• 06/01/2014

2000 euro premie voor aankoop van voertuig op aardgas

Naar aanleiding van autosalon voert aardgassector samen met een aantal autoconstructeurs actie om Belgische consument te winnen voor voertuigen op CNG.

Trefwoorden: #Cerga, #CNG, #DATS24, #premie CNG

Lees verder

Nieuws

( Foto: Wikipedia (Arpanjolly )

ENGINEERINGNET.BE -- Een premie van € 2000 (BTW inbegrepen) moet de Belgische consument over de streep trekken om een auto op aardgas aan te kopen.

België hinkt achterop op het vlak van CNG voertuigen terwijl het een schone(re) en goedkopere brandstof is. Een auto op CNG is ook veel stiller (tot 75%) en de motor zou duurzamer zijn door de schonere verbranding die niet enkel goed is voor het milieu maar ook voor de motor zelf.

Volgens Febiac telde ons land eind 2010 slechts 81 voertuigen met aandrijving op aardgas. Dat is een symbolisch aantal in verhouding tot de 5.279.110 voertuigen die ons nationaal autobestand telt. In 2012 werden slechts 75 voertuigen of CNG ingeschreven ofwel 0,02% van de nieuwe inschrijvingen.

Op wereldschaal telden we in 2010 ruim 10 miljoen voertuigen op CNG, waarvan meer dan 1,7 miljoen in Argentinië alleen. In West-Europa schat men het aantal CNG- voertuigen op ongeveer 1.600.000 stuks, waarvan bijna 580.000 enkel in Italië.

Duitsland, Noorwegen, Zweden en Frankrijk beschikken eveneens over een aanzienlijk aandeel CNG-wagens. In België hebben Volkswagen, Seat, Skoda, Fiat, Mercedes-Benz, Opel en Iveco een gamma van voertuigen op aardgas ter beschikking.

Deel van het probleem was natuurlijk dat er tot voor kort bijna nergens CNG kon getankt worden. In februari 2011 opende DATS 24 (van de Colruyt groep) het eerste publieke tankstation voor CNG. Ondertussen is het bedrijf marktleider met 15 publieke tankstations waar aardgas kan getankt worden.

Het bedrijf bekijkt CNG als een transitiebrandstof en ambieert om tegen 2015 ook biogas aan te bieden. Groen gas of biogas wordt onder andere geproduceerd uit rioolslib, mest en gft-afval. Gezuiverd groen gas is geschikt voor onmiddellijk gebruik als motorbrandstof. Met biogas wordt de emissie van fijn stof en CO2 nóg meer afgebouwd.

Nadelen van een auto op CNG:

  • Het energierendement van aardgas is geringer dan van benzine of diesel. Ter vergelijking, 1 liter diesel is goed voor ongeveer 10 kWh chemische energie terwijl CNG slechts 2,0 kWh per liter haalt.
  • Een ander nadeel van samengeperst aardgas is de meerkost die de aanschaf van een auto op CNG met zich brengt. Die hogere kostprijs is het gevolg van de montage van een speciale tank en van de ontwikkeling van een stevigere voertuigstructuur. De premie neemt die meerprijs grotendeels weg.
  • Het beperkt aantal publieke tankstations waar CNG kan getankt worden.

De actie loopt nog tot 28 februari 2014 en is cumuleerbaar met de acties van de constructeurs. Fiat verdriedubbelt zelfs de premie. De brochure met alle voorwaarden kan je hier downloaden.


(Saskia Van Hoyweghen) )

ACHTERGROND
CNG betekent letterlijk ‘samengeperst natuurlijk gas’ en is eenvoudigweg de samengeperste variant van het aardgas dat we kennen voor huishoudelijk gebruik. Aardgas voor voertuigen (CNG – Compressed Natural Gas) wordt geproduceerd door aardgas te comprimeren tot 250 of 300 bar.

Het gecomprimeerde gas is 20 tot 30% goedkoper en beter voor de leefomgeving (door de sterk verlaagde CO2 uitstoot en quasi geen uitstoot van fijn stof). CNG moet niet verward worden met LPG (Liquefied Petroleum Gas), een mengsel van propaan en butaan.