Tuibrug succesvol over Gentse Ringvaart geschoven

Economie 25/06/2013 12:05:18

Vorig weekend werd de 3500 ton zware tuibrug over de Gentse Ringvaart geschoven. Hiermee is een belangrijke nieuwe stap in het sluiten van de ring rond Gent gezet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Renovatie maakt Wilrijks bedrijventerrein duurzaam

“Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

Siemens demonstreert eerste autonome tram in Potsdam

Virtual reality applicatie meet gevaarherkenning bij fietsers

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(21/3) GBM Works test vibro-drillen van monopiles

(20/3) Brussels Airport bekroond als leider EU-project Airport Operations Plan

(18/3) Siemens en Odisee leiden techniekers Volvo Cars op

(18/3) Stoomnet ECLUSE in Antwerpse haven officieel geopend

(14/3) 3D geprint poreus mes snijdt onder druk

(13/3) Fysici blijven hoopvol over nieuwe Japanse superversneller

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Project R4 Zuid De tuibrug over de Ringvaart is één van de 15 werfzones van het project R4 Zuid, dat de mobiliteit, de economische ontwikkeling en de leefbaarheid in en om Gent moet verbeteren.

Het plaatsen van de brug is een belangrijke schakel binnen dit project: de brug zorgt namelijk voor een nieuwe verbinding tussen de Gentse binnen- en buitenring. In een later stadium zal deze brug aansluiten op de nieuwe rotonde aan het voetbalstadion van KAA Gent en op het op- en afrittencomplex aan het Scheldekanaal in Zwijnaarde.

In mei 2012 startte AWV met de werkzaamheden in functie van deze brug. Het gaat om een tuibrug of kabelbrug waarbij het brugdek via kabels opgehangen wordt aan een pyloon.

Om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken werd ervoor gekozen de brug eerst op te bouwen naast de rijweg en pas later op zijn plaats te schuiven.

Midden maart 2013 werd de 40 meter hoge pyloon succesvol over de brug gehesen en aan de liggers van het brugdek gemonteerd. Nu de brug volledig gebouwd is, is het moment gekomen om deze op zijn plaats te schuiven.

De brug van 3500 ton werd met behulp van platformwagens en schuifschoenen tot aan de rand van het water geschoven. Vervolgens is de brug op een drijvend ponton gereden, dat al varend, tegen een snelheid van 10 meter per uur, de brug naar zijn uiteindelijke bestemming heeft gebracht.

Na de schuifoperatie zal de tuibrug nog niet beschikbaar zijn voor het verkeer. Zowel de brug als het aansluitende wegennet moeten eerst verder afgewerkt worden.

Van zodra de brug verplaatst is, beschikt de aannemer over voldoende ruimte om verder te werken aan de nieuwe rotonde ter hoogte van het voetbalstadion van KAA Gent.

Later volgt ook het nieuw op- en afrittencomplex aan het Scheldekanaal in Zwijnaarde. Begin 2014, wanneer het project R4 zuid is afgerond, zullen de eerste auto’s en fietsers over de tuibrug rijden. << (GL) (foto: Agentschap Wegen & Verkeer, schetsontwerp van de brug)

Tuibrug in cijfers:

  • De tuibrug is 135 meter lang en weegt meer dan 3500 ton.
  • De brug moet 115 meter verplaatst worden en 30 cm zakken.
  • Het schuiven van de brug gebeurt aan een snelheid van 10 meter per uur.
  • Elke platformwagen is 14 meter lang en telt 20 wielen.
  • Elke schuifschoen is 5 meter breed en moet een gewicht van 500 ton dragen. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg-project New-C-Land zet in op productie biomassa

Het doel is om ongebruikte of marginale gronden tussen Wallonië, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk in kaart te brengen en te beplanten met non-food-gewassen voor de productie van biomassa.

Bacteriën zorgen voor minder broeikasgassen

Anammoxbacteriën verslinden stikstofmonoxide wat voorkomt dat andere bacteriën deze stof omzetten naar broeikasgas distikstofmonoxide, aldus onderzoek van onder meer de Radboud Universiteit.

Priority Software verwerft Optimize Group - bedrijfsnieuws

Door de acquisitie van ‘Optimize Group’ kan Priority Software haar aanwezigheid in West- Europa versterken en zo het snelgroeiende klantenbestand in deze regio nog beter van dienst zijn.

VUB-leerstoel gefinancierd door 4 ingenieursbedrijven (+fotoreportage)

Vrijdag tekenden de VUB, de ULB en de vier grote ingenieursbedrijven een akkoord voor de financiering van de nieuwe leerstoel Infrastructuur Assetmanagement en Levenscyclus Planning.

Automation 2019, samen met Empack en Logistics & Distribution

Na het succes van 2017 vinden Empack, Automation en Logistics & Distribution in 2019 opnieuw gelijktijdig plaats op 3 en 4 april 2019 in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch (Nederland).

Chemie- en farma goed voor recordbedrag aan buitenlandse investeringen

Buitenlandse ondernemingen uit de sector van de chemie, kunststoffen en life sciences hebben vorig jaar een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro in Vlaanderen geïnvesteerd.

11 nieuwe projecten uit Europees BENEFIC-programma goedgekeurd

In het kader van het Europese BENEFIC-programma werden 11 nieuwe projecten goedgekeurd. Het gaat om 53 laad- en tankpunten voor elektrische wagens, taxi’s, bussen en binnenvaartschepen.

ifm is uw partner voor de automatisering van morgen - advertorial

Sinds de oprichting in 1969 heeft ifm zijn stempel gedrukt op de industriële automatisering met nieuwe ontwikkelingen in sensoren, besturingssystemen en andere industriële systemen.

Passen digitalisering en brownfield-faciliteiten bij elkaar

De huidige automatiseringssystemen verminderen ongeplande downtime door bewaking van de systeemstatus en via conditiebewaking of voorspellend onderhoud. Maar wat met brownfield-installaties met legacy-apparatuur? Kunnen deze geïntegreerd worden en aan de eisen van de moderne productie voldoen? >>

Partners