Hoe zou het zijn met... het project ’Liefkenshoek spoorverbinding’?

Bedrijfsnieuws 28/02/2014 11:28:53

Na 1,5 jaar is Infrabel bezig het laatste stuk van Liefkenshoek spoorverbinding af te werken. "Over minder dan 10 maanden kan de verbinding in gebruik worden genomen".

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – De afwerking van het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoek spoorverbinding zit in de eindfase, zo meldt de Belgische beheerder van de spoorinfrastructuur Infrabel.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de infrastructuur in de geboorde tunnelkokers én op Antwerpen-Rechteroever.

Sinds meer dan 1,5 jaar werkt Infrabel aan het technische project. Het gaat over ongeveer 18 km aan sporen en bovenleidingen op bedding én 15,5 km aan sporen en bovenleidingen in de tunnels. Alles samen goed voor bijvoorbeeld 50 seinen en 244 km aan kabels.

De laatste bouwkundige werken waren in het najaar 2013 al door het bouwconsortium THV Locobouw - bestaande uit MBG, CEI-De Meyer, Vinci Construction Grands Projets én Wayss & Freytag Ingenieurbau - voltooid.

Belangrijke mijlpaal
Het einde van de uitrustingswerken vormt een belangrijke mijlpaal in het project. In de volgende fase volgen er de testen, inclusief die van het Europese seininrichtingssysteem ETCS, de verschillende veiligheidssystemen en de onderlinge integratie van al deze technieken.

De planning is na de vereiste certificatie de verbinding in december 2014 ter beschikking stellen van de spooroperatoren. Hiervoor dient de infrastructuurbeheerder nog eerst de toelating tot ingebruikname te verkrijgen van DVIS, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen.

Publiek-private samenwerking
De realisatie van de spoorverbinding verloopt via een publiek-private samenwerking volgens de gekende “DBFM-formule” (Design, Build, Finance, Maintain).

De PPS slaat op een financiering van 690 miljoen euro, enerzijds door eigen middelen van de private partner Locorail en anderzijds uit bankleningen. Het Vlaamse Gewest heeft een inbreng van 107 miljoen euro gedaan om de financieringslast binnen de PPS te beperken tijdens de bouwfase.

Buiten de PPS investeert Infrabel zelf in de spoor- en seininstallaties over het volledige traject. Deze werken worden momenteel uitgevoerd en deze investering werd destijds geschat op 75 miljoen euro, maar de kostprijs "evolueert met de inflatie en is onderhevig aan aanpassingen en verbeteringswerken op het terrein".

De nieuwe spoorverbinding moet naar verluidt de groei van de Antwerpse haven ondersteunen en past in de strategie van een optimale intermodaliteit tussen het spoor en het water.

Infrabel wil naar eigen zeggen 'het aandeel van het spoorvervoer (de containertrafiek) in de Antwerpse haven verder verhogen van de huidige 10% naar ongeveer 15% tegen 2030. << (Bert Belmans) (foto: Infrabel)


LEESTIPS

Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Infrabel van start met spooraanleg Liefkenshoek­spoorverbinding

Diabolo-project: voorbeeld voor alle toekomstige tunnels... - artikel

Diabolo-spoorinfrastructuur van Infrabel in finale testfase

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

Recent vond een grote verschuiving plaats in de manier waarop natuurkundigen denken over de quantumzwaartekracht: de gecombineerde theorie van quantummechanica en zwaartekracht.

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

De Wageningse universiteit (NL) werkt aan dunne coatings van vloeibare kristallen, die met elektra van vorm en functie veranderen, zodat vuil en zanddeeltjes van zonnepanelen afglijden.

Onderzoekers zetten nieuwe stap in strijd tegen taaislijmziekte

Via gencorrectie kunnen KU Leuven en de Universiteit van Trento twee mutaties die mucoviscidose veroorzaken permanent herstellen. Dat gebeurde met 3D-celculturen afkomstig van mucopatiënten.

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Vlaamse bedrijven kampen met openstaande vacatures in IT. Het PALIM-project leidt 60 Marokkaanse IT'ers in Marokko op, waarvan er 30 in aanmerking komen voor vacatures in België.

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Het management van Bonach wordt jonger en vrouwelijker nu Robine Martin en Femke Lintelo er voor kozen om medezaakvoerder en aandeelhouder te worden, naast oprichter Dirk Verbeeck.

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners