• 11/06/2013

‹Hoe kom je aan baan zonder ervaring en aan ervaring zonder baan?›

Wat is het nut van studentencompetities? Antwoord: het is een mooi voorbeeld van projectgebaseerd leren, met inbreng van het bedrijfsleven. Door Paul Lambrechts, Mathworks.

Trefwoorden: #mathworks, #mechatronisch, #robocup, #robot, #Technische Universiteit Eindhoven

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET - Toen ik afstudeerde van mijn studie werktuigbouwkunde was projectgebaseerd leren niet bepaald standaard. Studeren was veelal een individuele bezigheid en je kennis werd getoetst door middel van - wederom individueel afgelegde - examens, schriftelijk of mondeling.

Echter het feit dat ik tijdens mijn studie ervaring heb mogen opdoen in het bedrijfsleven heeft me zeker geholpen om een beter inzicht te krijgen in het verschil tussen 'weten' en 'iets daadwerkelijk werkend te maken'.

Levensechte projecten nabootsen
Omdat universiteiten zich bewust werden dat praktijkervaring zeer belangrijk is, en ook gedreven door het bedrijfsleven, zijn ze begonnen met het ontwikkelen van projectgebaseerd leren.

Hierin worden levensechte projecten nagebootst die studenten normaal pas tegenkomen in hun eerste baan en krijgen ze de mogelijkheid de theorie in praktijk te brengen. Daarnaast ontwikkelen ze ook hun niet-technische vaardigheden die belangrijk zijn in een toekomstige carrière zoals samenwerken, projectmanagement, marketing en budgetbeheer.

Om het projectgebaseerd leren nog echter en nog leuker te maken kun je je als student aanmelden voor een studentencompetitie of er zelf een opzetten met zoveel mogelijk universiteiten uit zoveel mogelijk landen als mogelijk.

Hierdoor creëer je een ‘echte’ competitie in een internationale setting; je krijgt de kans om jouw universiteit te vertegenwoordigen, de voldoening van samen een doel bereiken en het besef dat wat je in de collegebanken hebt geleerd er echt toe doet.

Sponsoring door het bedrijfsleven
Sponsoring door het bedrijfsleven maakt het voor de studenten mogelijk om met marktconforme tools te werken, en ontwikkelmethode te gebruiken die goed aansluiten bij de praktijk. Faculteiten krijgen zo de kans om met professionals uit het bedrijfsleven een waardevolle discussie op te starten en op de hoogte te blijven van de nieuwste processen en tools in productiescenario’s. Dit helpt hen weer verder in het ontwikkelen van hun curricula, voor nu en de toekomst.

Omgekeerd leren de sponsoren van de studentencompetities. Voor sommige bedrijven is het een gelegenheid om hun producten in een snel veranderende, competitieve omgeving toe te passen.

Voor andere bedrijven biedt het de mogelijkheid om toekomstige engineers kennis te laten maken met hun bedrijf en de producten om zo talent aan te trekken voor de toekomst.

Ultiem mechatronisch systeem
Studentencompetities - RoboCup is er een schitterende illustratie van - zijn perfecte voorbeelden van projectgebaseerd leren. Studenten van universiteiten over de hele wereld strijden met elkaar in teams om robots te ontwikkelen, elk met uiteenlopende uitdagingen, afhankelijk van de competitie waarin ze deelnemen.

Het uiteindelijke doel is dat tegen 2050 een team van mensachtige robots een aardig partijtje voetbal moeten kunnen spelen met de echte, menselijke, professionals. Een voetballende robot is een ultiem mechatronisch systeem dat snel bewegende en accurate mechanica vereist, alsmede robuuste en krachtige elektronica en innovatieve en betrouwbare software zodat hij snel visuele informatie kan interpreteren en autonoom beslissingen kan nemen over zijn balspel. Momenteel zijn de meeste capabele robots te vinden in de zogenaamde middle sized league met rijdende robots die tot kniehoogte reiken.

Technische Universiteit Eindhoven
Deze league was ook de keuze van de Technische Universiteit Eindhoven toen ze in 2005 besloten om aan RoboCup deel te nemen. Eerst met andere Nederlandse universiteiten, later onder hun eigen team 'Tech United'.

In de jaarlijkse wereldkampioenschappen zijn ze van de vijfde plaats in 2007, naar de tweede plaats gestegen tussen 2008 en 2011 om het in 2012 tot de wereldtitel te redden.

In de tussentijd hebben ze ook een ingang gevonden in de humanoid league en in de RoboCup(at)Home league met als doel autonome servicerobots te ontwikkelen voor het verrichten van huishoudelijke taken.

Oprichter en technisch directeur van Tech United, René van de Molengraft, hield zich vóór het succes van het RoboCup-team al bezig met het opzetten van projectgebaseerd leren.

De RoboCup studentencompetitie is de uitgelezen kans voor studenten om in een engineering-teamverband, en onder begeleiding van de faculteit en hun mentoren, te werken aan geavanceerde robotica-applicaties met de laatste software-ontwikkeltools.

Door deze focus op zowel proces als de technologie zijn de studenten stappen voor op hun medestudenten. En je hoeft geen genie te zijn om te weten dat dit een unieke kans is om waardevolle ervaring op te doen en je carrière een glansrijke start te geven.


OVER DE AUTEUR
Paul Lambrechts is senior application engineer bij MathWorks, een ontwikkelaar van rekenkundige software en tevens één van de drie hoofdsponsors van de Robocup-competitie. Het bedrijf werd opgericht in 1984 en telt meer dan 2.800 medewerkers in 15 landen.

ACHTERGROND
RoboCup 2013 wereldkampioenschappen voetballen, van 26 tot 30 juni 2013 in Eindhoven.
Website: www.robocup2013.org