5Ws1H, of Kipling en de onderhoudsdienst... - column

Columns & Blogs 13/09/2013 10:05:34

Kwaliteitstools: gesofisticeerde statistische tools, maar ook een arsenaal eenvoudige tools. Ik had een discussie met een manager die zich nogal laagdunkend uitliet over deze laatste soort.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

essenscia opgetogen over investering Borealis

“De schoonheid, de kracht en de wijsheid van wetenschap” - column

De energietransitie vergt net iets meer - opinie

Dirk Torfs: “Niet alleen het product, ook de productie innoveren!” - column

NIS-richtlijn tegen cybercriminaliteit ! - column

Excelleren vergt nu meer dan Excel - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Hij had het speciaal voorzien op dingen als de 5WHYs en de 5Ws1H. Ergens kon ik zijn betoog wel volgen, met dat soort tools los je uiteindelijk geen machineproblemen op. Maar ik ben er wel van overtuigd dat zulke tools bruikbaar, sterker nog, nuttig zijn.

De 5WHYs kwamen al eens aan bod in deze column. Nu dus de 5Ws1H. Soms ook gerefereerd als de Kipling-vragen naar het gedicht van Rudyard Kipling (de auteur van o.a. Jungle Book): «I keep six honest serving-men. They taught me all I knew; their names are What and Why and When and How and Where and Who.»

Verre oorsprong
De oorsprong van de vragenreeks wordt echter veel verder in de tijd terug geciteerd, bij Hermagoras van Temnos (1e eeuw voor Christus). Vele anderen hebben dit terug opgepikt, o.a. zijn tijdgenoot Cicero en Thomas van Aquino (13e eeuw). Dat geeft de 5Ws1H een indrukwekkende stamboom.

De methode, die ondertussen in elk handboek van kwaliteitsmanagement opduikt, wordt ook toegepast in journalistiek, bij tekstanalyse en zelfs bij politioneel onderzoek. In de bedrijfswereld, bezig met dé bottom-line bij uitstek, wordt soms nog een extra vraag toegevoegd, namelijk de 'how much' waarmee gepeild wordt naar de financiële implicaties

Hebben ze nut?
5Ws1H stelt hopen vragen: Wat? Wanneer? Waar? Wie? Welke? Hoe? Het precies formuleren van de subvragen kan ingevuld worden naargelang de situatie.

Zo kan bijvoorbeeld 'Hoe?' verder doorvragen naar de details van afwijkingen tussen een gefaalde machine en een goed werkende machine of doorvragen naar de frequentie van storing of beide.

En 'Wie?' kan aanleiding geven tot een algemene analyse van nodige skills voor operatoren en technici of tot een meer persoonlijke analyse waarbij shifts of mensen gerelateerd worden naar installatieperformantie.

Als wetenschapper geloof ik sterk in het uitvoeren van strikte statistische analyses op historische storingsdata, het bouwen van mathematische installatieperformantiemodellen en het uitvoeren van numerieke simulaties voor het uittesten van onderhoudsstrategieën.

Zie ik dan ook nut voor eenvoudige tools zoals 5Ws1H? Het antwoord is ook eenvoudig: ja. Deze eenvoudige tool helpt om een probleem te analyseren vooraleer met de oplossing te starten. Eerst analyseren en dan oplossen lijkt een evidentie.

Toch blijkt uit de dagelijkse praktijk dat er vaak heel snel - en dit is uiteraard positief - gereageerd wordt op problemen. Maar soms gaat het zo snel dat niet de tijd genomen wordt om stil te staan bij alle aspecten van het probleem.

En het is net tot dit laatste dat 5Ws1H je verplicht. 5Ws1H is dus verwant aan 5WHYs. Dit eenvoudige 5Ws1H-tool helpt om het juiste probleem juist aan te pakken. Al te vaak worden immers brandjes geblust zonder verder na te denken bij de oorzaak van de brandhaard.

Niet absoluut zaligmakend
Naast het aflijnen van de probleemdetails zorgt 5Ws1H er voor dat nieuwe ideeën gegenereerd worden, dat er nagedacht wordt over criteria, dat er inzicht verworven wordt in relaties tussen processen en dat er gekaderd wordt in een ruimer (tijds)perspectief.

Uiteraard is 5Ws1H niet absoluut zalig makend. Voorzichtigheid bij het toepassen is aan de orde. De werkelijkheid is complex, vaak is er niet één factor die verantwoordelijk is voor bv. een storing, maar wel een samenspel van factoren.

Het komt er dus op aan om voldoende ver door te vragen en op te letten met te lineaire redeneringen. Uiteraard dienen de 5Ws1H-vraagstellers ook over voldoende achtergrond te beschikken om een gedegen antwoord te kunnen verschaffen. Een goed idee is om met een team de 5Ws1H te beantwoorden

Soms schrikken we terug om teveel vragen te stellen. Omwille van de tijdsdruk, omwille van vooringenomenheid, omwille van delicate relaties tussen departementen, Ten onrechte, zoals dit oude Chinese spreekwoord duidelijk maakt «He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever». <<

Liliane Pintelon is professor aan de KULeuven. Haar onderwijs- en onderzoeksactiviteiten richten zich op maintenance asset management in een industriële context op en medical (maintenance) logistics in een zorgcontext. Ze is auteur van o.a. het boek 'Maintenance Decision Making'.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

IE3 & IE4 motoren in webshop Elma Motors

Elma Motors biedt vanaf nu haar complete assortiment IE3 en IE4 voorraadmotoren te koop aan in de hun webshop. Het gaat om driefasige gietijzeren en aluminium kortsluitankermotoren die voldoen aan de efficiency klassen IE3 en IE4. Online-klanten kunnen hebben toegang tot een kleine 1000-tal verschillende motoren. >>

Partners