Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Verwant

Nederlander toont zinkgaten op komeet aan dankzij Rosetta-sonde (+video)

Komeetlander ’Philae’ ontwaakt uit winterslaap (+video)

ESA maakt zich klaar voor lancering tweede Copernicus satelliet

Satelliet levert real-time data over dikte van het ijs op de noordpool

QinetiQ Space sleept nieuw ESA-contract in de wacht

Luiks bedrijf ontwikkelt ’s werelds grootste zonnetelescoop

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Actief op zoek naar een nieuwe functie als werknemer of een opdracht als zelfstandige? Meld je aan bij Engineeringnet Techpost
Meest gelezen nieuws

UGent en Caloritum winnen prestigieuze prijs met chemische warmtepomp

94% met STEM- of ICT-diploma vindt binnen het jaar werk

Nieuwe 2MW energiecentrale voor Gyproc in Antwerpse Haven

Eandis twijfelt over nut verdere uitbouw aardgasdistributie

Egemin integreert divisie Handling Automation in Duitse KION-groep

Saudische miljarden voor Antwerpse haven: goed voor technische leveranciers?

Agenda

Diepgaande opleiding Maintenance en Asset Management: de enige complete & Nederlandstalige training

Op verschillende locaties in Vlaanderen

van 8/10/2015 tot 27/05/2016

Smart Grid School - op 3 dagen wegwijs in de slimme energiewereld

Brussel (13-14/10) - Zaventem (15/10)

van 13/10/2015 tot 15/10/2015

Keuze van de redactie

(2/7) Laureaten FWO-Excellentieprijzen bekend gemaakt

(29/6) EPC-certificaat nog steeds niet eenduidig

(25/6) Huawei levert 5G-infrastuctuur voor ’Campus van de toekomst’

(22/6) Verrassende eerste resultaten van Darmflora Project

(17/6) BAM bestelt studie over sluiting van Antwerpse Ring

(16/6) Komeetlander ’Philae’ ontwaakt uit winterslaap (+video)

>> Meer blikvangers
Bedrijfspagina's

ESA experimenteert met Vlaamse knowhow in Additive Layered Manufacturing - artikel
Plant & Factory 6/05/2013 9:12:31

3D-printing zit in de lift. En Vlaamse bedrijven zitten in de kopgroep van het onderzoek en de toepassing van de technologie in de praktijk.

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE -- Dat is bijvoorbeeld het geval met LayerWise, een spin-off van de KULeuven, dat samen met het Europees Ruimtevaartagentschap experimenteert met Additive Layered Manufacturing. De bedoeling: de mogelijkheden aftasten voor de constructie van een bi-drijfgas motor, bestemd voor een communicatiesatelliet.

ESA heeft in dit project de ontwerpkansen van Additive Layered Manufacturing – of ALM - aangegrepen om functioneel gescheiden ontwerpen te construeren voor een aantal satellietonderdelen, zoals de injectoren, verbrandingskamers en uitstroomstraalpijpen.

Dat is onder meer het geval met een ontwerp uit één stuk van de verbrandingskamer, waarin dan een dunnewanddrukvat met een ondersteunend externe structurele scaffold wordt versterkt. Die constructie bespaart op gewicht, de montage wordt vereenvoudigd, de productie versneld en aanpassingen zijn tot in een laat stadium van het ontwerp mogelijk.

De huidige stand van ALM
Communicatiesatellieten zijn van essentieel belang voor mobiel internet en beveiligde financiële communicatie tussen banken, rechtstreekse tv-uitzendingen en aardobservatie ten behoeve van weervoorspellingen. Een van ESA's taken is toezicht houden op de ontwikkeling van in-space satellietmotortechnologie.

Als onderdeel van een intern gefinancierd programma onderzoekt ESA de huidige stand van Additive Layered Manufacturing bij metaal, waarbij het potentieel en de volgroeidheid van de technologie worden bekeken in het licht van te verwachten ontwikkelingen op het gebied van motoren.

ESA koos voor het Vlaamse LayerWise naar verluidt 'vanwege de expertise van dit bedrijf op het gebied van ALM-technologie': de overeenkomst was dat LayerWise de 'klassieke' ontwerpen van de drie kritische motoronderdelen mocht maken, maar als onderdeel van het onderzoeksproject tegelijk ook alternatieve, door ALM mogelijk gemaakte, functionele ontwerpvarianten zou ontwikkelen.

