Tuibrug succesvol over Gentse Ringvaart geschoven

Economie 25/06/2013 12:05:18

Vorig weekend werd de 3500 ton zware tuibrug over de Gentse Ringvaart geschoven. Hiermee is een belangrijke nieuwe stap in het sluiten van de ring rond Gent gezet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Europees onderzoeksproject gaat strijd aan met ziektes in vezelvlas

Renovatie maakt Wilrijks bedrijventerrein duurzaam

“Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

Polestar evalueert sterkte koolstofvezel

Siemens demonstreert eerste autonome tram in Potsdam

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

MindSphere: (R)evolution with the cloud

Webinar Siemens

dinsdag 25 juni 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Keuze van de redactie

(18/6) 30% meer bezoekers voor Vision, Robotics & Motion (+fotoreportage)

(18/6) Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Project R4 Zuid De tuibrug over de Ringvaart is één van de 15 werfzones van het project R4 Zuid, dat de mobiliteit, de economische ontwikkeling en de leefbaarheid in en om Gent moet verbeteren.

Het plaatsen van de brug is een belangrijke schakel binnen dit project: de brug zorgt namelijk voor een nieuwe verbinding tussen de Gentse binnen- en buitenring. In een later stadium zal deze brug aansluiten op de nieuwe rotonde aan het voetbalstadion van KAA Gent en op het op- en afrittencomplex aan het Scheldekanaal in Zwijnaarde.

In mei 2012 startte AWV met de werkzaamheden in functie van deze brug. Het gaat om een tuibrug of kabelbrug waarbij het brugdek via kabels opgehangen wordt aan een pyloon.

Om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken werd ervoor gekozen de brug eerst op te bouwen naast de rijweg en pas later op zijn plaats te schuiven.

Midden maart 2013 werd de 40 meter hoge pyloon succesvol over de brug gehesen en aan de liggers van het brugdek gemonteerd. Nu de brug volledig gebouwd is, is het moment gekomen om deze op zijn plaats te schuiven.

De brug van 3500 ton werd met behulp van platformwagens en schuifschoenen tot aan de rand van het water geschoven. Vervolgens is de brug op een drijvend ponton gereden, dat al varend, tegen een snelheid van 10 meter per uur, de brug naar zijn uiteindelijke bestemming heeft gebracht.

Na de schuifoperatie zal de tuibrug nog niet beschikbaar zijn voor het verkeer. Zowel de brug als het aansluitende wegennet moeten eerst verder afgewerkt worden.

Van zodra de brug verplaatst is, beschikt de aannemer over voldoende ruimte om verder te werken aan de nieuwe rotonde ter hoogte van het voetbalstadion van KAA Gent.

Later volgt ook het nieuw op- en afrittencomplex aan het Scheldekanaal in Zwijnaarde. Begin 2014, wanneer het project R4 zuid is afgerond, zullen de eerste auto’s en fietsers over de tuibrug rijden. << (GL) (foto: Agentschap Wegen & Verkeer, schetsontwerp van de brug)

Tuibrug in cijfers:

  • De tuibrug is 135 meter lang en weegt meer dan 3500 ton.
  • De brug moet 115 meter verplaatst worden en 30 cm zakken.
  • Het schuiven van de brug gebeurt aan een snelheid van 10 meter per uur.
  • Elke platformwagen is 14 meter lang en telt 20 wielen.
  • Elke schuifschoen is 5 meter breed en moet een gewicht van 500 ton dragen. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Langverwachte EU Verordening voor drones is er

Op 11 juni 2019 publiceerde de Europese Commissie de lang verwachte gemeenschappelijke Europese regels inzake drones.

essenscia PolyMatters vindt ban op kunststoffen geen goede zaak

De toepassing van de nieuwe Europese richtlijn over Single Use Plastics (SUP) moet zo gebeuren dat de federale en regionale overheden wetgeving en maatregelen maximaal op elkaar afstemmen.

Dassault Systèmes neemt Medidata Solutions over

Het Amerikaanse Medidata levert cloud-oplossingen voor de life sciences-industrie en had vorig jaar een omzet van 564 miljoen euro. Dassault Systèmes betaalt 5,1 miljard euro voor de overname.

Artificiële intelligentie: Vlaamse, Waalse en nationale initiatieven

Agoria wil met haar Artificial Intelligence Adoption Focus Group de adoptie van Artificiële Intelligentie bij lidbedrijven bevorderen en de Belgische AI-sector meer visibiliteit geven.

Kempische bedrijven investeren 3,8 miljoen euro in diepe geothermie

Drie gerenommeerde industriële families uit de Kempen met name Lauwers van Profel, Swerts van Soudal en Tormans hebben hebben HITA opgericht om diepe geothermie een kans te geven.

Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

Deze applicatielabs openen: ‘Smart Assembly & Production’ en ‘Smart Production Organisation’ op UGent Campus Kortrijk en het Augmented & Virtual Reality Technlogielab van Howest in Kortrijk.

Siemens implementeert testen voor ’Connected en Automated Driving’

Streetwise, de real-world scenario database van TNO voor geautomatiseerd rijden, is vanaf heden te gebruiken in Siemens simulatieomgeving Simcenter Prescan.

Wereldprimeur: Jan De Nul stelt als eerste baggeraar CO2-reductie doelen op

Jaarlijks komt er 15% minder CO2 vrij bij onder­houds­bagger­werken in de kustjachthaven van Nieuwpoort. Tegen 2022 gaat het om 15% minder CO2 bij 80% van de Vlaamse onder­houds­bagger­contracten.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners