Hoe zou het zijn met... het project ’Liefkenshoek spoorverbinding’?

Bedrijfsnieuws 28/02/2014 11:28:53

Na 1,5 jaar is Infrabel bezig het laatste stuk van Liefkenshoek spoorverbinding af te werken. "Over minder dan 10 maanden kan de verbinding in gebruik worden genomen".

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mondiale Magazijnverkoop met megakortingen

Mondiale - Gentsesteenweg - Zele

van 13/12/2019 tot 14/12/2019

Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)

Ramada Plaza - Antwerpen

dinsdag 17 december 2019

Bruggenbouw: ontwerp en berekening

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 19/12/2019 tot 14/05/2020

Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw

Hendrik Consciencegebouw - Brussel

dinsdag 14 januari 2020

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Keuze van de redactie

(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – De afwerking van het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoek spoorverbinding zit in de eindfase, zo meldt de Belgische beheerder van de spoorinfrastructuur Infrabel.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de infrastructuur in de geboorde tunnelkokers én op Antwerpen-Rechteroever.

Sinds meer dan 1,5 jaar werkt Infrabel aan het technische project. Het gaat over ongeveer 18 km aan sporen en bovenleidingen op bedding én 15,5 km aan sporen en bovenleidingen in de tunnels. Alles samen goed voor bijvoorbeeld 50 seinen en 244 km aan kabels.

De laatste bouwkundige werken waren in het najaar 2013 al door het bouwconsortium THV Locobouw - bestaande uit MBG, CEI-De Meyer, Vinci Construction Grands Projets én Wayss & Freytag Ingenieurbau - voltooid.

Belangrijke mijlpaal
Het einde van de uitrustingswerken vormt een belangrijke mijlpaal in het project. In de volgende fase volgen er de testen, inclusief die van het Europese seininrichtingssysteem ETCS, de verschillende veiligheidssystemen en de onderlinge integratie van al deze technieken.

De planning is na de vereiste certificatie de verbinding in december 2014 ter beschikking stellen van de spooroperatoren. Hiervoor dient de infrastructuurbeheerder nog eerst de toelating tot ingebruikname te verkrijgen van DVIS, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen.

Publiek-private samenwerking
De realisatie van de spoorverbinding verloopt via een publiek-private samenwerking volgens de gekende “DBFM-formule” (Design, Build, Finance, Maintain).

De PPS slaat op een financiering van 690 miljoen euro, enerzijds door eigen middelen van de private partner Locorail en anderzijds uit bankleningen. Het Vlaamse Gewest heeft een inbreng van 107 miljoen euro gedaan om de financieringslast binnen de PPS te beperken tijdens de bouwfase.

Buiten de PPS investeert Infrabel zelf in de spoor- en seininstallaties over het volledige traject. Deze werken worden momenteel uitgevoerd en deze investering werd destijds geschat op 75 miljoen euro, maar de kostprijs "evolueert met de inflatie en is onderhevig aan aanpassingen en verbeteringswerken op het terrein".

De nieuwe spoorverbinding moet naar verluidt de groei van de Antwerpse haven ondersteunen en past in de strategie van een optimale intermodaliteit tussen het spoor en het water.

Infrabel wil naar eigen zeggen 'het aandeel van het spoorvervoer (de containertrafiek) in de Antwerpse haven verder verhogen van de huidige 10% naar ongeveer 15% tegen 2030. << (Bert Belmans) (foto: Infrabel)


LEESTIPS

Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Infrabel van start met spooraanleg Liefkenshoek­spoorverbinding

Diabolo-project: voorbeeld voor alle toekomstige tunnels... - artikel

Diabolo-spoorinfrastructuur van Infrabel in finale testfase

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kissling noodstop schakelaars hebben levensduur tot 40.000 schakelingen - techniek

Rotero breidt zijn gamma noodstop schakelaars van Kissling uit met de ES-serie waaronder noodstop schakelaars, die zich kenmerken door een hoge schok- en trillingsbestendigheid.

War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

Er is een nijpend tekort aan wetenschappers op de arbeidsmarkt. Oorzaak is een mismatch is tussen de vraag en aanbod van talent. Hays pleit voor een betere begeleiding van studenten.

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

Openbare vervoers­maatschappij De Lijn heeft onlangs bij VDL Bus & Coach een order geplaatst voor 200 hybride bussen, waarvan de eerste in de tweede helft van 2020 geleverd worden.

WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

Luminus Solutions, Vanparijs Engineers en Center Parcs hebben een warmte­kracht­koppeling (WKK) geïnstalleerd in De Vossemeren die het subtropisch zwembad op duurzame wijze verwarmt.

VUB, UGent en KU Leuven werken samen rond impact AI

Hiertoe richten ze het nieuwe Kenniscentrum Data & Maatschappij op, dat kennis en ervaringen rond ethische, maatschappelijke en juridische aspecten van artificiële intelligentie verzamelt.

Vlaanderen focust op duurzame voedings­verpakkingen

Een consortium van Flanders’ FOOD (Agro-voeding), VIL (Logistiek), Catalisti (Chemie-Kunststoffen), SIM (Materialen) en Pack4Food lanceren de Roadmap ‘Voedselverpakking van de Toekomst’.

4D-printen van structuren met veranderende vorm

Onderzoekers van het MIT en van andere instituten ontwikkelen netten in maaswerk met verscheidene materialen waardoor ze complexe vormen kunnen aannemen en een dubbele kromming krijgen.

Natuurkundigen vragen zich af of een vijfde natuurkracht bestaat

Hebben Hongaarse natuurkundigen met een simpele meetopstelling een nieuwe natuurkracht ontdekt die alle grote versnellers en detectoren al decennia over het hoofd zien?

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners