Veiligere offshore staalconstructies door nieuwe innovatieve methode

Onderzoek & Wetenschap 5/04/2013 9:12:37

Om de brosheid van schepen en offshore constructies te beoordelen, gebruikt de industrie vijftig jaar oude methodes. Deze methodes zijn weinig accuraat, maar alternatieven zijn te duur.

Lees hieronder verder   
Verwant

Veiligere offshore staalconstructies door nieuwe innovatieve methode

Europees onderzoek helpt overstromingen voorkomen (+video)

Nederlandse optische en mechanische systemen als Star Separators

Spijsvertering gesimuleerd met TIM (+video)

Nieuwe plasmatechniek voorkomt geuroverlast

Argumentenkaart schaliegas neutraal instrument voor publiek debat

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Keuze van de redactie

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Het nederlandse TNO ontwikkelt nieuwe inzichten over bros staal en werkt aan een oplossing die veel accurater is dan de oude techniek, en ook nog eens goedkoper is dan het dure alternatief.

Broze scheeps- en offshore constructies brengen veel kosten met zich mee. Denk aan de veiligheid van de bemanning, verlies van waardevolle lading, hoge milieukosten, mogelijke imagoproblemen en juridische problemen.

Daarom doen ingenieurs, ontwerpers en klassenbureaus er alles aan om bros staal te voorkomen. In het verleden waren deze testmethodes gebaseerd op ervaring en een hoge veiligheidsmarge. Bedrijven maken echter steeds grotere structuren met nieuwe staalsoorten die ze op andere plekken willen inzetten, zoals in het Arctisch gebied.

Voor hen is een grote veiligheidsmarge niet langer acceptabel. Ook het nut van ervaring gaat bij nieuwe materialen en nieuwe gebieden niet op. TNO speelt hierop in met de ontwikkeling van een goedkopere methode om brosheid in te schatten, en met het wetenschappelijk modelleren van broze staalconstructies.

TNO heeft hiervoor een Joint Industry Project in het leven geroepen genaamd AFSUM, met de partners Huisman, Allseas, SBM, MTI, SSAB, Arcelor Mittal, Nippon Steel, Lloyds Register, ABS, Nieuwstraten, Element en TUD-3ME.

De hele waardeketen, van staalproducenten tot scheepseigenaren, is hierin samengebracht. Het doel is om een goedkope maar accurate testmethode voor breuken te ontwikkelen. Een standaard testmethode gebruikt stukken staal ter grootte van 200mm x400mm x2m.

Een testmachine die groot genoeg is voor de grootste en sterkste staalsoorten is moeilijk te vinden in Nederland. TNO heeft nu een testopstelling gemaakt waarin het mogelijk is kleinere stukken staal te testen, van slechts 100x10x20 mm, met een standaard laboratoriumuitrusting.

De taaiheid en brosheid van het staal wordt bepaald door kracht, snelheid en hoge en lage temperaturen. De nieuwe test kan dus worden uitgevoerd met een kleinere machine, met minder voorbereidingstijd, op hogere snelheid, met minder instrumenten en met kleinere proefmaterialen. Met deze methode is het testen van de brosheid van staal vele malen goedkoper dan de dure testmethodes.

Daarnaast ontwikkelt TNO een innovatieve methode waarmee ontwerpers nieuwe kennis opdoen over de brosheid van materialen. Deze methode is samen met het Finse onderzoeksinstituut VTT ontwikkeld. Er is nog steeds veel onbekend over de gedragingen van staal. Op hoge temperaturen vervormt staal, maar op lage temperaturen wordt het bros, en dat is veel gevaarlijker.

Vooral het gebied tussen vervorming en brosheid is interessant: op welke temperatuur vindt die omslag plaats? Hoe kunnen we dat meten? En hoe taai of bros is het materiaal dan? Om die vragen te beantwoorden ontwikkelt TNO technieken en kennis over de microscopische structuur van staal.

De komende jaren wordt deze kennis gebruikt om betere modellen te ontwikkelen die het gedrag van het materiaal analyseren, maar ook om nieuwe methoden te maken voor het ontwerp van nieuwe materialen. TNO wil daarvoor nieuwe projecten starten en de waardeketen bijeen brengen. << (GL) (foto: Wikipedia)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Mastercourse: het formuleren van een data science-taak

Deze mastercourse zal op 03/04/2020 een overzicht van data science geven en van de opportuniteiten, die deze wetenschap biedt voor innovatie vanuit een industrieel oogpunt.

Navitrans gaat verder onder Canadese vlag

Het Canadese Valsoft Corporation Inc nam het Kortrijkse Navitrans International marktleider in logistieke software voor Transport, Warehousing (WMS) en Freight Forwarding, over.

Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

Aquafin leverde al energie van de zonnepanelen op hun sites aan via Bolt. Nu gaan ze ook hun energie, opgewekt uit het teveel aan zuiveringsslib, lokaal aanbieden via dezelfde partner.

Daan Schalck wordt enige CEO van North Sea Port

Naar aanleiding van eerder gemaakte afspraken zal Jan Lagasse eind augustus zijn mandaat als co-CEO van North Sea Port afronden, waardoor Daan Schalck de leiding alleen op zich zal nemen.

Asset Performance 4.0: ontdek het programma

Van 10 t.e.m. 12 juni 2020 organiseert BEMAS de eerste editie van de Asset Performance 4.0 Conferentie en Beurs. 3 leerrijke dagen met workshops, boeiende presentaties en 40 bedrijven.

ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

Een van de mooiere beurzen van het voorbije jaar was ongetwijfeld de vierjaarlijkse textieltechnologiebeurs Itma, waarop Belgen met hun technologie nog steeds het verschil maken.

Nieuw kennis- en netwerkevent Materials+Eurofinish+Surface

Materials + Eurofinish + Surface biedt op 3-4 juni in het NH Koningshof te Veldhoven een overzicht van de laatste ontwikkelingen binnen de gehele keten; van grondstof tot gerealiseerd product.

Sabca onder nieuwe vleugels

Sabca, Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, stond al even in het uitstalraam. Onlangs kwam een en ander in een stroomversnelling.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners