‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Economie 31/05/2013 12:32:31

Vaudeville rond laatste der grote Congoboten krijgt onverwachte wending. Volgens Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie is hij tijdens het verslepen gezonken.

Lees hieronder verder   
Verwant

‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert

Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

VVIA breekt lans voor industrieel erfgoed Petroleum Zuid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Energy Efficiency in Industry

Building 904, Technologiepark, Zwijnaarde

van 9/05/2017 tot 12/12/2017

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'inzicht in lastechniek'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 20/11/2017 tot 18/12/2017

Cursus uitlijnen - niveau 1 asuitlijnen

Crowne Plaza Antwerpen

dinsdag 21 november 2017

Risicomanagement als onderdeel van ISO 9001

Tramstraat 63 - 9052 Zwijnaarde

dinsdag 21 november 2017

Circular Economy Day Belgium

BluePoint Brussel

dinsdag 21 november 2017

Opleiding laseroptisch uitlijnen voor gevorderden

Crowne Plaza Antwerpen

van 22/11/2017 tot 23/11/2017

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Nieuw innovatief bedrijfsnetwerk Offshore Energie opgericht

Keuze van de redactie

(15/11) Teamleader wint Deloitte’s Technology Fast 50 award

(13/11) VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

(8/11) Tiger Power gaat Noord-India voorzien van groene energie

(7/11) Duurzaamheid hoofdpunt in vijfjarenplan NMBS

(2/11) Plasma gebruiken om CO2 om te zetten in waardevolle stoffen

(31/10) Metingen project CLINSH voor schone binnenvaart opgestart

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Het laatste overblijvende exemplaar van de 'grote Congoboten', de Georg Büchner / Charlesville is naar alle waarschijnlijkheid roemloos aan zijn einde gekomen. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie – VVIA - volgt het nieuws op de voet en meldt dat het schip 'vermoedelijk' gezonken is.

De vereniging baseert zich op een bericht van de Poolse zeereddingsdienst, met volgende inhoud: "HULL OF A SHIP WITH A LENGTH OF 154 M SANK" en het feit dat een Poolse kustwachter werd opgemerkt op de plaats waar de Charlesville zich op dat ogenblik bevond. Bovendien begon de sleper op een bepaald tijdstip 'rare bewegingen' te maken, aldus de vereniging.

Het schip is - of was - de laatste bestaande combi-liner, een pakketboot die zowel goederen als passagiers vervoerde. Hij werd gebouwd voor de befaamde Belgische scheepvaartmaatschappij Compagnie Maritime Belge en onderhield in de jaren 1950 en 1960 de regelmatige verbinding tussen Antwerpen en Matadi in het voormalige Belgisch Congo.

In 1967 werd de boot verkocht aan de Oost-Duitse 'VEB Deutsche Seerederei' en onderhield hij de verbinding met Cuba, later functioneerde hij als opleidingsschip voor de handelsvloot en tenslotte werd het overgedragen aan een vereniging. Deze baatte het enkele jaren uit als jeugdherberg in de Duitse stad Rostock.

In de loop van vorig jaar kwam deze vereniging in financiële moeilijkheden en werd in maart failliet verklaard.

Ondanks diverse pogingen van allerlei instanties en organisaties om de Charlesville als industrieel erfgoed voor het nageslacht te bewaren, werd het schip eind vorige week op sleeptouw genomen om te worden verschroot.

Zelfs Duitse musea en erfgoedorganisaties kregen naar verluidt geen toestemming om de belangrijkste onderdelen, zoals meubilair, de schilderijen aan boord, de historische nautische onderdelen zoals de uitrusting van de brug,... te verwijderen voordat het vernietigd zou worden. Het is immers verboden om onderdelen te verwijderen van een wettelijk beschermd monument', aldus VVIA.

Het stadsbestuur van Rostock liet van zijn kant in een eerste reactie weten dat het schip 'voor de afvaart grondig geïnspecteerd was'. << (BB) (foto: VVIA)


LEESTIPS:
Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert
Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Sirris integreert additive manufacturing in demonstrator van productielijn

Additive manufacturing (AM) is klaar voor de productievloer. Toch blijken de industrialisering en opschaling ervan nog op verschillende uitdagingen te stoten. Sirris lanceert een oplossing.

Belgische voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Het 3de online duurzaamheidsverslag van de voedingsindustrie toont hoe de sector verder wil groeien en antwoorden biedt op uitdagingen rond welvaart, personen, milieu en maatschappij.

Verhegge en Astro-plan winnen Aquafin-awards

Aquafin reikte onlangs zijn jaarlijkse awards uit voor het advies- en ingenieursbureau en de aannemer die het voorbije jaar het meest kwaliteitsvol en omgevingsvriendelijk tewerk gingen.

Antwerpse haven gaat nauwer samenwerken met India

Tijdens het Staatsbezoek aan India tekende Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen, een Memorandum of Understanding (MoU) met de Indian Chemical Council.

Eerste spadesteek voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gezet

Vlaams minister Ben Weyts en de Nederlandse minister Cora van Nieuwenhuizen gaven het startschot voor de bouw van één van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

De verzelfstandiging van de maintenance manager - artikel

Steeds meer maintenance managers ‘freelancen’. Verschillende ontwikkelingen werken de verzelfstandiging in de hand. Profielen groeien ‘hoger’ terwijl de beschikbaarheid op de markt afneemt.

VUB leidt project naar productie van hernieuwbare waterstof

BURN (comBUstion and Robust optimizatioN) speelt een hoofdrol in het GenComm project, dat met 9.39 miljoen euro wordt gefinancierd door Interreg Noordwest-Europa.

Duracel bouwt productiesite om tot Industrie 4.0 fabriek

Tegen 2020 wil Duracell de productiesite in Aarschot volledig ombouwen tot een zogenaamde Industrie 4.0 fabriek. Dat moet leiden tot een nog efficiënter productieproces.

HART-functionaliteit in TwinCAT en I/O

De procesindustrie vraagt om innovatieve en kostenbesparende automatiseringsoplossingen. De PC-gebaseerde besturing van Beckhoff voldoet hieraan dankzij de integratie van specifieke protocollen en interfaces en door het uitgebreide productassortiment. Klik hier voor meer info. <<

Miniatuur Neptune
servobesturing

De Neptune servobesturing behoort tot het standaard pakket van Ingenia, maar is met een afmeting van 40 x 40 mm alles behalve standaard te noemen. Met dit zeer compacte formaat behoort deze besturing tot de kleinste van de wereld. Lees snel meer over deze besturingen!

Partners

Partners