• 19/11/2013

VIL wil logistieke loonhandicap terugdringen via ’best practices’-project

Vlaams Instituut voor de Logistiek gaat met dertien bedrijven 'best practice' productiviteitstool uitwerken om materieel en personeel beter in te zetten. Dat moet loonhandicap terugdringen.

Trefwoorden: #dyplor, #economie, #logistiek, #loonhandicap, #vil, #Vlaams Instituut Logistiek

Lees verder

Nieuws

( Foto: VIL )

ENGINEERINGNET.BE – De hoge loonhandicap ten opzichte van onze buurlanden – om nog niet te spreken over de rest van de wereld - maakt dat bedrijven op zoek gaan naar instrumenten om hun productiviteit nog verder op te drijven.

Zo liet bijvoorbeeld het onderzoekscentrum Flanders' Drive enkele dagen geleden nog weten samen met onder meer Volvo Car Gent een methodologie ontwikkeld te hebben om de productie in de voertuig- en maakindustrie beter te organiseren (voor pc- en tabletgebruikers: zie leestip onderaan).

Op een ander aspect van het productiegebeuren, de logistieke keten, neemt nu het Vlaams Instituut voor de Logistiek ook een initiatief: het brengt 13 bedrijven samen binnen het project 'Dyplor', wat staat voor ‘Dynamische planning van logistieke resources’.

Net als Flanders' Drive, wil VIL het onderste uit de kan halen om de kosten van in dit geval het logistieke gebeuren te drukken of 'optimaliseren', zoals dat officieel heet.

De bedoeling is dat het samen met de projectdeelnemers een methodologie uitwerkt die bedrijven daarna kunnen toepassen om hun materieel en personeel beter in te zetten en dit op basis van bestaande (software)systemen. "Want een productief magazijn zorgt voor een vermindering van de kosten", zo stelt het instituut.

Daarvoor zal het VIL een nieuw model ontwikkelen, dat vervolgens bij twee van de deelnemende bedrijven zal proefdraaien.

Het VIL in een mededeling: "De hoge loonkosten in Vlaanderen maken een verhoogde productiviteit door optimale inzet van personeel en materieel extra noodzakelijk om competitief te blijven. Ons project kan daar toe bijdragen door een beter inzicht in fysieke stromen."

Dat diverse organisaties op zoek gaan naar methodes voor kostenbesparing, wijst erop dat de druk van de loonkost op de bedrijven hoog is. Projecten zoals deze kunnen daar slechts voor een deeltje beterschap in brengen.

Of, zoals de Vlaamse regering al vroeger liet weten bij de voorstelling van zijn ViA-plan: 'We botsen stilaan op de grenzen van onze productiviteit'.


(Bert Belmans)

ACHTERGROND
Dertien deelnemers, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, werken mee aan het project: Borealis Polymers, Coeck Betonfabriek, DCM, Deceuninck, Fiege, Frigologix, Group Gheys, Haven Genk, Infrabel, Java, Magazijnen Hendrickx, Ontex en Still. De resultaten worden voorgesteld in het voorjaar van 2015.

FOTO
Deelnemers Kick-off meeting 14 november 2013.