• 06/06/2013
  • |     BB

BASF laat elektrische vrachtwagens uittesten in proefproject

H.Essers mag inzet van vrachtwagens met e-powertrain uittesten op uitgestrekte site van BASF in Antwerpen. Zo doen alle betrokken partijen praktijkervaring op.

Trefwoorden: #3-fazig stopcontact, #BASF, #elektrische vrachtwagens, #H.Essers, #proefproject

Lees verder

Nieuws

( Foto: H.Essers )

ENGINEERINGNET.BE -- Dat BASF interesse toont in elektrische mobiliteit, heeft te maken met twee zaken. Enerzijds past het perfect in zijn duurzaamheidbeleid, anderzijds is de Antwerpse site met zijn 6m² erg uitgestrekt, en bijna een dorp op zich. Zo zijn er bijvoorbeeld niet minder dan enkele honderden afleverpunten.

Een van de doelstellingen van het proefproject is na te gaan waar een traditionele vrachtwagen - binnen de dienstverlening van transportbedrijf H.Essers - op een economisch verantwoorde manier kan vervangen worden door een e-truck.

De vrachtwagen waarmee wordt beleverd is naar verluidt een uniek stukje technologie waar er maar een handvol van rondrijden in Europa. Hij wordt 100% elektrisch aangedreven en is volledig manueel omgebouwd. Het gaat om een 12 ton vrachtwagen op basis van een MAN type TGL met een maximale snelheid van 85 km/u en een actieradius van om en bij 110 km, afhankelijk van het geladen gewicht.

Omdat de lader in het voertuig is geïntegreerd, kan dit voertuig aan eender welk 3-fazig stopcontact opgeladen worden. Deze technologie vergemakkelijk de inzetbaarheid van het voertuig op verschillende standplaatsen.

H.Essers liet e-trucks al testen door CityDepot in Hasselt, het eerste stadsdistributiecentrum in Vlaanderen. Mogelijk wordt het concept door de leverancier ook doorgetrokken naar andere steden. “Grootsteden zoals Gent, Antwerpen, Brussel, Leuven, maar ook bijvoorbeeld Genk, Kortrijk, gaan zeker in aanmerking komen…” zegt Pascal Vranken, General Manager Transport van H.Essers.


CITAAT
Frank Verhulst, CEO van fabrikant EMOSS die de vrachtwagens elektrisch ombouwt: "E-trucks zijn een serieus alternatief voor bedrijven die goederen distribueren in stedelijke of milieuzones. Het belangrijkste element voor een haalbare business case op TCO is onze hoogefficiënte aandrijflijn (e-powertrain), deze drijft de achteras van de truck zonder tussenkomst van een versnellingsbak aan. "