‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Economie 31/05/2013 12:32:31

Vaudeville rond laatste der grote Congoboten krijgt onverwachte wending. Volgens Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie is hij tijdens het verslepen gezonken.

Lees hieronder verder   
Verwant

‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert

Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

VVIA breekt lans voor industrieel erfgoed Petroleum Zuid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(19/1) Proeftuin voor Smart Grid-technologie gelanceerd

(18/1) Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Het laatste overblijvende exemplaar van de 'grote Congoboten', de Georg Büchner / Charlesville is naar alle waarschijnlijkheid roemloos aan zijn einde gekomen. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie – VVIA - volgt het nieuws op de voet en meldt dat het schip 'vermoedelijk' gezonken is.

De vereniging baseert zich op een bericht van de Poolse zeereddingsdienst, met volgende inhoud: "HULL OF A SHIP WITH A LENGTH OF 154 M SANK" en het feit dat een Poolse kustwachter werd opgemerkt op de plaats waar de Charlesville zich op dat ogenblik bevond. Bovendien begon de sleper op een bepaald tijdstip 'rare bewegingen' te maken, aldus de vereniging.

Het schip is - of was - de laatste bestaande combi-liner, een pakketboot die zowel goederen als passagiers vervoerde. Hij werd gebouwd voor de befaamde Belgische scheepvaartmaatschappij Compagnie Maritime Belge en onderhield in de jaren 1950 en 1960 de regelmatige verbinding tussen Antwerpen en Matadi in het voormalige Belgisch Congo.

In 1967 werd de boot verkocht aan de Oost-Duitse 'VEB Deutsche Seerederei' en onderhield hij de verbinding met Cuba, later functioneerde hij als opleidingsschip voor de handelsvloot en tenslotte werd het overgedragen aan een vereniging. Deze baatte het enkele jaren uit als jeugdherberg in de Duitse stad Rostock.

In de loop van vorig jaar kwam deze vereniging in financiële moeilijkheden en werd in maart failliet verklaard.

Ondanks diverse pogingen van allerlei instanties en organisaties om de Charlesville als industrieel erfgoed voor het nageslacht te bewaren, werd het schip eind vorige week op sleeptouw genomen om te worden verschroot.

Zelfs Duitse musea en erfgoedorganisaties kregen naar verluidt geen toestemming om de belangrijkste onderdelen, zoals meubilair, de schilderijen aan boord, de historische nautische onderdelen zoals de uitrusting van de brug,... te verwijderen voordat het vernietigd zou worden. Het is immers verboden om onderdelen te verwijderen van een wettelijk beschermd monument', aldus VVIA.

Het stadsbestuur van Rostock liet van zijn kant in een eerste reactie weten dat het schip 'voor de afvaart grondig geïnspecteerd was'. << (BB) (foto: VVIA)


LEESTIPS:
Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert
Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

Haven Oostende kan terugblikken op een succesvol jaar. Niet enkel de offshore wind business draait op volle toeren, maar ook de traditionele economische activiteiten houden stand.

Peter Stracar nieuwe CEO bij GE

GE heeft Peter Stracar benoemd als president en CEO voor de Europese regio. Hij volgt in die functie Mark Hutchinson op, die op 1 januari zijn pensioen aankondigde.

Pilz Veiligheidsschakelmat PSENmat met plaatsdetectie - techniek

De PSENmat van Pilz is een veiligheidsschakelmat met geïntegreerde schakelaar die een bedieningsfunctie ter beschikking stelt. Dit maakt compleet nieuwe machine­bedieningsconcepten mogelijk.

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

Partners