• 15/11/2013

Flanders’ Drive presenteert productiemethode voor maakindustrie (+video)

Vlaams onderzoekscentrum voor voertuigindustrie Flanders’ Drive stelt bij Volvo Car Gent nieuwe methodes voor om productie in autofabrieken maar ook in maakindustrie beter te organiseren.

Trefwoorden: #assemblage, #automotive, #complex, #flanders drive, #productie, #sas, #sml, #techniek, #van hool, #vcst, #volvo, #volvo

Lees verder

Nieuws

( Foto: YouTube / Flanders Drive )

ENGINEERINGNET.BE – Ten gronde is de assemblage in de automobielassemblage nauwelijks veranderd sinds Henri Ford de productielijn uitvond. Maar voertuigen worden niet langer uniform in hoogstens enkele modellen gemaakt, denk maar aan de vele opties die elke auto kan herbergen. Daar komt nu nog een quasi volledig nieuw type bij: de hybride of elektrische auto.

Dat stelt de sector voor uitdagingen: veel méér varianten producten op één lijn, en tegelijk de productiekost binnen de perken houden, rekening houdend met het gegeven dat operatoren niet oneindig kunnen belast worden. Wat niet eenvoudig is, gezien het steeds groter wordende aantal onderdelen, gereedschappen en handelingen waarmee elke operator in elk werkstation te maken krijgt.

Precies daarom werkte het onderzoekscentrum Flanders' Drive een aangepaste methologie uit om met de groeiende complexiteit in de productie om te gaan. Dat door de Vlaamse overheid gesubsidieerde centrum wil zoveel mogelijk voertuigproductie in Vlaanderen houden, door zelf nieuwe technologieën te evalueren en ontwikkelen, maar ook door betere productiemethodes op punt te stellen.

Voor het project 'Complex' werkt het zo sinds 2010 samen met de Universiteit Gent en zeven Vlaamse bedrijven: Volvo Cars, Van Hool, Ford, Volvo Trucks, SML, VCST, SAS Automotive en Universiteit Gent.

Deze week stelden de ingenieurs van Flanders' Drive bij Volvo Car Gent de resultaten van hun ontwikkelwerk voor. Volvo Car wilde met name in detail bestuderen hoe de operatoren aan de lijn minder belast kunnen worden en hoe ze efficiënter kunnen werken.

Directeur Renilde Craps: “Deze nieuwe methodes maken een snelle opstart van de productie van eender welk nieuw voertuigmodel mogelijk. Bedrijven kunnen ze ook toepassen om traditionele en milieuvriendelijke hybride en elektrische voertuigen efficiënt te integreren in één productielijn."

"Bovendien zijn de methodes toepasbaar voor bedrijven in de brede maakindustrie die hun productie organiseren volgens een lijnproces met werkstations.” Vooral de toeleveranciers aan de automobiel dus.


(Bert Belmans)