Verhaeghe Aerospace ontwikkelt scriptingtaal voor luchtvaart - artikel

Plant & Factory 18/04/2013 9:05:59

Het Brugse (UN)MANNED, de merknaam waarmee Verhaeghe Aerospace naar buiten treedt, bouwt de software die achter de displays van de piloot zit.

Lees hieronder verder   
Verwant

Natuurkundigen vragen zich af of een vijfde natuurkracht bestaat

Aerospace NDT-challenge 2019 gewonnen door UGent-MMS

CERN LHCb-detector kreeg silicium ’hart’

Koolstofmolecule met proton meest voorkomend in de ruimte?

Airbus test tandem-vliegen voor lagere emissie

Promotieonderzoek: bouw een Marsbasis met bacteriën

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

NBN - Brussel

van 9/12/2019 tot 13/12/2019

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Gent

woensdag 11 december 2019

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 11/12/2019 tot 18/12/2019

Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015

Ramada Plaza - Antwerpen

donderdag 12 december 2019

Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact

EPLAN Webinar

donderdag 12 december 2019

Safety validation training

Pilz Academy - Gent

donderdag 12 december 2019

Keuze van de redactie

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken

(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE -- Ongeacht die een toestel in de lucht bestuurt dan wel vanuit een cockpit op de grond. Het mikt daarmee zowel op bemande als onbemande vliegtuigen.

Voor drie Zeppelins die Goodyear laat bouwen door ZLT Zeppelin, mogen de Brugse techneuten alvast de cockpitsoftware leveren. Als pilootproject.

Gemiddeld duurt het zo’n twee jaar om in de luchtvaart een normale cockpitsoftware gecertificeerd te krijgen. Het verifiëren van de software duurt langer dan het schrijven ervan. «Bij ons zal dat proces maar drie maanden vergen. Van scratch», zegt bedrijfsleider Filip Verhaeghe.

Het Vlaamse bedrijf ontwikkelt een scriptingtaal waarmee het de lange testfase behoorlijk inkort. Daarmee heeft het alvast een klant aan Zeppelin die zijn nieuwe toestellen in Friedrichshafen bouwt.

De eerste vliegt al eind 2013. «Het komende jaar leveren we de certificatie.» Verhaeghe's langetermijnfocus is de hele luchtvaartmarkt, tot en met Airbus.

Zonder Verhaeghe's technologie gaat het typisch als volgt in zijn werk. De avionica-software wordt ontwikkeld en naar Indië gestuurd voor de certificatie. Alle grote avionica-bedrijven - zoals Honeywell en Garmin die de markt beheersen - hebben er een vestiging. Garmin heeft een generieke ‘Primary Flight Display' horizon- en hoogtemeting.

Die software is wat ie is. «Maar zodra je er een letter aan wil veranderen, een pictogram of wat dan ook, dan werkt het niet meer.Vaak komt men dan naar ons om voor dat ‘iets meer’ te zorgen.»

Met de opdracht van Zeppeling haalt het Brugse bedrijf een pilootproject binnen. Goodyear, dat zelf meer dan 300 luchtschepen heeft gebouwd in het verleden, besliste om zelf geen ‘blimps’ meer te maken. Het koopt nu drie Zeppelin-toestellen aan zo’n 21 miljoen dollar per stuk bij ZLT Zeppelin Luftschifftechnik.

Ze worden in het Duitse Friedrichshafen gebouwd, om vervolgens ‘gedeconstrueerd’ te worden en per vliegtuig naar het Amerikaanse Akron (Ohio) gevlogen te worden en herbouwd. De eerste moet operationeel worden in 2014.

Aan een generieke software voor vliegtuigen heeft de constructeur van de Zeppelin niet echt een boodschap. Een Zeppelin is iets heel apart. Een motorpictogram betekent hier iets heel anders dan bij een vliegtuig.

Zoals andere vliegtuigen heeft de Zeppelin een ‘Engine Indicating and Crew Alert System’ (EICAS) dat de toestand van de motoren aangeeft en het ‘master caution’ alarm aanstuurt. Het toestel heeft vier motoren waarvan de propellers ‘swivelen’ of van richting veranderen. Het kan daarmee stijgen en dalen als een helikopter.

Maar in tegenstelling tot een vliegtuig, hoeft een Zeppelin niet te crashen als de motor het niet meer doet. Een Zeppelin heeft balast -water- aan boord. Als zijn motoren niet meer werken, kan hij water lossen om te stijgen.

Wil hij landen zonder motoren, kan hij helium lossen. Kortom, omdat een Zeppelin niet neerstort als er iets fout gaat, kent een Zeppelin een iets lagere veiligheidsnormering. «Je kan stukken dus goedkoper maken. Maar omdat alles op maat is, loopt de kost toch snel op.»

