• 02/10/2013

Nieuw sluizencomplex met waterkrachtcentrale voor Harelbeke

Harelbeke stelt stadsvernieuwingsproject voor en schuift sluizencomplex op. Cofely Fabricom mag bouwwerk realiseren inclusief waterkrachtcentrale. Zoals op het Albertkanaal in Olen.

Trefwoorden: #albertkanaal, #cofely fabricom, #energie, #engineering, #fabricom, #harelbeke, #leie, #techniek, #THV Leieland, #vijzel, #waterkracht, #Waterwegen en Zeekanaal

Lees verder

Nieuws

( Foto: Cofely Fabricom, maquettefoto Harelbeke )

ENGINEERINGNET.BE - Harelbeke zal er helemaal anders uitzien nadat het stadsbestuur zijn plannen heeft uitgevoerd. Onder meer het hele sluizencomplex wordt opgeschoven, maar de werken houden ook een nieuwe stuw, renoveerde bruggen en de aanleg van een voetgangers- en fietsersbrug in. Dat moet de band van de bewoners met de rivier versterken.

Cofely Fabricom mag – zoals eerder aangekondigd – instaan voor het nieuwe sluizencomplex. Het bedrijf voerde onlangs nog een huzarenstukje uit door in Olen gigantische vijzels in de sluizen op het Albertkanaal te hijsen.

Dat complex werkt volgens het principe dat ook in Harelbeke zal toegepast worden: de waterverplaatsing via Archimedesschroeven (of vijzels) wordt gebruikt om energie op te wekken. Op de Leie kan dat ook, doordat de rivier het grootste deel van het jaar een verval van 2,2 meter heeft.

Vijzels hebben bovendien een visvriendelijker karakter in tegenstelling tot de bekendere schroefpompen, vanwege de grote waterkamers en de tragere rotatie.

Tot nu is de methode enkel in Ham en Olen toegepast. Elders in Europa zijn er enkel sluizen waarbij schroeven met een kleinere omvang en beperkter maximaal geïnstalleerd vermogen zijn. De installatie in Olen staat zelfs te boek als de grootste in Europa (Archimedesschroeven met een diameter van 4,5 meter en een lengte van 22 meter, debiet tot 5 m³/s per vijzel).

Het contract voor de opdracht is midden juni door het stadsbestuur en de nv Waterwegen en Zeekanaal met Cofely Fabricom en zijn partners van de THV Leieland getekend.

Cofely Fabricom wordt verantwoordelijk voor alle elektromechanische werken aan het nieuwe sluizencomplex, inclusief de sluis met drie deurensets en twee stuwen die het waterniveau zullen regelen.

De nieuwe sluis wordt 230 meter lang, zal uit twee delen bestaan en zal schepen tot 4.500 ton de mogelijkheid bieden ook op de Leie in Harelbeke te varen. De werken starten begin volgend jaar en zullen twee jaar duren.

Mark Dirckx, General Manager Cofely Fabricom: “In dit concrete geval wint niet alleen het economische aspect met toegankelijkheid voor grotere schepen en een betere ontsluiting van de stad, ook de gekozen technieken zijn duurzaam.”


(Bert Belmans)