• 08/04/2013

Vloeibaar aardgas voor milieuvriendelijkere scheepvaart

De invoering van vloeibaar aardgas (LNG) kan een hulpmiddel zijn voor een milieuvriendelijkere scheepvaart.

Trefwoorden: #LNG, #milieu, #scheepvaart, #TNO, #vloeibaar gas

Lees verder

Nieuws

( Foto: wikipedia )

ENGINEERINGNET -- Het Nederlandse onderzoeksbureau TNO heeft voor diverse schepen een LNG-veiligheidscheck uitgevoerd en helpt de sector om toekomstige regelgeving rond LNG te ontwikkelen. Hiermee draagt TNO bij aan een schonere scheepvaart.

‘De scheepvaart loopt achter wat betreft emissie-eisen’, aldus Dan Veen, business developer bij TNO Maritiem. ‘Per kilo lading is de scheepvaart weliswaar schoner dan de luchtvaartindustrie, maar de zware diesel is de meest vervuilde brandstof die er is.’

De International Maritime Organisation (IMO) denkt er ook zo over. Vanaf 2015 gelden strengere emissienormen in de Noordzee, later volgen meer gebieden. Ook de binnenvaart moet vanaf 2016 schonere motoren gebruiken.

Om aan die normen te voldoen, is LNG-brandstof een goed alternatief. Veen: ‘LNG heeft een hele schone verbranding, met bijna geen stikstofoxide, zwaveloxide en fijnstof. Naar verwachting is het goedkoper dan laagzwavelige diesel.’

Het aardgas wordt aan boord opgeslagen in vloeibare vorm, bij een temperatuur van -162 graden. Daardoor is het volume van het gas zeshonderd maal kleiner en kan er dus veel meer brandstof mee.

Over de veiligheid van LNG is nog onvoldoende bekend. Wat gebeurt er als de brandstof zou weglekken uit een schip?

Wel is bekend dat grote milieurampen en olievlekken met LNG tot het verleden behoren. De brandstof warmt op, wordt weer gasvormig en vervliegt in de lucht.

Daarnaast ontbrandt aardgas niet direct als het in contact met zuurstof komt, daarvoor is een bepaalde mengverhouding nodig. Een sigarettenpeuk in een LNG-tank heeft dus geen gevolgen.

‘Maar we weten niet precies wat er gebeurt bij een botsing.’ Een LNG-tank heeft een wand van roestvaststaal, met daaromheen een vacuüm ruimte, die de warmte buiten houdt. ‘Als het LNG het stalen dek van het schip raakt, dan kan het staal bros worden en breken, zoveel is wel duidelijk.’

Officieel is varen op LNG in de binnenvaart nog niet toegestaan, behalve als je kan aantonen dat het veilig is. TNO heeft deze veiligheidscheck nu voor diverse schepen uitgevoerd en wil de sector helpen om toekomstige regelgeving rond LNG ontwikkelen.

‘We willen aantonen dat het schoner, veiliger en beter is’, aldus Veen. Daartoe heeft TNO veertien scheepseigenaren, tankbouwers en klassebureaus bij elkaar gebracht.

In het Structural Dynamics Lab in het Nederlandse Delft onderzoeken de TNO’ers de materiaaleigenschappen van een LNG-tankwand. Dit doen ze door het materiaal aan allerlei krachten en temperaturen bloot te stellen.

Ook laten ze het materiaal met een valtoren botsen. TNO beschikt al over simulatiemodellen die laten zien hoe schepen vervormen door een botsing.

Veen: ‘Op basis van deze informatie weten we wat een tank kan hebben, wanneer deze lek raakt en waar het aan boord geplaatst mag worden. Idealiter is dat bijvoorbeeld aan de zijkant, omdat je in het midden het liefst lading plaatst.’

'Dit onderzoek draagt eraan bij dat scheepseigenaren makkelijker op gas kunnen varen. Zo maken we een schonere scheepvaart mogelijk.’ Er is wel een investering nodig om een schip geschikt te maken voor LNG, geeft Veen toe. ‘Maar je kunt het niet blijven uitstellen. Ook de maritieme sector moet zijn verantwoordelijkheid nemen. De technologie is er, het kan gewoon.’


(GL)