De bijzondere techniek achter een hybride auto - techniek

Technisch nieuws 29/01/2014 16:12:07

Hybride auto's zijn trendy, schoon en zuinig. Maar hoe werkt dit voertuig precies? Achter de Hybride auto gaat echter een bijzonder opmerkelijk stukje techniek schuil.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

Groene lening van 160 miljoen euro voor ORES

GoodFuels brengt 100% duurzame stookolie op de markt

SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

Vlaamse Planningsprijs 2018 voor Energielandschap Denderland

Decathlon gaat in zee met Greenpulse voor vergroening vestigingen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Agoria Academy: Technical Writing 2018

Europahotel Gent

van 9/10/2018 tot 10/12/2018

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Pijpfitter

SBM Kortrijk

van 11/10/2018 tot 17/01/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(7/12) Nemo Link kabel tussen België en Groot-Brittannië ingehuldigd

(6/12) Klinidrones in Antwerpen (+fotoreportage)

(4/12) VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

(3/12) SeaMade bereikt Financial Close voor 487 MW offshore windproject

(29/11) Willemen stelt waterdoorlatende asfaltverharding voor

(28/11) Unieke software zorgt voor real-time kwaliteitsinspectie in maakindustrie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hybride wagens zijn al lang geen vreemde beeld op de weg anno 2014. Deze milieubewuste wagens, welke gebruik maken van een combinatie (hybride) van verschillende aandrijftechnieken, hebben doorgaans een zeer beperkte uitstoot van schadelijke CO2-gassen en zijn daarnaast ook erg zuinig in het gebruik.

Het valt misschien niet echt op, maar achter een hybride auto (bijvoorbeeld Honda hybrid, hier te bekijken) gaat echter een bijzonder stukje techniek schuil. Een hybride wagen wordt namelijk aangedreven door een benzine- of dieselmotor, in combinatie met een schone elektrische motor.

Juist deze slimme combinatie zorgt ervoor dat de hybrids zuiniger, stiller én schoner zijn. We nemen een kijkje onder de motorkap van een hybride auto.

De werking van een hybride auto is vrij complex. Eenvoudig uitgelegd werkt het als volgt: tijdens het rijden wordt de accu van de wagen opgeladen door een generator die op haar beurt weer energie krijgt van de benzine- of dieselmotor.

Deze energie (die bij reguliere auto's verloren gaat) wordt opgeslagen en kan een later moment gebruikt worden door de elektromotor. Een geavanceerd en slim systeem stuurt de elektromotor aan en zorgt ervoor dat deze tweede motor bijspringt op de momenten dat de verbrandingsmotor nét wat extra kracht kan gebruiken (bijvoorbeeld in heuvelachtig landschap of bij vlot optrekken).

Dit spaart de verbrandingsmotor waardoor de belasting, de uitstoot en daarmee ook het verbruik beperkt worden.

Ook de energie die tijdens het afremmen op de motor vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu en kan, evenals de vrijgekomen energie van de verbrandingsmotor, gedoseerd vrijgegeven worden middels de elektrische motor.

Hoewel de elektromotoren in eerste instantie als hulpmotor zijn bedoeld, zijn er anno 2014 ook hybride auto's die al flinke afstanden kunnen afleggen met enkel de elektrische motor. Hoewel de hybride auto al stukken zuiniger en schoner is dan de reguliere verbrandingsmotoren, zijn de elektrische auto's momenteel de schoonste variant.

Het grote nadeel van een elektrische motor, in tegenstelling tot een hybride auto, is dat er nog slechts 250 kilometer gereden kan worden met een volle accu. In Nederland zijn er daarnaast nog slechts een zeer beperkt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's, maar in de nabije toekomst lijkt het aantal oplaadpunten zeker toe te nemen.

Waar hybride modellen nog slechts een fractie duurder zijn dan reguliere benzine- of dieselwagens, zijn de elektrische wagens nog aanzienlijk hoger geprijsd. De wat hogere aanschafkosten van een hybride wagen zijn daarentegen in no-time terugverdiend door de forse brandstofbesparing en de belastingvoordelen die gelden voor zuinige en schone modellen. <<

Voor meer informatie:
Honda Belgium
Sphere Business park, Zoning 3 - Doornveld 180-184 - B-1731 Zellik
Tel.: +32 (0) 2/620 10 00 - Fax: +32 (0) 2/620 10 01

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
OMR (Online Media Relations)
<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

UHasselt opent regionaal academisch innovatielab Relab

Wetenschappelijke expertise in revalidatiewetenschappen, zoals de nieuwste technologische meet- en behandelmethodes, wordt ingezet om patiënten met complexe revalidatie­problemen te helpen.

CECIMO zet nieuw comité Additive Manufacturing op

CECIMO besliste om naast de constructeurs van klassieke, verspanende machines voortaan ook de gehele waardenketen van de additieve maakindustrie te vertegenwoordigen.

Techniekacademie bereikt steeds meer leerlingen met STEM-interesse

De Techniekacademie wordt al sinds 2013 georganiseerd en sinds september wordt dit project ook gesteund door Logi-technic uit Wevelgem, dat hiervoor 17 techniekmentoren afvaardigt.

GoodFuels brengt 100% duurzame stookolie op de markt

Deze stookolie heeft een ultra lage CO2- en zwaveluitstoot en biedt de grote scheepvaart een alternatief voor vervuilende stookolie, waarmee emissies snel en betaalbaar zijn terug te brengen.

KU Leuven verstevigt samenwerking met Janssen Pharmaceutica

Deze samenwerking is er op gericht om oplossingen te vinden voor een aantal van de meest complexe medische uitdagingen en medische innovaties sneller bij de patiënt te brengen.

Worden banden voortaan geproduceerd met paardenbloemen?

Onderzoekers van ILVO slaagden erin de teelt van de rubberpaardenbloem succesvol op te schalen en samen met bedrijven stappen te zetten naar de ontwikkeling van een lokale rubberproductie.

Los 9 identificatie-uitdagingen in uw productieafdeling op - techniek

Producten en componenten hebben vaak meerdere verschillende identificatievereisten. Afhankelijk van hun grootte, hun specificaties en de omgeving, zijn diverse identificatieoplossingen nodig

VUB-onderzoekers ontwikkelen natuurlijke pijnstillende gel

Charlotte Martin en Steven Ballet (VUB) zijn er in geslaagd om een gel te ontwikkelen waarmee natuurlijke pijnstillers op een minimaal-invasieve manier bij de mens kunnen toegediend worden.

ABB onthult nieuwste upgrade naar DCS Freelance

Freelance van ABB is een kosteneffectieve DCS-oplossing (Distributed Control System) voor procesindustrieën. Het combineert de voordelen van een DCS met PLC's en wordt onder ander gekenmerkt door gebruiksgemak, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Freelance 2019 is de nieuwste versie van de DCS. >>

Partners