders Expo Gent

van 19/11/2019 tot 21/11/2019

ie-net-lezing futurist Richard van Hooijdonk

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

ie-net Jobbeurs voor ingenieurs

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Gent

woensdag 20 november 2019

Keuze van de redactie

(14/11) Auto rijdt op brandstof uit zeewier

(13/11) Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

(6/11) Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

(6/11) Nieuw Belgisch medtech-fonds haalt 20 miljoen euro op

(5/11) Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

(31/10) Digitalisering topprioriteit voor Nederlandse en Belgische bedrijven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – De afwerking van het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoek spoorverbinding zit in de eindfase, zo meldt de Belgische beheerder van de spoorinfrastructuur Infrabel.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de infrastructuur in de geboorde tunnelkokers én op Antwerpen-Rechteroever.

Sinds meer dan 1,5 jaar werkt Infrabel aan het technische project. Het gaat over ongeveer 18 km aan sporen en bovenleidingen op bedding én 15,5 km aan sporen en bovenleidingen in de tunnels. Alles samen goed voor bijvoorbeeld 50 seinen en 244 km aan kabels.

De laatste bouwkundige werken waren in het najaar 2013 al door het bouwconsortium THV Locobouw - bestaande uit MBG, CEI-De Meyer, Vinci Construction Grands Projets én Wayss & Freytag Ingenieurbau - voltooid.

Belangrijke mijlpaal
Het einde van de uitrustingswerken vormt een belangrijke mijlpaal in het project. In de volgende fase volgen er de testen, inclusief die van het Europese seininrichtingssysteem ETCS, de verschillende veiligheidssystemen en de onderlinge integratie van al deze technieken.

De planning is na de vereiste certificatie de verbinding in december 2014 ter beschikking stellen van de spooroperatoren. Hiervoor dient de infrastructuurbeheerder nog eerst de toelating tot ingebruikname te verkrijgen van DVIS, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen.

Publiek-private samenwerking
De realisatie van de spoorverbinding verloopt via een publiek-private samenwerking volgens de gekende “DBFM-formule” (Design, Build, Finance, Maintain).

De PPS slaat op een financiering van 690 miljoen euro, enerzijds door eigen middelen van de private partner Locorail en anderzijds uit bankleningen. Het Vlaamse Gewest heeft een inbreng van 107 miljoen euro gedaan om de financieringslast binnen de PPS te beperken tijdens de bouwfase.

Buiten de PPS investeert Infrabel zelf in de spoor- en seininstallaties over het volledige traject. Deze werken worden momenteel uitgevoerd en deze investering werd destijds geschat op 75 miljoen euro, maar de kostprijs "evolueert met de inflatie en is onderhevig aan aanpassingen en verbeteringswerken op het terrein".

De nieuwe spoorverbinding moet naar verluidt de groei van de Antwerpse haven ondersteunen en past in de strategie van een optimale intermodaliteit tussen het spoor en het water.

Infrabel wil naar eigen zeggen 'het aandeel van het spoorvervoer (de containertrafiek) in de Antwerpse haven verder verhogen van de huidige 10% naar ongeveer 15% tegen 2030. << (Bert Belmans) (foto: Infrabel)


LEESTIPS

Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Infrabel van start met spooraanleg Liefkenshoek­spoorverbinding

Diabolo-project: voorbeeld voor alle toekomstige tunnels... - artikel

Diabolo-spoorinfrastructuur van Infrabel in finale testfase

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Oostende wil referentiestad voor internationale drone innovatie worden

Haven Oostende, Economisch Huis Oostende, Rebo, Internationale Luchthaven Oostende-Brugge, Hogeschool Vives en VLOC hebben een kenniscentrum voor professionele drones gelanceerd.

Opleiding Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

Het kwaliteitsmanagement van een organisatie is maar zo goed als het opgezette systeem om de werking ervan continu te verbeteren. Een sleutelrol hierbinnen is weggelegd voor de hoofdauditor.

Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

Omdat het tekort aan STEM-talent een cruciale uitdaging voor bedrijven vormt, krijgen 5 universiteiten 2 miljoen extra voor een betere doorstroming van jonge onderzoekers naar de arbeidsmarkt.

Nieuwe methoden voor verbeteren behandeling aneurysma

Onderzoek UTwente maakt het mogelijk om betere endoprothesen te ontwikkelen door inzicht te krijgen in wat er met zo'n vaatprothese gebeurt als deze geïmplanteerd is in een patiënt.

Miljoenen euro’s voor internationaal onderzoek naar ‘digitale tweelingen’

Diverse universiteiten en industriële partners uit Nederland, Singapore, Frankrijk en Duitsland onderzoeken hoe ontwerp, productie en onderhoud van dit soort systemen is te verbeteren.

Imec.istart wereldtop in UBI University Business Accelerator ranking

UBI Global onthulde onlangs op de World Incubation Summit in Qatar hun tweejaarlijkse ranking van universiteitsincubatoren en -acceleratoren, waarbij Imec.istart in de top 5 staat.

Toepassing TPC in spuitgietproduct werkt - techniek

Het Nederlandse spuitgietbedrijf Alligator Plastics slaagde erin om een voorgevormde geometrie uit TPC in een matrijs te omspuiten. De toepassing van TPC’s in een spuitgietproduct werkt dus.

VUB-onderzoekers ontwikkelen nieuwe generatie optische computers

De onderzoeksgroep Applied Physics van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft een nieuwe generatie optische computers ontwikkeld, de zogenaamde Coherent Ising machines.

Partners