Tuibrug succesvol over Gentse Ringvaart geschoven

Economie 25/06/2013 12:05:18

Vorig weekend werd de 3500 ton zware tuibrug over de Gentse Ringvaart geschoven. Hiermee is een belangrijke nieuwe stap in het sluiten van de ring rond Gent gezet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

DEME neemt nieuwste generatie sleephopperzuiger in gebruik

Europees onderzoeksproject gaat strijd aan met ziektes in vezelvlas

Renovatie maakt Wilrijks bedrijventerrein duurzaam

“Cobot bezorgt onze werknemers meer controle over hun werk” - artikel

Kennis van Japans vereist bij brand op schip...

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)

Ramada Plaza - Antwerpen

dinsdag 17 december 2019

Bruggenbouw: ontwerp en berekening

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 19/12/2019 tot 14/05/2020

Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw

Hendrik Consciencegebouw - Brussel

dinsdag 14 januari 2020

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

Keuze van de redactie

(12/12) Groei Fanuc Benelux aanleiding tot investering in nieuw bedrijfspand

(11/12) 2X scherper beeld door combinatie microscopie­technieken

(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Project R4 Zuid De tuibrug over de Ringvaart is één van de 15 werfzones van het project R4 Zuid, dat de mobiliteit, de economische ontwikkeling en de leefbaarheid in en om Gent moet verbeteren.

Het plaatsen van de brug is een belangrijke schakel binnen dit project: de brug zorgt namelijk voor een nieuwe verbinding tussen de Gentse binnen- en buitenring. In een later stadium zal deze brug aansluiten op de nieuwe rotonde aan het voetbalstadion van KAA Gent en op het op- en afrittencomplex aan het Scheldekanaal in Zwijnaarde.

In mei 2012 startte AWV met de werkzaamheden in functie van deze brug. Het gaat om een tuibrug of kabelbrug waarbij het brugdek via kabels opgehangen wordt aan een pyloon.

Om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken werd ervoor gekozen de brug eerst op te bouwen naast de rijweg en pas later op zijn plaats te schuiven.

Midden maart 2013 werd de 40 meter hoge pyloon succesvol over de brug gehesen en aan de liggers van het brugdek gemonteerd. Nu de brug volledig gebouwd is, is het moment gekomen om deze op zijn plaats te schuiven.

De brug van 3500 ton werd met behulp van platformwagens en schuifschoenen tot aan de rand van het water geschoven. Vervolgens is de brug op een drijvend ponton gereden, dat al varend, tegen een snelheid van 10 meter per uur, de brug naar zijn uiteindelijke bestemming heeft gebracht.

Na de schuifoperatie zal de tuibrug nog niet beschikbaar zijn voor het verkeer. Zowel de brug als het aansluitende wegennet moeten eerst verder afgewerkt worden.

Van zodra de brug verplaatst is, beschikt de aannemer over voldoende ruimte om verder te werken aan de nieuwe rotonde ter hoogte van het voetbalstadion van KAA Gent.

Later volgt ook het nieuw op- en afrittencomplex aan het Scheldekanaal in Zwijnaarde. Begin 2014, wanneer het project R4 zuid is afgerond, zullen de eerste auto’s en fietsers over de tuibrug rijden. << (GL) (foto: Agentschap Wegen & Verkeer, schetsontwerp van de brug)

Tuibrug in cijfers:

  • De tuibrug is 135 meter lang en weegt meer dan 3500 ton.
  • De brug moet 115 meter verplaatst worden en 30 cm zakken.
  • Het schuiven van de brug gebeurt aan een snelheid van 10 meter per uur.
  • Elke platformwagen is 14 meter lang en telt 20 wielen.
  • Elke schuifschoen is 5 meter breed en moet een gewicht van 500 ton dragen. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ontwikkeling nieuwe biologische oppervlakte-actieve stoffen

Het Frans-Belgische onderzoeksteam ValBran produceert oppervlakte-actieve stoffen met een hoge toegevoegde waarde uit zemelen, het omhulsel van tarwekorrels, voor onder meer Ecover.

ERC Consolidator Grant voor ontwikkeling nieuwe generatie kwantumcomputers

Clement Merckling, principal member of technical staff bij imec, krijgt van de Europese Research Council een prestigieuze Consolidator Grant voor de uitwerking van zijn project NOTICE.

Primeur: BAM past kunstmatige intelligentie toe bij betonverharding

Converge analyseerde een grote hoeveelheid data over betonverharding om een systeem te bouwen dat kunstmatige intelligentie inzet om het verhardingsproces van beton te voorspellen.

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

Het Europese project PASSAnT lanceerde onlangs een nieuwe beveiligingstool voor havens: slimme hekwerken met sensoren die moeten voorkomen dat onbevoegden havens binnendringen.

Stefan De Poorter wordt nieuwe Service Manager bij Rittal Belgium

De 49-jarige Stefan De Poorter is kersvers Service Manager. Zijn volledige loopbaan speelde zich af binnen het service verhaal. Het Rittal Service Team begint aan een nieuw hoofdstuk.

2 miljoen euro voor AI- en digitaliseringsprojecten bij hogescholen

Er komen zes nieuwe projecten bij hogescholen met specifieke aandacht voor toepassingen van AI bij ondernemingen en non-profitorganisaties, die zelf hier niet actief onderzoek naar doen.

Wervingsactiviteit eerste kwartaal 2020 stabiliseert

Uit de nieuwe ManpowerGroup Barometer blijkt dat de wervingsactiviteit op de arbeidsmarkt positief zal blijven in het eerste kwartaal van 2020. 7% plant aanwervingen en 2% afdankingen.

3DExperience Lab verwelkomt 15 nieuwe deelnemers

Tijdens een event in Parijs werden de 15 nieuwe startups en scale-ups bekendgemaakt, die zullen deelnemen aan het 3DExperience Lab, het innovatieprogramma van Dassault Systèmes.

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners