De bijzondere techniek achter een hybride auto - techniek

Technisch nieuws 29/01/2014 16:12:07

Hybride auto's zijn trendy, schoon en zuinig. Maar hoe werkt dit voertuig precies? Achter de Hybride auto gaat echter een bijzonder opmerkelijk stukje techniek schuil.

Lees hieronder verder   
Verwant

Patronale Solar wordt grootste producent van zonne-energie

Antwerps sorteercentrum bpost bedekt met 10.000 m² zonnepanelen

IONITY gaat in zee met SPIE voor implementatie 400 laadstations

Air Products certificeert Europese duurzame waterstof

Boskalis verwerft belangrijk contract voor transport LNG-modules

Nieuwe methode voor berekenen potentieel stedelijke zonne-energie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(14/2) AB InBev investeert 42 miljoen euro in uitbreiding brouwerij Hoegaarden

(13/2) Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

(12/2) Agristo bouwt nieuw automatisch hoogbouwmagazijn

(11/2) Brits verpakkingsbedrijf investeert 15 miljoen euro in België

(6/2) 10 nieuwe Fabrieken van de Toekomst in Vlaanderen

(6/2) P&V Elektrotechniek neemt Bekaert Electric over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hybride wagens zijn al lang geen vreemde beeld op de weg anno 2014. Deze milieubewuste wagens, welke gebruik maken van een combinatie (hybride) van verschillende aandrijftechnieken, hebben doorgaans een zeer beperkte uitstoot van schadelijke CO2-gassen en zijn daarnaast ook erg zuinig in het gebruik.

Het valt misschien niet echt op, maar achter een hybride auto (bijvoorbeeld Honda hybrid, hier te bekijken) gaat echter een bijzonder stukje techniek schuil. Een hybride wagen wordt namelijk aangedreven door een benzine- of dieselmotor, in combinatie met een schone elektrische motor.

Juist deze slimme combinatie zorgt ervoor dat de hybrids zuiniger, stiller én schoner zijn. We nemen een kijkje onder de motorkap van een hybride auto.

De werking van een hybride auto is vrij complex. Eenvoudig uitgelegd werkt het als volgt: tijdens het rijden wordt de accu van de wagen opgeladen door een generator die op haar beurt weer energie krijgt van de benzine- of dieselmotor.

Deze energie (die bij reguliere auto's verloren gaat) wordt opgeslagen en kan een later moment gebruikt worden door de elektromotor. Een geavanceerd en slim systeem stuurt de elektromotor aan en zorgt ervoor dat deze tweede motor bijspringt op de momenten dat de verbrandingsmotor nét wat extra kracht kan gebruiken (bijvoorbeeld in heuvelachtig landschap of bij vlot optrekken).

Dit spaart de verbrandingsmotor waardoor de belasting, de uitstoot en daarmee ook het verbruik beperkt worden.

Ook de energie die tijdens het afremmen op de motor vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu en kan, evenals de vrijgekomen energie van de verbrandingsmotor, gedoseerd vrijgegeven worden middels de elektrische motor.

Hoewel de elektromotoren in eerste instantie als hulpmotor zijn bedoeld, zijn er anno 2014 ook hybride auto's die al flinke afstanden kunnen afleggen met enkel de elektrische motor. Hoewel de hybride auto al stukken zuiniger en schoner is dan de reguliere verbrandingsmotoren, zijn de elektrische auto's momenteel de schoonste variant.

Het grote nadeel van een elektrische motor, in tegenstelling tot een hybride auto, is dat er nog slechts 250 kilometer gereden kan worden met een volle accu. In Nederland zijn er daarnaast nog slechts een zeer beperkt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's, maar in de nabije toekomst lijkt het aantal oplaadpunten zeker toe te nemen.

Waar hybride modellen nog slechts een fractie duurder zijn dan reguliere benzine- of dieselwagens, zijn de elektrische wagens nog aanzienlijk hoger geprijsd. De wat hogere aanschafkosten van een hybride wagen zijn daarentegen in no-time terugverdiend door de forse brandstofbesparing en de belastingvoordelen die gelden voor zuinige en schone modellen. <<

Voor meer informatie:
Honda Belgium
Sphere Business park, Zoning 3 - Doornveld 180-184 - B-1731 Zellik
Tel.: +32 (0) 2/620 10 00 - Fax: +32 (0) 2/620 10 01

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
OMR (Online Media Relations)
<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

5 miljoen euro uit Interreg 2 Seas-fonds voor provincie Antwerpen

Europa investeert via het Interreg 2 Seas-fonds 5 miljoen euro in 9 nieuwe projecten in de provincie Antwerpen. 5 projecten rond sociale thema’s en 4 rond duurzame energie en klimaatadaptie.

Plan voor bouw 30 nieuwe mijnenjagers en 1.550 drones

Belgium Naval & Robotics heeft een samenwerkingsplan gepresenteerd dat over een periode van 20 jaar 4 miljard euro omzet in België genereert met ruim 2,1 miljard toegevoegde waarde.

Antwerps sorteercentrum bpost bedekt met 10.000 m² zonnepanelen

De 3.700 fotovoltaïsche panelen met capaciteit van 1 megawatt werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom. bpost heeft nu in totaal 33.000 m² zonnepalen op zijn verschillende Belgische gebouwen

Zal Artificiële Intelligentie rol gaan spelen bij recrutering?

Wervingsbureau Michael Page analyseerde tijdens een onderzoek de technologieën en tendensen die de werkomgeving en competenties van morgen zullen bepalen en er een impact op zullen hebben.

Brugse campus opent labo voor onderzoek naar kunststoffen

In het laboratorium ‘Nieuwe Materialen’ kunnen studenten en wetenschappers onderzoek doen naar nieuwe kunststoffen, om bedrijven te helpen het hoofd te bieden aan ecologische uitdagingen.

IONITY gaat in zee met SPIE voor implementatie 400 laadstations

SPIE sleept een contract met IONITY in de wacht gesleept om de implementatie te ondersteunen van 400 hoog vermogen-laadstations voor elektrische voertuigen in heel Europa tegen 2020.

België en ESA akkoord over grondstation in Redu

De ministerraad keurt een voorontwerp van wet goed, dat instemt met het akkoord tussen België en het Europees Ruimteagentschap (ESA) over het centrum van ESA in Redu.

M+R: grootste Benelux-event voor procesinstrumentatie - uitnodiging

M+R is uitgegroeid tot het Benelux-event voor procesinstrumentatie in het hart van de grootste Europese (petro)chemiecluster nl. Antwerpen. Bezoek de beurs van 27-28 maart in Antwerp Expo.

Rexroth hydraulisch aggregaat bespaart ruimte en energie

De nieuwe CytroBox hydraulische krachtbron van Bosch Rexroth biedt met zijn intelligente, energie-efficiënte modulaire ontwerp een oplossing voor het middelmatige vermogensbereik van 7,5 tot 30 kW. Door IoT-technologieën te integreren, effent het ook de weg voor implementatie van Industry 4.0-concepten. <<

Partners