• 30/10/2013

Verbrekings-vergoeding bij veranderen van telecom- of energieleverancier

Er is sinds enige tijd al wat te doen over de nieuwe regels in verband met het sneller en gemakkelijker overstappen naar een andere energie- en/of telefonieleverancier.

Trefwoorden: #energieleverancier, #juridisch advies, #Solange Tastenoye, #telecomleverancier, #veranderen, #verbrekingsvergoeding

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE -- Hoe zit dit alles nu precies in elkaar? Zijn deze nieuwe regels ook van toepassing voor zelfstandigen (bedrijfsleiders, aannemers, enz…)?

Sinds 1 oktober 2012 is de nieuwe Telecomwet van toepassing. Er werden enkele wijzigingen aangebracht op het gebied van telefonie, nl:

  1. Er moet geen opzegvergoeding (verbrekingsvergoeding) meer betaald worden indien u uw telefooncontract (of uw gsm, internet en televisieabonnement) opzegt na verloop van 6 maanden.
  2. Zegt de particulier zijn abonnement toch op binnen de eerste 6 maanden van de looptijd van zijn telefooncontract, dan mag de leverancier slechts een vergoeding opleggen die niet hoger is dan de abonnementskosten die nog verschuldigd zijn tot het einde van deze 6 maanden. Dit houdt in dat 6 maanden abonnementsgeld het maximum is dat de operator mag aanrekenen aan de consument.
  3. De opzegging kan vanaf nu ook eenvoudiger, nl. per gewone brief, per email, via de website en zelfs per sms. We merken wel op dat een mondelinge opzeg via de telefoon echter niet voldoende zal zijn. Een opzegreden moet evenmin gegeven worden door de abonnee. De schorsing van het contract gaat in vanaf het moment dat de abonnee te kennen geeft dat hij zijn contract wenst op te zeggen en de operator van zijn kant moet hiertoe zo snel mogelijk het nodige doen. Hij moet bovendien zijn abonnee hiervan een schriftelijke bevestiging toesturen;
  4. Wordt een contract van bepaalde duur verlengd, dan zal de abonnee telkens zijn handtekening moeten plaatsen (dit kan ook via email gebeuren).

Wat indien uw contract bepaalt dat u gedurende een bepaalde tijd klant móet blijven?
Door de nieuwe regels is het mogelijk om zelfs in een dergelijk geval eerder naar een andere telefoonleverancier over te stappen en zonder een verbrekingsvergoeding te moeten betalen.

Opgelet: de abonnee moet wel minstens 6 maanden het contract hebben nageleefd.

Zijn deze regels ook van toepassing voor zelfstandigen?
Inderdaad, het is fout te denken dat alleen de gewone particulier (consument) kan genieten van deze nieuwe regels. Elke zelfstandige, bedrijfsleider, aannemer, enz…kan van deze nieuwe bepalingen genieten. De nieuwe regels gelden dus niet alleen voor uw privé telefoongebruik, maar ook voor die van uw kantoor, dit voor zover u echter niet over meer dan 5 lijnen beschikt.

Ook voor oude contracten?
Ja! De wetsbepalingen zijn van toepassing sinds de nieuwe wet (1 oktober 2012). Dit betekent dat de contracten die na die datum werden afgesloten onder toepassing van deze nieuwe wet vallen, zo ook de oude contracten, welke al in voege waren vóór de wet van 1 oktober.

Ook voor uw energieleverancier?
Ook de zogenaamde Elektriciteitswet en de Gaswet maakten een einde aan de verplichting tot het betalen van een verbrekingsvergoeding die moest betaald worden indien de consument veranderde van energieleverancier. Dit houdt in dat elke particulier die van energieleverancier wenst te veranderen, dit gewoon kan doen ongeacht of zijn contract werd afgesloten voor een bepaalde of een onbepaalde duurtijd.

Er wordt hier slechts één voorwaarde door de nieuwe wet vooropgesteld en dat is dat de consument een opzegtermijn van ten minste één maand moet respecteren. Verder is het ook zo dat de consument zelf niets moet doen: het is zijn nieuwe energieleverancier die het oude contract opzegt en verder alles in orde brengt.

Van toepassing op zelfstandigen?
Ja, niet alleen de gewone consument kan genieten van deze nieuwe bepalingen maar ook de zelfstandigen. Maar hier is wel een beperking voorzien: het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van deze zelfstandige mag niet hoger zijn dan 50.000 kWh, het gasverbruik 100.000 kWh.
Ligt het verbruik boven deze grenzen, dan blijft alles bij het oude, t.t.z. dat hij dan nog steeds een verbrekingsvergoeding moet betalen indien hij zijn contract vroegtijdig wenst te beëindigen.


Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht.