Asset Management is (ook) kleur bekennen - column

Columns & Blogs 17/05/2013 8:38:44

De afgelopen maanden heeft de Fyra-hogesnelheidstrein (de 'HS250') van politici en topmanagers van de spoorwegen het uiterste van hun manoeuvreerkunsten gevraagd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Asset Management is (ook) kleur bekennen - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Voor niet-sporende krantenlezers werd een vermakelijk en doorzichtig massaspel opgevoerd. Passagiers van de trein zullen het eerder als een beschamende vertoning karakteriseren. Inmiddels zijn de oorzaken van de problemen vakkundig in nevelen gehuld. Onverwacht hoge onderhoudskosten vormen zonder twijfel de volgende episode van dit drama.

De nieuwste hype
De nieuwste hype in onderhoud is Asset Management. Ik vind dat raar, want Asset Management gaat over veel meer dan onderhoud. Grote bedrijven hebben dat ingezien en een afdeling Asset Management opgericht. Zo’n afdeling bestaat uit medewerkers die al in de techniek werkzaam waren.

Pientere bedrijven hebben daaraan mensen toegevoegd met verstand van strategie en geld. 'Holistisch en duurzaam denken' is de opdracht, iets dat daarvoor blijkbaar niet werd gedaan. Al vraag ik mij regelmatig af waarom zij, mensen én bedrijven, dat eerst niet deden en nu dan wél.

Aanhangers van Asset Management zullen stellen dat het HS250-drama was voorkomen als er te werk was gegaan met een degelijke asset management filosofie. Ik steun hen van harte, maar de praktijk maakt mij voorzichtig.

Asset Management concept
In tegenstelling tot wat men wel eens denkt, stelt het in de Angelsaksische wereld ontwikkelde Asset Management concept (PAS-55) de manager(s) centraal en niet de assets. Zo kan het ons beschermen tegen de gevolgen van politiek gekonkel, vaagheden, onkunde, eigenbelang, opportunisme, en soms zelfs elementair gebrek aan fatsoen.

Dat is het bijzondere en nieuwe van dit concept: de leiding moet haar normen en waarden expliciet maken, achterhalen wat de verwachtingen zijn van allen die belang hebben bij goed functionerende assets en nadenken over de risico’s van haar besluiten.

Bij het ontwikkelen en implementeren van allerlei asset management methoden is het goed ons dat te realiseren. Laat ik ten overvloede nog stellen dat we in onderhoud al decennia lang beschikken over adequate technieken om ongewenst falen van assets te voorkomen en te voorspellen. Daarvoor is PAS-55 dus niet nodig.

Dilemma's
Ik word zelf regelmatig betrokken bij asset management kwesties. Ik merk dan dat opdrachtgevers verwachten dat de aandacht zal uitgaan naar risico-analyses, data-kwaliteit, en onderhoud.

Veel adviseurs en asset managers doen daaraan mee, maar ik weet dat zij daarmee de essentie van asset management uit de weg gaan omdat de bedrijfsleiding eerst indringende en moeilijke vragen moet beantwoorden, en lastige dilemma’s waarvoor zij zich gesteld ziet expliciet moet maken. Dat is niet eenvoudig en soms zelfs vervelend of spannend, en altijd tijdrovend.

Angelsaksische manier
De Angelsaksische manier van denken en doen en zeker ook privatisering, hebben het helaas nodig gemaakt de leiding expliciete en controleerbare uitspraken te ontlokken over assets en redenen en consequenties van keuzes.

De daardoor onvermijdelijke top-down benadering is daarbij de grootste valkuil, en dat blijkt ook bij veel implementaties: de werkvloer is weinig betrokken en asset management blijft ongewild een elitair feest van asset managers, gericht op methodiek.

Met het risico dat het PAS-55 traject leidt tot een afstandelijke, mechanistische en descriptieve modellering van de wereld, zonder relatie met de werkelijkheid en hoe mensen zich gedragen.

Asset Management systeem
Een formeel Asset Management systeem is te vaak een triest medicijn voor organisaties met onvoldoende gedeelde én in praktijk gebrachte normen en waarden. Bij de effectiviteit van het medicijn plaats ik kanttekeningen.

Zeker als ik zie dat meer geld en energie worden gestoken in systematiek dan in het uitdagen van beleids-makers. Want alleen eerlijke en grondige antwoorden op lastige vragen zijn de basis voor verbetering en betrouwbaarheid, los van welk concept dan ook.

Oprecht Asset Management start daarom met kleur bekennen en duldt geen vrijblijvendheid van de top. <<

Eric Rensen, BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhoudsmanagement, asset management, en productiviteitsverhoging. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

INEOS heeft voor de haven van Antwerpen gekozen als locatie voor een mega-investering van 3 miljard euro, goed voor 400 nieuwe jobs. De investering zal gebeuren op de site in Lillo.

VIL wil logistieke hub in zorgsector uitbouwen

VIL lanceert het project ‘Zorghubs’ om de mogelijkheden te onderzoeken van een zorghub, waar logistieke activiteiten op een centrale locatie geconsolideerd en geoptimaliseerd worden.

Nieuw chemisch productieproces vermindert uitstoot kooldioxide

Scheikundige van de Nederlandse Universiteit Utrecht zet kobalt in als katalysator voor productie van chemicaliën uit aardgas, hetgeen tot bijna nul kooldioxide-uitstoot leidt.

5 goede redenen om Indumation 2019 te bezoeken - uitnodiging

Op 6, 7 en 8 februari komt Indumation.be 2019 er opnieuw aan in Kortrijk Xpo. Dit is dit de snelst groeiende vakbeurs voor de automatisering, digitalisering en optimalisering van de Benelux.

‘Lichtpistool’ meet stijfheid van bloedvaten

Imec,de Universiteit Gent, Medtronic en hun partners hebben een klinische haalbaarheidsstudie afgerond voor een prototype van een medisch toestel dat de stijfheid van bloedvaten kan meten.

Inschrijving tweede editie van acceleratieprogramma BEyond geopend

Initiatiefnemer Pulse Foundation zorgt ervoor dat in acceleratieprogramma BEyond ambitieuze tech scale-ups uit België ondersteuning krijgen van Belgische en internationale topondernemers.

Partners