De bijzondere techniek achter een hybride auto - techniek

Technisch nieuws 29/01/2014 16:12:07

Hybride auto's zijn trendy, schoon en zuinig. Maar hoe werkt dit voertuig precies? Achter de Hybride auto gaat echter een bijzonder opmerkelijk stukje techniek schuil.

Lees hieronder verder   
Verwant

Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

DEME Offshore haalt belangrijk Schots EPCI-kabelcontract binnen

Zeebrugge krijgt grootste Vlaams onshore windpark

Onderzoek naar grootschalige productie synthetische kerosine

Platina-nikkel katalysator slaat energie in waterstof effectiever op

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

NBN - Brussel

van 9/12/2019 tot 13/12/2019

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Gent

woensdag 11 december 2019

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 11/12/2019 tot 18/12/2019

Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015

Ramada Plaza - Antwerpen

donderdag 12 december 2019

Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact

EPLAN Webinar

donderdag 12 december 2019

Safety validation training

Pilz Academy - Gent

donderdag 12 december 2019

Keuze van de redactie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken

(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is

(26/11) Airbus test tandem-vliegen voor lagere emissie

(25/11) Onderzoek naar economische haalbaarheid duurzame waterstof

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hybride wagens zijn al lang geen vreemde beeld op de weg anno 2014. Deze milieubewuste wagens, welke gebruik maken van een combinatie (hybride) van verschillende aandrijftechnieken, hebben doorgaans een zeer beperkte uitstoot van schadelijke CO2-gassen en zijn daarnaast ook erg zuinig in het gebruik.

Het valt misschien niet echt op, maar achter een hybride auto (bijvoorbeeld Honda hybrid, hier te bekijken) gaat echter een bijzonder stukje techniek schuil. Een hybride wagen wordt namelijk aangedreven door een benzine- of dieselmotor, in combinatie met een schone elektrische motor.

Juist deze slimme combinatie zorgt ervoor dat de hybrids zuiniger, stiller én schoner zijn. We nemen een kijkje onder de motorkap van een hybride auto.

De werking van een hybride auto is vrij complex. Eenvoudig uitgelegd werkt het als volgt: tijdens het rijden wordt de accu van de wagen opgeladen door een generator die op haar beurt weer energie krijgt van de benzine- of dieselmotor.

Deze energie (die bij reguliere auto's verloren gaat) wordt opgeslagen en kan een later moment gebruikt worden door de elektromotor. Een geavanceerd en slim systeem stuurt de elektromotor aan en zorgt ervoor dat deze tweede motor bijspringt op de momenten dat de verbrandingsmotor nét wat extra kracht kan gebruiken (bijvoorbeeld in heuvelachtig landschap of bij vlot optrekken).

Dit spaart de verbrandingsmotor waardoor de belasting, de uitstoot en daarmee ook het verbruik beperkt worden.

Ook de energie die tijdens het afremmen op de motor vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu en kan, evenals de vrijgekomen energie van de verbrandingsmotor, gedoseerd vrijgegeven worden middels de elektrische motor.

Hoewel de elektromotoren in eerste instantie als hulpmotor zijn bedoeld, zijn er anno 2014 ook hybride auto's die al flinke afstanden kunnen afleggen met enkel de elektrische motor. Hoewel de hybride auto al stukken zuiniger en schoner is dan de reguliere verbrandingsmotoren, zijn de elektrische auto's momenteel de schoonste variant.

Het grote nadeel van een elektrische motor, in tegenstelling tot een hybride auto, is dat er nog slechts 250 kilometer gereden kan worden met een volle accu. In Nederland zijn er daarnaast nog slechts een zeer beperkt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's, maar in de nabije toekomst lijkt het aantal oplaadpunten zeker toe te nemen.

Waar hybride modellen nog slechts een fractie duurder zijn dan reguliere benzine- of dieselwagens, zijn de elektrische wagens nog aanzienlijk hoger geprijsd. De wat hogere aanschafkosten van een hybride wagen zijn daarentegen in no-time terugverdiend door de forse brandstofbesparing en de belastingvoordelen die gelden voor zuinige en schone modellen. <<

Voor meer informatie:
Honda Belgium
Sphere Business park, Zoning 3 - Doornveld 180-184 - B-1731 Zellik
Tel.: +32 (0) 2/620 10 00 - Fax: +32 (0) 2/620 10 01

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
OMR (Online Media Relations)
<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

De Leuvense start-up Ray & Jules heeft een technologie ontwikkeld om koffie te roosteren op op basis van 100% zonne-energie. Hun slow-roasting methode is 3x energie-efficiënter.

Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020

De cyberrisico’s voor KMO’s nemen toe, omdat cybercriminelen steeds meer aanvallen gaan automatiseren voor grootschaligere (ransomware) aanvallen, aldus G DATA CyberDefense.

Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

Een helm dragen in een fabriek is heel normaal. Toch zijn er vaak zaken met betrekking tot veilig werken waar minder aandacht aan wordt besteed dan noodzakelijk. Wat kunt u daaraan doen?

Nu al meer faillissementen in België dan vorig jaar

Uit de nieuwste Graydon Barometer Faillissementen blijkt dat er in eerste elf maanden van 2019 al 10.676 faillissementen uitgesproken werden of bijna 18,9% meer dan vorig jaar.

Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

Het Leids Universitair Medisch Centrum werkt samen de Universiteit Twente aan een gestandaardiseerd systeem voor organs-on-chips, een soort kunstorgaantje waar ook bloed doorheen stroomt.

Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor

Een groep experts stelde aanbevelingen op hoe energie-intensieve sectoren in de EU zijn te transformeren, als onderdeel van een circulaire en klimaatneutrale samenleving tegen 2050.

Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Haven van Antwerpen, Railport en Infrabel hebben een belangrijk samen­werkings­akkoord gesloten met als doel een gemeen­schappelijke toekomst­visie uit te werken rond goederen­vervoer per spoor.

RS Components introduceert voedingen van TDK-Lambda

RS Components, multichannelleverancier van industriële en elektronische producten en oplossingen, heeft de beschikbaarheid aangekondigd van een nieuwe serie geïntegreerde AC-DC-schakelstroomvoorzieningen (SMPS) van TDK-Lambda, een fabrikant van zeer betrouwbare voedingen voor industriële apparatuur wereldwijd. >>

Partners