Innovatieve injector manifolding
Het injectorgedeelte van een satellietmotor brengt op een gecontroleerde manier twee drijfgassen samen waarbij deze spontaan ontbranden en vervolgens continu blijven branden. De venturi-vormige verbrandingskamer versnelt de chemische uitlaatgassen naar het vermogen dat nodig is om de satelliet naar zijn juiste baan te brengen.

Het expansiemondstuk beïnvloedt de bewegingskarakteristieken door de gasdoorstroming verderop in de stroom te regelen. «ALM biedt innovatieve manifolding om de doorstroming van de drijfgasregelkleppen naar de verbrandingskamer te optimaliseren», zegt Simon Hyde van ESA.

«De ontwerpvrijheid die ALM biedt, maakt het ESA mogelijk om het aantal onderdelen van de injectorsamenstelling terug te brengen tot één, waar dit bij conventionele fabricage vijf onderdelen waren. Hierdoor worden veel risicovolle afdichtingslassen overbodig, die bij de oude werkwijze nodig waren om een betrouwbaar hydraulisch inspuiten te waarborgen.

Dit leidt zowel tot lagere kosten als tot een aanzienlijk kleiner risico.» Door verwerving van de volledige controle over het ALM-productieproces bereikt LayerWise een homogene microstructuur met een relatieve dichtheid tot 99,98% voor een toenemend aantal metalen en legeringen inclusief titanium.

ALM is ook geschikt voor het fabriceren van een thermisch injector-ontwerp dat voorkomt dat warmte teruggezogen wordt naar de gevoelige aandrijfkleppen en naar het ruimtevaartuig zelf. De afwezigheid van toegangsbeperkingen voor gereedschappen maakt een herontwerp van de thermische standoff mogelijk door het beheersen van de geleidbaarheid met in plaats daarvan gebruikmaking van een metalen stellage.

Gebouwd uit vluchtgeschikt titaniummateriaal (Ti6Al4V), benaderen de injectoronderdelen naar verluidt 'momenteel al de productbetrouwbaarheidswaarborgen van de ruimtevaartsector en de ontwerpbehoeften van de raketmotorontwerper'.

Gescheiden kamerfuncties
De verbrandingskamers van compacte in-satellite motoren bestaan doorgaans uit een convergent-divergent mondstuk met een niet-ondersteund mondstuk als uitgang. De drijfgasreacties gaan nog door in de convergente sectie, voordat de uitstromende gassen door de smalle opening naar de divergente sectie stromen waar ze supersonisch uitzetten.



Bestaande kamers zijn ontworpen om niet-operationele belastingen tijdens de lancering te kunnen weerstaan, waarbij met een grotere wanddikte deze tijdelijke belastingen het hoofd worden geboden. Eenmaal onderweg en operationeel hoeven de kamers niet een dergelijke wanddikte te bezitten.

Simon Hyde zegt dat ALM het toeliet om de kamerfuncties te scheiden tussen operationele en niet-operationele belastingen. Intuïtief vertaalt zich dit in strut-werk ribben die de dunne verbrandingskamerwand en de gelaste flens voor de bevestiging van het expansiemondstuk ondersteunen.

In plaats van het ruwe strut-werk produceerde LayerWise de draagstructuur als ALM low-density mesh. Omdat de volumetrische dichtheid slechts 12% is, levert ALM potentieel een grote reductie in verbrandingskamergewicht en verbetering van de structurele veiligheidsmarges.

De werkelijke verbrandingskamer bestaat niet uit Ti6Al4V-materiaal, maar uit een legering met een zeer hoog smeltpunt (bijvoorbeeld op basis van niobium, molybdeen, tantaal, wolfraam en/of rhenium) om de extreme verbrandingswarmte te kunnen weerstaan.

Nader onderzoek van dit revolutionaire verbrandingskamerontwerp omvat de studie van de isotropie van deze scaffold in het spanningsveld evenals de gedetailleerde thermische impact ervan. Aan de ene kant verhoogt deze mesh de effectieve oppervlak-emissiviteit, en aan de andere kant beïnvloedt het de warmtefluxen rond de kamer.

Grootschalige ALM
Bijkomend onderzochten ESA-ingenieurs ALM voor het vervaardigen van een expansiemondstuk met een uitgangsdiameter van bijna 50 centimeter. Dit is overigens waarschijnlijk het grootste SLM-onderdeel ooit gebouwd.