Eigen scriptingtaal en Barco-connectie
«We ontwierpen een eigen scriptingtaal: Safety Of Life Scripting Language of SOL.» De SOL-basismodule combineert verschillende onderdelen tot de noodzakelijke cockpitfunctionaliteit: hij stuurt outputs (zoals het ‘caution’ signaal), hij zet events op het scherm (widgets), ontvangt inputs (zoals het brandstofniveau in de tank), via de ARINC 429 communicatiebus, serieel of discrete I/O,...

«Ethernet ondersteunen we ook. Via ethernet kunnen bevindingen uitgestuurd worden. Zeppelin gebruikt dit om de gegevens op een iPad aan boord te visualiseren, bijvoorbeeld over de balans van de Zeppelin bij het laden en lossen», zegt Verhaeghe.

«Onze SOL-runtime loopt vandaag uitsluitend op Barco-hardware», zegt Verhaeghe die met zijn SOL-verhaal (compiler, runtime én hardware) één pakket wil aanbieden. «Het ideale scenario is om onze software op deze schermen voor te monteren.»

Tegelijk beseft Verhaeghe dat kiezen voor één hardwareplatform zowel technisch als commercieel beperkend is. In 2013 wil hij ook op andere hardware platformen dan de schermen van Barco.

«In juni staan we op de Le Bourget-luchtvaartbeurs. We zullen er proberen B2B-meetings op te zetten met klanten en platformleveranciers die ons sneller bij de klant kunnen brengen. Onze langetermijnfocus zijn de grote nieuwe vliegtuigen maar daarvan alleen kunnen we onze business niet laten afhangen.»

Ook retrofit vormt een heel grote markt met reële kansen. Meer zelfs dan in nieuwbouw. «We focussen daarbij ook op kleinere vliegtuigen. Er zijn er niet alleen meer van, ze komen ook in kleinere series.» Kortom, meer opportuniteiten.

Licentiaat Informatica
Filip Verhaeghe (41) is licentiaat Informatica (KULeuven). Zijn postgraduaat ‘Master in Artificial Intelligence’ bleef zonder thesis. «Ik werkte toen tegelijk aan twee projecten bij Logica. Nadat ik eerst een jaar in de financiële sector aan de slag was en er een expertsysteem bouwde, kon ik de luchtvaartsector in.»

Hij werkte mee aan de ground control en de visualisatie van de gegevens voor de Europese module van het International Space Station. Als ontwikkelaar en project manager. «Eén expertsysteem moest de verschillende systemen kunnen overzien.» Daarna werd hij door Logica gedetacheerd bij Matra Marconi Space -dat vandaag in EADS is opgenomen- in het designteam van de Rosetta-missie in Toulouse.

Deze satelliet moet een komeet inhalen, metingen doen in de staart van de komeet en een module doen landen op die komeet in 2014. «Ik werkte aan het datamanagement systeem en de communicatie tussen de satelliet en de aarde.» Op die afstand loopt de communicatie op tot zo’n 50 minuten vertraging op.

Nadat hij ontslag nam bij Logica huurde Matra Marconi hem op zelfstandige basis in om aan Rosetta verder te werken. Eenmaal terug in België leerde hij Barco Avionics kennen en was er twee jaar consultant. Ondertussen richtte hij in 2008 (UN)MANNED op.

>«Ik zag immers dat men zaken liet liggen die niet ingevuld werden.» Formeel heet het bedrijf Verhaeghe Aerospace bvba dat zich laat kennen onder de merknaam (UN)MANNED. «Bemande en onbemande avionica-technologieën zijn onze kerncompetentie. Onze interesse ligt in de kunstmatige intelligentie die vliegtuigen steeds voorspelbaarder en veiliger maakt.»

Nog maar pas begonnen of de crisis sloeg toe en Barco nam afscheid van zijn (externe) consultants. Tegelijk klopte het Leuvense Septentrio -dat een ‘airborne GPS’ wou bouwen- er aan. «Barco kon zelf geen medewerkers vrijmaken maar wees door naar mij. Toen ben ik elke dag, twee jaar lang, van Brugge naar Leuven gereden.»

Ook het Zeppelin-project kwam er op voorspraak van Barco. «Na zes maanden onderhandelen met Zeppelin en de aanvaarding van het project, heb ik mensen aangeworven. In juni 2011 stopte ik bij Septentrio.»

Verhaeghe prijst zich gelukkig. Op datzelfde moment stopte Mutoh -grootformaat printers/plotters- in Oostende zijn R&D-activiteiten in België. Hij interviewde ex-Mutoh medewerker Marc, die bracht Peter en nog een Peter mee. Later solliciteerde spontaan ook schoolverlater Thomas, een fysicus.

«Wat ons uniek maakt»
«Wat ons uniek maakt, is niet het ontwerp of de layout van de display. Die symbologie is immers vrij standaard. Wel dat we een heel snelle time-to-market kunnen realiseren», zegt Filip Verhaeghe. «Wij willen programmatuur afleveren die alle mogelijke en onmogelijke combinaties en toestanden in de lucht op voorhand uittestte op veiligheid en daarmee een zeer snelle certificatie mogelijk maakt.

