De bijzondere techniek achter een hybride auto - techniek

Technisch nieuws 29/01/2014 16:12:07

Hybride auto's zijn trendy, schoon en zuinig. Maar hoe werkt dit voertuig precies? Achter de Hybride auto gaat echter een bijzonder opmerkelijk stukje techniek schuil.

Lees hieronder verder   
Verwant

Plannen voor Oostendse groene-waterstoffabriek

Doorbraak voor opgeschaalde perovskiet-zonnemodules

Interne reorganisatie Elia afgerond

Onderzoek naar haalbaarheid elektrificatie industriële gasketels

Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Machinery Directive inc. CE marking

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 4 februari 2020

Prototyping

Kortrijk Xpo

van 5/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(23/1) Doorbraak voor opgeschaalde perovskiet-zonnemodules

(22/1) Microplastics hebben dramatisch effect op gekweekte longcellen

(20/1) Citymesh: de meerwaarde van 5G - artikel

(20/1) Interne reorganisatie Elia afgerond

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hybride wagens zijn al lang geen vreemde beeld op de weg anno 2014. Deze milieubewuste wagens, welke gebruik maken van een combinatie (hybride) van verschillende aandrijftechnieken, hebben doorgaans een zeer beperkte uitstoot van schadelijke CO2-gassen en zijn daarnaast ook erg zuinig in het gebruik.

Het valt misschien niet echt op, maar achter een hybride auto (bijvoorbeeld Honda hybrid, hier te bekijken) gaat echter een bijzonder stukje techniek schuil. Een hybride wagen wordt namelijk aangedreven door een benzine- of dieselmotor, in combinatie met een schone elektrische motor.

Juist deze slimme combinatie zorgt ervoor dat de hybrids zuiniger, stiller én schoner zijn. We nemen een kijkje onder de motorkap van een hybride auto.

De werking van een hybride auto is vrij complex. Eenvoudig uitgelegd werkt het als volgt: tijdens het rijden wordt de accu van de wagen opgeladen door een generator die op haar beurt weer energie krijgt van de benzine- of dieselmotor.

Deze energie (die bij reguliere auto's verloren gaat) wordt opgeslagen en kan een later moment gebruikt worden door de elektromotor. Een geavanceerd en slim systeem stuurt de elektromotor aan en zorgt ervoor dat deze tweede motor bijspringt op de momenten dat de verbrandingsmotor nét wat extra kracht kan gebruiken (bijvoorbeeld in heuvelachtig landschap of bij vlot optrekken).

Dit spaart de verbrandingsmotor waardoor de belasting, de uitstoot en daarmee ook het verbruik beperkt worden.

Ook de energie die tijdens het afremmen op de motor vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu en kan, evenals de vrijgekomen energie van de verbrandingsmotor, gedoseerd vrijgegeven worden middels de elektrische motor.

Hoewel de elektromotoren in eerste instantie als hulpmotor zijn bedoeld, zijn er anno 2014 ook hybride auto's die al flinke afstanden kunnen afleggen met enkel de elektrische motor. Hoewel de hybride auto al stukken zuiniger en schoner is dan de reguliere verbrandingsmotoren, zijn de elektrische auto's momenteel de schoonste variant.

Het grote nadeel van een elektrische motor, in tegenstelling tot een hybride auto, is dat er nog slechts 250 kilometer gereden kan worden met een volle accu. In Nederland zijn er daarnaast nog slechts een zeer beperkt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's, maar in de nabije toekomst lijkt het aantal oplaadpunten zeker toe te nemen.

Waar hybride modellen nog slechts een fractie duurder zijn dan reguliere benzine- of dieselwagens, zijn de elektrische wagens nog aanzienlijk hoger geprijsd. De wat hogere aanschafkosten van een hybride wagen zijn daarentegen in no-time terugverdiend door de forse brandstofbesparing en de belastingvoordelen die gelden voor zuinige en schone modellen. <<

Voor meer informatie:
Honda Belgium
Sphere Business park, Zoning 3 - Doornveld 180-184 - B-1731 Zellik
Tel.: +32 (0) 2/620 10 00 - Fax: +32 (0) 2/620 10 01

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
OMR (Online Media Relations)
<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Doorbraak voor opgeschaalde perovskiet-zonnemodules

De opgeschaalde perovskiet-zonnemodules, ontwikkeld door Solliance-partners TNO, imec en de TU/e hebben drie kritische stabiliteitstests doorstaan. Een mijlpaal voor deze technologie.

IP65-voedingsmodule breidt decentrale servo-aandrijvingssysteem uit

Het decentrale aandrijvingssysteem AMP8000 biedt optimale ondersteuning voor implementatie van modulaire machineconcepten. Het is mogelijk om het hele systeem direct naar de machine te verpl

Eetbare insecten bevatten weinig vervuilende stoffen

UAntwerpen onderzocht de potentiële aanwezigheid van gevaarlijke organische chemicaliën in insecten. Hieruit blijkt dat de chemische besmetting van insecten over het algemeen laag is.

Yves Bonte wordt CEO van DOMO Chemicals

De raad van bestuur van DOMO Chemicals heeft Yves Bonte benoemd als opvolger van de huidige CEO Alex Segers vanaf februari 2020. Deze laatste stond sinds 1994 aan de leiding van het bedrijf.

Nieuwe 300 mm waferfabriek van Bosch ligt op schema - artikel

Bosch bouwt in Duitse Dresden een nieuwe fabriek voor de productie van 300 mm siliciumwafers. Dit RB300 Wafer Lab wordt zijn grootste investering ooit: één miljard euro.

Microplastics hebben dramatisch effect op gekweekte longcellen

Barbro Melgert, adjunct hoogleraar Immunologie aan het UMCG/RUG, is gespecialiseerd in longziekten en onderzoekt microplastics in het binnenmilieu van huizen. Met opvallend resultaat.

LHCb-experiment vindt nieuwe hints voor afwijkingen bekende deeltjesfysica

Een analyse van metingen aan botsende protonen uit de LHC-versneller suggereert dat elektronen, muonen en tau-deeltjes ook in hun interactie met andere deeltjes verschillen, naast hun massa.

Laserpionier gaat voluit voor precisie

“Steeds de limieten opzoeken van wat met laser haalbaar is, is wat ons het best beschrijft”, zegt Paul Raymaekers die in 1988 Raytech oprichtte. Laser werd nog als disruptieve technologie gezien.

L. TAS & Co officieel Belgisch verdeler SPX Cooling Technologies

SPX Cooling Technologies, marktleider in het ontwerp en de fabricage van koeltorens en andere gespecialiseerde warmtewisselaars, heeft L. TAS & Co aangesteld als Belgisch verdeler. Deze laatste zal zich bezighouden met engineering en verkoop van nieuwe koeltorens en componenten voor industriële en HVAC-markttoepassingen. >>

Partners