De spanning in het mondstuk is verhoudingsgewijs laag en het minimaliseren van de overhangende massa is van cruciaal belang voor een betere marge op het cantilevermotorontwerp. Het ALM-expansiemondstuk werd in titanium (Ti6Al4V) gefabriceerd, dat grotendeels aan de mechanische en thermische vereisten voor expansie voor het mondstuk voldoet.

Volgens Hyde biedt ALM onmiskenbare fabricagevoordelen ten opzichte van traditionele spin-forming van metalen plaatmateriaal, wat in feite alle ontwerpflexibiliteit doodt. Met ALM kunnen de motorprestaties worden getuned naar klantspecifieke voortstuwingsprofielen, wat vele ontwerpopties tot laat in het productieproces open houdt. << (foto's: LayerWise)
door Rob Snoeijs, LayerWise

 
Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Sortimo en fischer gaan joint venture aan

Sortimo (bedrijfswageninrichting) en fischer (bevestigingstechnieken) zijn zopas een joint venture aangegaan. De nieuwe onderneming kreeg de naam 'FISCO'.

Laureaten FWO-Excellentieprijzen bekend gemaakt

De Raad van Bestuur van het FWO heeft de vijf laureaten van de FWO-Excellentieprijzen bekend gemaakt. Deze prijzen worden beschouwd als de ‘Vlaamse Nobelprijzen’.

Nieuw bij RS: werken in kleine ruimtes met ratelsleutels van hoge kwaliteit - techniek

De GearWrench 120XP-serie, nu verkrijgbaar bij RS Components, heeft een ultra-efficiënte zwaaiboog met drie richtingen. Hiermee kan snel gewerkt worden in kleine ruimtes.

Ingenieurs UAntwerpen klaar voor Solar1 Monte-Carlo Cup

De Antwerpse ingenieurs hebben hun zonneboot aangemeerd in de jachthaven van Monaco. Daar nemen ze van 9 tot 11 juli deel aan de prestigieuze Solar1 Monte-Carlo Cup.

Chemiebedrijf Toray verwerft SolviCore joint venture

Umicore en Solvay hebben de verkoop bekendgemaakt van hun respectievelijke 50% participaties in joint venture SolviCore aan het Japanse chemiebedrijf Toray.

Studie: R&D-investeringen in maakindustrie naar recordhoogte

De wereldwijde maakindustrie wil de komende twee jaar voor een recordbedrag investeren in onderzoek & ontwikkeling (R&D) om zowel groei als een reductie van kosten te realiseren.

Aantal faillissementen stijgt in juni, maar structurele daling is ingezet

Het aantal faillissementen steeg in juni met 8,8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwe Graydon barometer.

Officiële opening van Evonik’s nieuwe C-4 productie-installaties

Evonik Industries bouwt haar positie bij de C4-producten uit met de nieuwe productie-installaties in Antwerpen, die volgens plan in dienst genomen werden.

FWO en NSFC sluiten vernieuwde samenwerkingsovereenkomst

Eind vorige maand werd in Brussel het nieuwe samenwerkingsakkoord tussen het FWO en de National Natural Science Foundation of China (NSFC) officieel ondertekend.

Succesvolle migratie van alle Acerta-desktops

Atos heeft de volledige migratie van de 1.500 desktops van Acerta op 22 verschillende Belgische locaties met succes afgerond.

Eerste klinische test met RSV-vaccin gestart

Immunovaccine heeft de eerste persoon gevaccineerd in een fase1 klinische studie voor een RSV-vaccin. Belgisch onderzoek ligt aan de basis van dit nieuwe vaccin.

One Building Maintenance heeft enkele nichespelers overgenomen

One Building Maintenance, onderdeel van de Facilicom Services Group, zet haar groei verder met de overname van twee bedrijven in gespecialiseerde niche-activiteiten.

Eerste airco-energiedeskundigen opgeleid en erkend

Om het energieverbruik van airco's te beperken, moeten de systemen goed afgesteld en gekeurd zijn. Dit jaar starten in verschillende opleidingscentra cursussen 'airco-energiedeskundige'.

Breed draagvlak voor ontwikkeling Antwerpse warmtenetten

Bij de toekomstige ontwikkeling van nieuwe warmtenetten zullen de stad Antwerpen, provincie Antwerpen, Woonhaven Antwerpen en netwerkbeheerders IMEA/Eandis en IVEG/Infrax nauw samenwerken.

DOSSIERS

Productietechniek

Eco & Energy

Onderhoud

Procestechniek

HR & Werk