Alleen de toestelspecifieke formules moeten dan nog gecontroleerd worden.» Met de achterliggende (UN)MANNED-software is het ook mogelijk om een eenmaal gecertificeerd product nog aan te passen. «Eenmaal we aantoonden dat de ‘low level requirements’ ingevuld zijn, hoeft de klant enkel nog zijn eigen ‘high level requirements’ aantonen.» << (foto's: LDS, ZLT Zeppelin)
door Luc De Smet, Engineeringnet

Op de foto: Filip Verhaeghe, bedrijfsleider Verhaeghe Aerospace.


Kadertekst:
«De piloot verdwijnt uit de cockpit»

Er komen steeds grotere displays en ook de automatisatie in de cockpit zet zich door. Dat maakt de software steeds complexer wat op zijn beurt dan weer de vraag naar maatsoftware versterkt. Enkele voorbeelden.

«In de bemande luchtvaart worden displays steeds groter.» Het ODICIS-onderzoeksproject van Thales brengt alle data en knoppen voor de piloot onder op één cockpitbreed, gewelfd aanraakscherm.

«Het is vrijwel onmogelijk om daar bestaande componenten in te stoppen. Sommige onderdelen zoals EICAS zijn altijd op maat. Hoe meer functionaliteit in één scherm gecombineerd wordt, des te meer de hele software op maat moet zijn.»

Ieder heeft er voordeel bij dat een vliegtuig precies op tijd op zijn bestemming is -niet te vroeg en niet te laat- om snel te kunnen landen. Het spaart tijd, brandstof, congestie in de lucht en op de grond,... De SESAR-partners -onder andere Airbus, Honeywell, Thales, Indra en Eurocontrol- werken aan een 4D-project waarbij ‘tijd’ de 4e dimensie is.

Het vereist o.a. een permanent bijsturen van het vliegtuig tijdens de vlucht om precies op tijd aan te komen. Dat kan aan de autopiloot toevertrouwd worden maar maakt die wel complexer.

De Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B) stuurt automatisch de GPS-positie van een toestel uit zodat andere vliegtuigen die kunnen registreren. Dat schept nieuwe mogelijkheden in ‘collision avoidance’.

Dat vergt nieuwe software die de data op het scherm van de piloot zet. Ook de grens tussen bemande vliegtuigen en Unmanned Aerial Vehicles (UAV) verschuift. Airbus kleeft nu al een jaartal op vliegtuigen ‘zonder piloot’ die ‘automatische pakjesvluchten’ zouden gaan verzorgen: 2050. «Tussen nu en dan zal de piloot uit de cockpit verdwijnen», verwacht Verhaeghe. << (foto: Deutsche Zeppelin-Reederei)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Moleculaire lijm ontwapent ziektes

Biomedisch ingenieur Eline Sijbesma van TU Eindhoven heeft kleine moleculen ontworpen, die specifieke ziekte-eiwitten ontwapenen door ze vast te plakken aan andere eiwitten.

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

De Leuvense start-up Ray & Jules heeft een technologie ontwikkeld om koffie te roosteren op op basis van 100% zonne-energie. Hun slow-roasting methode is 3x energie-efficiënter.

Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020

De cyberrisico’s voor KMO’s nemen toe, omdat cybercriminelen steeds meer aanvallen gaan automatiseren voor grootschaligere (ransomware) aanvallen, aldus G DATA CyberDefense.

Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

Een helm dragen in een fabriek is heel normaal. Toch zijn er vaak zaken met betrekking tot veilig werken waar minder aandacht aan wordt besteed dan noodzakelijk. Wat kunt u daaraan doen?

Nu al meer faillissementen in België dan vorig jaar

Uit de nieuwste Graydon Barometer Faillissementen blijkt dat er in eerste elf maanden van 2019 al 10.676 faillissementen uitgesproken werden of bijna 18,9% meer dan vorig jaar.

Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

Het Leids Universitair Medisch Centrum werkt samen de Universiteit Twente aan een gestandaardiseerd systeem voor organs-on-chips, een soort kunstorgaantje waar ook bloed doorheen stroomt.

Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor

Een groep experts stelde aanbevelingen op hoe energie-intensieve sectoren in de EU zijn te transformeren, als onderdeel van een circulaire en klimaatneutrale samenleving tegen 2050.

RS Components introduceert voedingen van TDK-Lambda

RS Components, multichannelleverancier van industriële en elektronische producten en oplossingen, heeft de beschikbaarheid aangekondigd van een nieuwe serie geïntegreerde AC-DC-schakelstroomvoorzieningen (SMPS) van TDK-Lambda, een fabrikant van zeer betrouwbare voedingen voor industriële apparatuur wereldwijd. >>

Partners