‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Economie 31/05/2013 12:32:31

Vaudeville rond laatste der grote Congoboten krijgt onverwachte wending. Volgens Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie is hij tijdens het verslepen gezonken.

Lees hieronder verder   
Verwant

‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert

Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

VVIA breekt lans voor industrieel erfgoed Petroleum Zuid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Reduceren van doorlooptijden en omsteltijden

Cepa Antwerpen

van 17/04/2018 tot 8/05/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

INTERMAT

Parijs

van 23/04/2018 tot 28/04/2018

Lean in de zorgsector

Kortrijk

van 23/04/2018 tot 30/04/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/4) Nieuw systeem om elektrische auto’s snel op te laden via zonnepanelen

(18/4) Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

(16/4) TU/e-onderzoeker ontwikkelt robot voor schedelbasischirurgie

(16/4) Bio-gebaseerde verpakkingen oplossing tegen zwerfvuil?

(13/4) Van Hool investeert 42,5 miljoen euro in Amerikaanse productievestiging

(11/4) Drijvend windenergie-systeem ver uit de kust: haalbaar en concurrentieel

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Het laatste overblijvende exemplaar van de 'grote Congoboten', de Georg Büchner / Charlesville is naar alle waarschijnlijkheid roemloos aan zijn einde gekomen. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie – VVIA - volgt het nieuws op de voet en meldt dat het schip 'vermoedelijk' gezonken is.

De vereniging baseert zich op een bericht van de Poolse zeereddingsdienst, met volgende inhoud: "HULL OF A SHIP WITH A LENGTH OF 154 M SANK" en het feit dat een Poolse kustwachter werd opgemerkt op de plaats waar de Charlesville zich op dat ogenblik bevond. Bovendien begon de sleper op een bepaald tijdstip 'rare bewegingen' te maken, aldus de vereniging.

Het schip is - of was - de laatste bestaande combi-liner, een pakketboot die zowel goederen als passagiers vervoerde. Hij werd gebouwd voor de befaamde Belgische scheepvaartmaatschappij Compagnie Maritime Belge en onderhield in de jaren 1950 en 1960 de regelmatige verbinding tussen Antwerpen en Matadi in het voormalige Belgisch Congo.

In 1967 werd de boot verkocht aan de Oost-Duitse 'VEB Deutsche Seerederei' en onderhield hij de verbinding met Cuba, later functioneerde hij als opleidingsschip voor de handelsvloot en tenslotte werd het overgedragen aan een vereniging. Deze baatte het enkele jaren uit als jeugdherberg in de Duitse stad Rostock.

In de loop van vorig jaar kwam deze vereniging in financiële moeilijkheden en werd in maart failliet verklaard.

Ondanks diverse pogingen van allerlei instanties en organisaties om de Charlesville als industrieel erfgoed voor het nageslacht te bewaren, werd het schip eind vorige week op sleeptouw genomen om te worden verschroot.

Zelfs Duitse musea en erfgoedorganisaties kregen naar verluidt geen toestemming om de belangrijkste onderdelen, zoals meubilair, de schilderijen aan boord, de historische nautische onderdelen zoals de uitrusting van de brug,... te verwijderen voordat het vernietigd zou worden. Het is immers verboden om onderdelen te verwijderen van een wettelijk beschermd monument', aldus VVIA.

Het stadsbestuur van Rostock liet van zijn kant in een eerste reactie weten dat het schip 'voor de afvaart grondig geïnspecteerd was'. << (BB) (foto: VVIA)


LEESTIPS:
Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert
Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Bilfinger Tebodin lanceert virtuele fabriek op Belgische markt

Industrial 360° van advies- en ingenieursbureau Bilfinger Tebodin creëert voor spelers in de chemie-, voeding-, farma- en industriesectoren een virtuele fabriek, die online toegankelijk is.

Nieuw systeem om elektrische auto’s snel op te laden via zonnepanelen

De Nederlandse TU Delft heeft samen met Power Research Electronics en Last Mile Solutions een snellader ontwikkeld waarmee auto’s direct zijn op te laden met stroom uit zonnepanelen.

Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

Google beschreef op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for Cancer Research (AACR) een prototype van zijn Augmented Reality Microscope (ARM).

Nederlands onderzoek naar 5G en netneutraliteit in EU

Onzekerheid over de impact van de regels voor netneutraliteit kan van invloed zijn op de investeringsplannen voor 5G en uiteindelijk op de daadwerkelijke inzet van 5G in Europa.

Conferenties belangrijk onderdeel van Sensor + Test 2018 - uitnodiging

Sensor + Test 2018 wordt van 26 tot 28 juni in Nürnberg worden gehouden en zal opnieuw een toonaangevende platform vormen op het gebied van sensoren, meettechniek en testtechnologie.

Nieuwe app om tijdverlies voor binnenvaartschepen te minimaliseren

De app geeft real time advies aan schippers en sluiswachters over het beste vaartempo tijdens het vaartraject en wordt in juni getest tussen de sluizen bij Maasbracht en Ternaaien in België.

Congres over warmtenetten moet populariteit opkrikken

Warmtenetwerk Vlaanderen organiseert op 24 april in Eeklo zijn vierde Vlaamse congres over warmtenetten ter ondersteuning van de uitrol hiervan in Vlaanderen.

Kleine stootdempers van ACE bestand tegen agressieve vloeistoffen - techniek

ACE Stoßdämpfer brengt een verbeterde versie van de kleine stootdempers uit zijn Protection-serie op de markt. Deze zijn nu optimaal bestand tegen agressieve substanties.

Softing lanceert mobiele multiprotocol-interface

Met de introductie van mobiLink is Softing, in de Benelux vertegenwoordigt door Helmholz Benelux, het eerste bedrijf dat toegang biedt tot de belangrijkste protocollen binnen de procesindustrie: HART, Foundation Fieldbus en PROFIBUS PA met één enkele tool. Het is uitermate geschikt voor de mobiele inbedrijfstelling van veldinstrumentatie. >>

Partners